spel op het achterwiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
kawa
Mountainbiker

spel op het achterwiel

Post by kawa »

Ik heb vandaag mijne fiets nog eens een goede poetsbeurt gegeven en hierbij merkte ik dat ik een heel klein beetje spel heb op mijn achterwiel.
Mijn sluiting zit goed vast dus hieraan ligt het niet.
Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen??
thx
intruder
Mountainbiker
Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Post by intruder »

as ge ne gewone simpelen as hebt zoas ik kunde da oplossen me 2 sleutels maat 15 denkik, da is eerst de buitenste vijs van de staaf die door uwen as loopt losdraaien, dan de binneste vast en dan de buiteste trug der tegen, ma der zulle der veel zen die da veel professioneler kunnen uitleggen as ik
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

intruder wrote:as ge ne gewone simpelen as hebt zoas ik kunde da oplossen me 2 sleutels maat 15 denkik, da is eerst de buitenste vijs van de staaf die door uwen as loopt losdraaien, dan de binneste vast en dan de buiteste trug der tegen, ma der zulle der veel zen die da veel professioneler kunnen uitleggen as ik
Dat klopt allemaal,maar wel opletten dat je de binneste niet te vast zet anders zit je wiel vast #-o :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Voor klassieke lagers (shimano,...)
Neem uw wiel uit uw fiets, neem uw Quick release uit uw as,
Neem eventueel het beschermkapje aan de linkerkant weg.

Neem een klassieke sleutel maat 17 en een platte sleutel maat 15.

De buitenste moer (maat 17) losdraaien, tegenhouden met de binnenste (is geen echte moer,meer een afgeplatte rondelle).

Nu de as zelf vasthouden en de binnenste moer klein beetje aanspannen.
Het wiel moet nog vlot kunnen bollen en de speling moet er uit zijn.

De buitenste moer er nu opnieuw (vast) tegentrekken, opgelost.

Tip: als je toch bezig bent kan je beter eerst de cassette er even afnemen, je kan dan je lagers kompleet opensmijten, schoonmaken en invetten.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Bedankt mannen, zal morgen eens proberen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Het wil niet lukken!! :(

IK heb net ook op de nederlandse mtb forum gelezen dat er nog iemand met z'n Cannondale hetzelfde probleem heeft. Volgens hem zijn er sleutels voor nodig die enkel de fietsenboer heeft.

Nu is mijn vraag; moet ik mijne fiets laten staan tot dit opgelost is of kan ik nog effe door?? Zou morgen graag een TT doen.
Spel is miniem....

thx
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

hoe miniem? de meeste wilen hebben wel een kleine slag aangzien de spanning van de spaken niet 100% hetzelfde is. Maar deze slag is dan verwaarloosbaar.

als je met schifremmen rijd en de schijf zelf heeft gene slag ligt het aan de spaken, met V-brakes is dit moeilijker te zien.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Wel iets meer spel om aan de spaken te liggen.
Denk echt dat het aan de as ligt.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Nog effe vermelden. Tijdens het rijden merk ik niks, van een slag in het wiel is geen sprake.
Ik voel het enkel als ik het wiel beweeg met de hand.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Speling op uw as niet echt schitterend voor uw lagers ( ik veronderstel dat het industriële lagers zullen zijn, maar ik ken het gamma van bontrager niet), ze zullen (wat) sneller slijten, maar ik zou er mijn fietsje toch niet voor laten staan, wie weet hoelang bolt ge zo al !
Post Reply