Houffamarathon 2010
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
-
keetoo
- Mountainbiker
Houffa was perfect. Gestart voor de L (77 km, en 1700 hm.) ik stond met 3040 in het 1e startvak op de 5e rij. Mooi uitgangspunt, redelijk rustig gestart (als 39jarige....) en na een half uurtje lekker door gaan trappen. Lag er op de wat lagere regionen uiteraard supernat bij. Wel alles te rijden, rest liep er veel vrij zompig, maar ook hele stukken liepen behoorlijk goed door de wat steenachtige bodem. Voor het eerst op mijn 29er een marathon gereden. Is me goed bevallen, zeker de extra grip achter bracht me vaak boven waar vele anderen liepn, dat was wel lekker voor de motivatie. Uiteindelijk gefinished in 4 uur en 12 minuten. Ben ikzelf goed tevreden mee. Geen idee welke plaats dit is, maar dat lezen we van de week wel. Alle afhakers kunnen er wat mij betreft goed spijt van hebben. Op een heel klein beetje motregen droog met af en toe een flauw zonnetje.
Zeer goede rit gedaan. Ook ik heb de 75 km, 1605 hm (polar) afgelegd, gestart ergens in het derde vak en dus direct heeeeeel veel volk moeten inhalen. Toch stevig doorgestampt en slechts door enkelen voorbijgereden. Toch wel wat slijk en hier en daar van de fiets gemoeten wegens te stijl en glad. Afhaling nummer, bepijling top. Ben niet gestopt aan de bevoorrading, dus dar kan ik niks over zeggen.
Binnen in 4u03min, ben eens benieuwd, maar ik denk dat het best meevalt. Ik hoop dan ook volgend jaar in het eerste vak te mogen starten, kwestie van het slalommen in het begin niet te moeten doen...
Enige minpunt, allez, niet echt een minpunt: na enkele kilometers begint het voorbijsteken van de trageren van de XL en XXL. Veel volk voorbijgestoken, maar ik had geen idee of die de L of de andere afstanden deden (ge kunt toch moeilijk elke keer omdraaien om naar die nummer te zien he!)
Net voor de aankomst vooraleer aan het Centre Sportif te komen, had je trouwens zo'n technische en vervelende afdaling. Ne gast die ergens achter mij hing (op minstens 20 meter) viel (ik hoorde hem brullen), liep waarschijnlijk met de fiets aan de hand door het bos naar beneden en sprong op zijn fiets 20 meter op het pad voor me! Gewoon bocht afgesneden dus. In de laatste hectometers heb ik hem kunnen bijhalen maar in zijn wiel gestorven op de finish. Mmm, niet echt kosjer vond ik... Zijn commentaar een 'geluk bij een ongelukje he! (de kakker)
Binnen in 4u03min, ben eens benieuwd, maar ik denk dat het best meevalt. Ik hoop dan ook volgend jaar in het eerste vak te mogen starten, kwestie van het slalommen in het begin niet te moeten doen...
Enige minpunt, allez, niet echt een minpunt: na enkele kilometers begint het voorbijsteken van de trageren van de XL en XXL. Veel volk voorbijgestoken, maar ik had geen idee of die de L of de andere afstanden deden (ge kunt toch moeilijk elke keer omdraaien om naar die nummer te zien he!)
Net voor de aankomst vooraleer aan het Centre Sportif te komen, had je trouwens zo'n technische en vervelende afdaling. Ne gast die ergens achter mij hing (op minstens 20 meter) viel (ik hoorde hem brullen), liep waarschijnlijk met de fiets aan de hand door het bos naar beneden en sprong op zijn fiets 20 meter op het pad voor me! Gewoon bocht afgesneden dus. In de laatste hectometers heb ik hem kunnen bijhalen maar in zijn wiel gestorven op de finish. Mmm, niet echt kosjer vond ik... Zijn commentaar een 'geluk bij een ongelukje he! (de kakker)
- R1ALAIN
- Mountainbiker
- Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC
Ook juust thuis. Gelukkige had ik mijn kaweeke mee voor het geval dat en je mag raden, kheb hem dus niet nodig gehad. gans den dag met dat spul op mijn rug.
