Ik heb nu zelf veel gelezen op het internet over handgespaakte wielen enz. plus de informatie van mensen hier op het forum en ik denk toch dat ze hun meerprijs waard zijn. Bij een handgespaakt wiel wordt er met alles rekening gehouden, wiel gaat veel minder rap opnieuw moeten nagetrokken worden, ze zullen minder rap uit hun center gaan, minder kans op spaakbreuk door slecht gespaakte wielen. Je gaat sowizo geen slap wiel hebben, de yellowtape wordt degelijk aangebracht, de spaken worden in een deftig patroon gespaakt enz.timdelma wrote:Die ZTR-naven kom ik steeds meer en meer tegen.
Ik had bij Ernie een setje samengesteld met ZTR-naven, Alpine-velgen en de spaken weet ik niet meer. Kwam uit op 550 euro en 1420 gram...
Begin serieus te twijfelen![]()
Blijkbaar is de grootst gemaakte fout dat zware (zwaardere) rijders te lichte (fabrieks-)wielsets kopen. En dit is problemen zoeken.
Ikzelf weeg 69 kg, dus waarom zou een goede fabrieksset slechter zijn voor mij dan een handgespaakt setje ?
bvb. CrossMax'en of Red Metal Zero zijn supervelgen (met ook een superprijs), maar hiermee kan ik toch niets verkeerd doen ?
Service ? Tja, hier heb je een punt. Als er eens een spaak breekt en je kan zelf niet spaken, dan heb je een probleem. En naar een LBS gaan zonder dat je daar de velg hebt gekochthij zal je zien komen.
Dus gaat het twijfelen verder... Misschien schaf ik me eerst een setje 2010 Red Metal 3-velgen aan (269 euro bij BikeGear) en spaar ik wat verder voor een beter setje later...
Ik rijd nu met simpele CrossRides dus verbeteren ga ik me in alle zekerheid al doen...
Anyway ik ben ooknog een redelijke beginner op dit gebied, maar als ik enkele experts mag geloven zijn de voordelen toch wel groot.
p.s: crossrides zuigen, die plooien bij mij zelfs als ik met mijn 180mm schijf vooraan hard rem