Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Bulkie
Mountainbiker

Sapim Superspoke

Post by Bulkie »

Die Sapim Superspoke lijkt me idd iets Super. Anderzijds zijn ze nog niet direct verkrijgbaar en zou de MIN spaakspanning 140 kg moeten zijn... :-(

Maw geen enkele lichte velg kan dat houden... Enkel DH velgen komen in aanmerking. Enfin, da's theorie he, zoiets kan gerust getest worden :-)

En de prijs zou stukken meer dan de CX-ray zijn, misschien moeten we eerst effe afwachten alvorens prijsspeculaties te maken...

Hier ook veel ongeduld... 't sinterklaas gevoel wordt hier groot op de site :-)

Ken
Cannonneke
Mountainbiker

Post by Cannonneke »

Cannonneke wrote:Ik heb mij een setje besteld bij Hilset, net geen 600 euro : Tune LEftynaaf, achteraan ZTR naaf, ZTR Olympicvelgen en DT Revo-spaken met alunippels, 1316gr...

Ik zal het verschil wel voelen aangezien ik nu met MAvic XM819 velgen rondbol (die per stuk 150gr meer wegen #-o )
Uiteindelijk Alpines gekozen : eens gewogen, komt op 1335 gram.
Nu nog een paar schijven en banden monteren en we kunnen op pad...
saiko
Test team

Post by saiko »

ik ga ongeveer zelfde setje opspaken maar met Crest, hoop rond de 1290 te zitten.
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

saiko wrote:ik ga ongeveer zelfde setje opspaken maar met Crest, hoop rond de 1290 te zitten.
Zelfde setje met zwaardere velgen?
Gaat moeilijk zijn om lichter uit te komen.
TS biker
Mountainbiker
Location: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Post by TS biker »

Tom-s wrote:Oei! Ik ging even van andere Sapim spaken uit. Hoeveel wegen die Sapim Superspokes? 1.8 - 1.5 - 1.8 weegt minder dan 260 gram/64stuks meen ik. Met 240 gram of minder zijn dat wel extreem lichte spaken! Zouden met dat gewicht net zo goed van titanium kunnen zijn.

Velgen hou ik mijn mond voortaan maar over...
Waar word FRM gemaakt eigelijk?
:lol:

Edit, heb ze eens opgezocht die spaken. Zien er netjes uit. Alleen helemaal niets lichter dan normale 15G - 1.5 spaken. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
worden in samenwerking met BOR ontwikkeld (Duits)
http://www.bor-germany.de/index.php/en/ ... list/24/63
werken momenteel aan een 290G velg, maar deze geraakt voorlopig niet door hun strenge quality control.
Momenteel dus nog met de XMD333 van 320gr
saiko
Test team

Post by saiko »

Trevorken wrote:
saiko wrote:ik ga ongeveer zelfde setje opspaken maar met Crest, hoop rond de 1290 te zitten.
Notubes is een merk wat niet zegt hoeveel hun velgen exact wegen.
ze wegen telkens tussen de x en y, en een serieuse marge. Zo heb ik olympics in mijn handen gehad van 370-390 gram terwijl ze op papier 330 gram zouden zijn..

Een alpine zou tussen de 325 en 340 moeten zitten. Dus grote kans dat ze eerder 340 als 325 zijn.
Ik heb echter 2 cresten van ongeveer 335 gram

En die "ongeveer hetzelfde setje" slaat op het feit dat ik een andere achternaaf heb ...
saiko
Test team

Post by saiko »

TS biker wrote:
Tom-s wrote:Oei! Ik ging even van andere Sapim spaken uit. Hoeveel wegen die Sapim Superspokes? 1.8 - 1.5 - 1.8 weegt minder dan 260 gram/64stuks meen ik. Met 240 gram of minder zijn dat wel extreem lichte spaken! Zouden met dat gewicht net zo goed van titanium kunnen zijn.

Velgen hou ik mijn mond voortaan maar over...
Waar word FRM gemaakt eigelijk?
:lol:

Edit, heb ze eens opgezocht die spaken. Zien er netjes uit. Alleen helemaal niets lichter dan normale 15G - 1.5 spaken. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
worden in samenwerking met BOR ontwikkeld (Duits)
http://www.bor-germany.de/index.php/en/ ... list/24/63
werken momenteel aan een 290G velg, maar deze geraakt voorlopig niet door hun strenge quality control.
Momenteel dus nog met de XMD333 van 320gr
Ik dacht dat FRM ze maakte en BOR ze overkocht, eventueel voorzag van een kleur en promote/verkocht.

FRM maakte de velgen al voor de samenwerking met BOR en sindsdien is er niets meer aan de velg veranderd dacht ik.
TS biker
Mountainbiker
Location: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Post by TS biker »

BOR was bij wijze van spreken een stille vennoot, ze werkten al geruime tijd samen met FRM onder de noemer FRM, sommige zaken (zoals velgen, trapstellen, naven) worden door BOR gemaakt (zowel bij BOR als bij FRM, dus wel in Europa en niet in Taiwan of dergelijke), de rest is puur FRM.
Als je eens een kijkje neemt op de FRM website bij velgen dan ga je in de uitleg zien staan wie ze maakt.
http://www.frmbike.de/catalog/index.php ... tegorie=63
BOR wil nu liever onder eigennaam op de markt komen, sinds vorige week heb ik dan ook het invoerdersstatuut voor BE/Lux aanvaard nadat ze me opbelden.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

saiko wrote:
Trevorken wrote:
Notubes is een merk wat niet zegt hoeveel hun velgen exact wegen.
ze wegen telkens tussen de x en y, en een serieuse marge. Zo heb ik olympics in mijn handen gehad van 370-390 gram terwijl ze op papier 330 gram zouden zijn..

Een alpine zou tussen de 325 en 340 moeten zitten. Dus grote kans dat ze eerder 340 als 325 zijn.
Ik heb echter 2 cresten van ongeveer 335 gram

En die "ongeveer hetzelfde setje" slaat op het feit dat ik een andere achternaaf heb ...
Ik dacht dat ze 2 types olympics velgen hadden, eentje van 370-390 gram, en eentje van +-330gram. Bij Hilset was dat toch zo. Je kon gewoon kiezen, die van 330gram was ietske duurder.
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Inderdaad heeft Notubes altijd velgen geleverd met bepaalde marges.
Zo kon je een Olympic bestellen welke ongeveer 350 gram zou wegen.
Eentje welke gegarandeerd daaronder zou zitten.
En een variant van gegarandeerd minder dan 330 gram.
Deze laatste waren dan ook de duurste.
Ik heb zelf voor Stan's gekozen omdat ik niet bekend was met het Duitse BOR en Sun al heel lang mee gaat in de velgen wereld.
Post Reply