De start, tja da was ne keer iets anders. den arrivé vond ik beter de andere jaren.
De ravito's OK, zeker da blondje aan de panekoeken op de tweede bevoorrading.
Wel dikke benen nu.
De start, tja da was ne keer iets anders. den arrivé vond ik beter de andere jaren.
De ravito's OK, zeker da blondje aan de panekoeken op de tweede bevoorrading.
Wel dikke benen nu.
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
Dikke plus voor de organisatie.
Beste uitgepijlde marathon ooit gereden !!
Denk er wel aan om volgend jaar houffa eens links te laten, na LCMT, Chouffe en Houffa heb ik dit jaar Houffa wel gezien.
Heb toch echt genoten vandaag.(100km XL) Gewoon mijn eigen tempo gereden zonder te gaan forceren door ergens aan te pikken.
Ben benieuwd naar de uitslag, als het klopt wat ik hoorde aan de aankomst ben ik dik gesjareld !
Rij de laatste bocht in en zie nog iemand komen afgeraced van MC Overijse. Even gelachen, wat maakt nu dat één plaatske uit, dus ik die geen moeite om te versnellen.
Tenzij blijkt dat hij daardoor 100ste wordt en ik 101...
Doeme toch. Als 't waar is daardoor mijn ambitie top 100 in 't water.
Geluk gehad met het weer.
Beste uitgepijlde marathon ooit gereden !!
Denk er wel aan om volgend jaar houffa eens links te laten, na LCMT, Chouffe en Houffa heb ik dit jaar Houffa wel gezien.
Heb toch echt genoten vandaag.(100km XL) Gewoon mijn eigen tempo gereden zonder te gaan forceren door ergens aan te pikken.
Ben benieuwd naar de uitslag, als het klopt wat ik hoorde aan de aankomst ben ik dik gesjareld !
Rij de laatste bocht in en zie nog iemand komen afgeraced van MC Overijse. Even gelachen, wat maakt nu dat één plaatske uit, dus ik die geen moeite om te versnellen.
Tenzij blijkt dat hij daardoor 100ste wordt en ik 101...
Doeme toch. Als 't waar is daardoor mijn ambitie top 100 in 't water.
Geluk gehad met het weer.
Het is altijd leuk in houffa te komen eerste 15km waren leuk maar dan moeten ze toch is iets nieuws verzinnen nogal saai gewoon niets technisch behalve je op het wb omloop komt wat voor mij wel heel de omloop mag zijn ineens mat meer hm en techniek .Ben vorige week naar burg reuland geweest voor 10 euro en was toch beter .Houffa verdiend beter !
Ook net terug, en amai mijn benen!
Gestart voor de 100 en 't was wel de moeite dit jaar.
Allereerste pluspunt is het begin van de omloop door de straten van Houffa. De opzet daarvan was zeker geslaagd, want er was niks van file aan dat bruggetje. Die zeer steile klim na dat bruggetje ben ik dit jaar wel niet boven kunnen rijden, daarvoor lag het iets te nat voor mijn kunnen.
De vrees voor een modderparcours was ongegrond. Buiten wat zuigende stukken was alles zeer goed berijdbaar, met mijn Saguaro's ben ik geen enkele keer in de problemen gekomen door modder.
Het parcours vond ik wat beter dan vorig jaar, maar misschien komt dat net doordat het nat lag en er daardoor wat meer uitdaging in zat dan vorig jaar. Echt technisch kun je het niet noemen, maar 'k heb mij er toch zeer goed op geamuseerd. Wel jammer dat die ene, vrij technische passage boven de weg van Houffalize naar La Roche er dit jaar niet in zat. In plaats daarvan was het asfalt vreten daar, maar waarschijnlijk krijgen ze geen toestemming meer om dat stuk te gebruiken.
Het laatste half uur nog in de gietende regen moeten afleggen, wat geen cadeau was op dat technisch parcours op het einde.
Wel een sadistische parcoursbouwer trouwens: op kilometer 94 zie ik op m'n gps dat we echt op een paar 100 m van de aankomst passeren (je kon de braadworsten al bijna ruiken...), en dan krijg je nog een asfaltklim én dat technische parcours voor de wielen.
Niet alles liep voor mij super, trouwens. Houffa was de voorbije twee jaar mijn zwart beest (twee jaar geleden opgegeven wegens totaal uitgeput, vorig jaar zwaar gecrasht met een verschoven rugwervel en enkele sessies bij de kinesist tot gevolg...), en dit jaar moest er toch wel weer iets misgaan.
Een kilometer of 5 voorbij de voorlaatste bevoorrading misselijk geworden, en mentaal een klop gekregen. Iets op die bevoorrading moet mij zijn misvallen. Aan de laatste bevoorrading niks kunnen eten of drinken wegens te mottig. Bij de volgende klim ging het echt even niet meer en heb ik mij een kwartiertje aan kant moeten leggen.
De drang om uit te rijden bleek echter groter dan de zin om op te geven, dus de laatste kilometers toch nog aan een slakkengangetje afgewerkt.
Toch blij dat ik heb uitgereden.
Op de terugweg in Bierbeek wel nog geflitst
't Is altijd iets met de Houffamarathon...
Gestart voor de 100 en 't was wel de moeite dit jaar.
Allereerste pluspunt is het begin van de omloop door de straten van Houffa. De opzet daarvan was zeker geslaagd, want er was niks van file aan dat bruggetje. Die zeer steile klim na dat bruggetje ben ik dit jaar wel niet boven kunnen rijden, daarvoor lag het iets te nat voor mijn kunnen.
De vrees voor een modderparcours was ongegrond. Buiten wat zuigende stukken was alles zeer goed berijdbaar, met mijn Saguaro's ben ik geen enkele keer in de problemen gekomen door modder.
Het parcours vond ik wat beter dan vorig jaar, maar misschien komt dat net doordat het nat lag en er daardoor wat meer uitdaging in zat dan vorig jaar. Echt technisch kun je het niet noemen, maar 'k heb mij er toch zeer goed op geamuseerd. Wel jammer dat die ene, vrij technische passage boven de weg van Houffalize naar La Roche er dit jaar niet in zat. In plaats daarvan was het asfalt vreten daar, maar waarschijnlijk krijgen ze geen toestemming meer om dat stuk te gebruiken.
Het laatste half uur nog in de gietende regen moeten afleggen, wat geen cadeau was op dat technisch parcours op het einde.
Wel een sadistische parcoursbouwer trouwens: op kilometer 94 zie ik op m'n gps dat we echt op een paar 100 m van de aankomst passeren (je kon de braadworsten al bijna ruiken...), en dan krijg je nog een asfaltklim én dat technische parcours voor de wielen.
Niet alles liep voor mij super, trouwens. Houffa was de voorbije twee jaar mijn zwart beest (twee jaar geleden opgegeven wegens totaal uitgeput, vorig jaar zwaar gecrasht met een verschoven rugwervel en enkele sessies bij de kinesist tot gevolg...), en dit jaar moest er toch wel weer iets misgaan.
Een kilometer of 5 voorbij de voorlaatste bevoorrading misselijk geworden, en mentaal een klop gekregen. Iets op die bevoorrading moet mij zijn misvallen. Aan de laatste bevoorrading niks kunnen eten of drinken wegens te mottig. Bij de volgende klim ging het echt even niet meer en heb ik mij een kwartiertje aan kant moeten leggen.
De drang om uit te rijden bleek echter groter dan de zin om op te geven, dus de laatste kilometers toch nog aan een slakkengangetje afgewerkt.
Toch blij dat ik heb uitgereden.
Op de terugweg in Bierbeek wel nog geflitst
't Is altijd iets met de Houffamarathon...
- Misty
- Mountainbiker
- Location: Rocky Mountain Element 999 RSL 2013 - Ednine 29er 2014 - S-Works Tarmac SL4 2012
Heb vandaag de XL gereden en de afwezigen hadden ongelijk , buiten een paar druppels geen regen had......wel hier en daar van die zuigende grond daar had ik het meeste last van ! En natuurlijk die veraderlijke afdaling 500m voor de aankomst voor het bruggetje , laat ik een vrouwelijke bikester rechts voorgaan en ik links en verlies men evenwicht over die sporen hup ne koprol.....als da op foto staat win ik zeker ne prijs !!! Voor de rest alles perfect , de start is beter maar wel lastiger amai.....stond hier vandaag met een betere conditie dan vorig jaar en doe 10min. van men tijd van vorig jaar de droge editie ! Tijd 5:59u. 87ste overall 21ste master ! We gaan goed slapen !
Misty ,
Misty ,
Heb vandaag de 57km gereden. Heb er 5 uur en half over gedaan dus zal wel in de onderste regionen zijn
. Toch een paar hellingen te voet moeten gaan maar zeker zoveel opgereden waar kompanen te voet stonden. Met mijn 130 kg (#-o ) was het zeker niet van de poes, maar ben vooral blij dat ik uitgereden heb. Eerste keer een marathon ook en eerste keer 1000 hm+. Op de laatste hellingen kreeg ik wel krampen in mijn benen dus een paar keren voet aan de grond moeten zetten. Ook spijtig dat ik de helft van de tocht met verzopen schoenen moest rondrijden. De plas waar de fotograaf zat, was dit jaar wat dieper als vorig jaar (had ik de indruk, kon ik afleiden uit de foto's). Ik zag niemand voor mij dus er maar doorgereden maar reed bijna tot mijn knieën door dat plaske. In de laaste km (wb-parcours) vermoed ik wel nog veel bikers de grond zien kussen.
Eigenlijk vond ik de bepijling wat karig...akkoord, je kon niet echt verkeerd rijden door de spoorvorming en altijd een biker in het vizier, maar écht veel pijlen hingen er wel niet. Bevoorrading was lekker en uitgebreid, het melkdrankje smaakte, sportdrankje wat minder.
Ik vond het bovenal heel koud vandaag, de wind schoot nogal op de open heuveltoppen, had een buff moeten aandoen want mijn brains waren 1 grote brain freeze.
Eigenlijk vond ik de bepijling wat karig...akkoord, je kon niet echt verkeerd rijden door de spoorvorming en altijd een biker in het vizier, maar écht veel pijlen hingen er wel niet. Bevoorrading was lekker en uitgebreid, het melkdrankje smaakte, sportdrankje wat minder.
Ik vond het bovenal heel koud vandaag, de wind schoot nogal op de open heuveltoppen, had een buff moeten aandoen want mijn brains waren 1 grote brain freeze.
De XL gedaan en positief verrast over de toestand van het parcours!
had een noby nic opgelegd van voor en de rocket ron verhuisde van voorwiel nr vanachter. Achteraf bekeken was het zeker goed te doen met een racing ralf.
Bepijling en bevoorrading waren ok.
1 punt van kritiek: waarom moeten de kortste afstand ook op het einde over het wb parcours? tis daar altijd hetzelfde, je komt bij de mindere goden en je mag afstappen en de afdalingskes te voet doen
De klimmekes daarentegen kon ik er gelukkig nog tussen laveren.
had een noby nic opgelegd van voor en de rocket ron verhuisde van voorwiel nr vanachter. Achteraf bekeken was het zeker goed te doen met een racing ralf.
Bepijling en bevoorrading waren ok.
1 punt van kritiek: waarom moeten de kortste afstand ook op het einde over het wb parcours? tis daar altijd hetzelfde, je komt bij de mindere goden en je mag afstappen en de afdalingskes te voet doen