Mister No Chaïn wrote:Als er de komende dagen toevallig meer tuinhuisjes afbranden dan gemiddeld weten we ook alweer hoe dat komtReeVeS wrote:had per ongeluk met teflonspray op nieuwe remblokjes gespoten, deze werkten dus ook langs geen kanten meer ... ff met bunzenbrander op gebrand, nadien opgeschuurd en nog wat met droge vod afgewreven ...
zijn begot de beste blokjes dat ik al heb gebruikt ....
"inrijden" van schijfremmen
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Je leest natuurlijk altijd de problemen op het internet en het in twijfel trekken van het nut van schijfremmen op een Xc-bike is toch ook wel straf!Mountain JOhler wrote:Als ik dat hier zo lees op allemaal lees op het forum ben ik toch zeer sceptisch over het gebruik van schijfremmen, weegt de meerwaarde aan remkracht op tegen al de problemen die je er mee kan hebben.
Geef mij dan toch maar mijn HS33 Firm Tech Magura velgremmen.
Doen het perfect, nog nooit het gevoel gehad dat ik remkracht tekort heb gehad, geen gedoe met inremmen, krijsen, piepen en slepen. Uiterst makkelijk in onderhoud en afstelling.
Er is zo al genoeg onderhoud aan een mtb, ik rij liever met de mtb dan er te veel tijd ernaast te moeten spenderen of onderweg gefrustreerd te geraken.
Ik blijf me afvragen of de schijfrem niet meer dan een hype is (het moet er vandaag bijna op staan of het is al niet meer goed) dan dat ze echt nodig zijn.
Schijfremmen op de mtb zijn uiteindelijk ontwikkeld voor downhill mtb en lange afdalingen waar de velgrem kan oververhitten.
Geen van beiden doen zich naar mijn mening voor in België voor de grote groep van mtb'er.
Piepen: Dit doet elke schijfrem als ze nat is maar dat stoort mij totaal niet!
Slepen: Een deftig paar schijfremmen die goed zijn afgesteld slepen niet/nauwelijks
Onderhoud:Af en toe eens ontluchten (1x per jaar??),blokjes vervange,...
Allemaal dingen die je makkelijk zelf kan doen.
Inremmen: Als je het mij vraagt is het maar een kleine moeite om eens bij droog weer een toertje te doen en af en toe eens goed in de remmen te gaan.
....
Ik ben blij dat je tevreden bent met uw velgremmen maar geef mij toch maar een setje deftige schijremmen.
Destijds dachten we ook dat cantilevers voldoende was,
daar werden ook DH wedstrijden mee gereden, lange alpen afdalingen gedaan, ...
En toen de V-brake uitkwam wisten we hoe armzalig een cantilever rem was.
Nu is 90% van de schijfremmen beter dan een goede V-brake en heeft een schijfrem meer controle bij minder handkracht zodat je minder vermoeid wordt en dus langer hard kan rijden.
Evolutie noemen ze dat, stilstand is achteruitgang.
daar werden ook DH wedstrijden mee gereden, lange alpen afdalingen gedaan, ...
En toen de V-brake uitkwam wisten we hoe armzalig een cantilever rem was.
Nu is 90% van de schijfremmen beter dan een goede V-brake en heeft een schijfrem meer controle bij minder handkracht zodat je minder vermoeid wordt en dus langer hard kan rijden.
- Mountain JOhler
- Mountainbiker
Post by Mountain JOhler »
de hydraulische bediening van de HS33 geeft dezelfde mogelijkheid. Met één of twee vingers kan je de rem met voldoende kracht laten inwerken. Dus daar is de evolutie toch wel gevolgd._alain_ wrote:heeft een schijfrem meer controle bij minder handkracht zodat je minder vermoeid wordt en dus langer hard kan rijden.
- Rock Rider
- Mountainbiker
Post by Rock Rider »
Ik heb enkele jaren met de HS33 remmen gereden en ben dan overgeschakeld naar schijfremmen. Ik moet zeggen... ik zou niet meer terug willen...Mountain JOhler wrote:de hydraulische bediening van de HS33 geeft dezelfde mogelijkheid. Met één of twee vingers kan je de rem met voldoende kracht laten inwerken. Dus daar is de evolutie toch wel gevolgd._alain_ wrote:heeft een schijfrem meer controle bij minder handkracht zodat je minder vermoeid wordt en dus langer hard kan rijden.
Inderdaad, de HS33'ers zijn goed, maar goede schijfremmen zijn zeker beter! Makkelijker te hanteren, minder lastig, beter te doseren en qua onderhoud zeker niet moeilijker!
ik heb xtr velgremmen gehad, magura HS33 en nu schijfremmen...Mountain JOhler wrote:Als ik dat hier zo lees op allemaal lees op het forum ben ik toch zeer sceptisch over het gebruik van schijfremmen, weegt de meerwaarde aan remkracht op tegen al de problemen die je er mee kan hebben.
Geef mij dan toch maar mijn HS33 Firm Tech Magura velgremmen.
Doen het perfect, nog nooit het gevoel gehad dat ik remkracht tekort heb gehad, geen gedoe met inremmen, krijsen, piepen en slepen. Uiterst makkelijk in onderhoud en afstelling.
Ik blijf me afvragen of de schijfrem niet meer dan een hype is (het moet er vandaag bijna op staan of het is al niet meer goed) dan dat ze echt nodig zijn.
Schijfremmen op de mtb zijn uiteindelijk ontwikkeld voor downhill mtb en lange afdalingen waar de velgrem kan oververhitten.
Geen van beiden doen zich naar mijn mening voor in België voor de grote groep van mtb'er.
moet niets anders meer hebben
soms wens ik dat ik schijfremmen op mijn koersfiets zou hebben
Re: "inrijden" van schijfremmen
het was lang geleden dat we een schijfrem vs hs33 discussie hadden. En de oude argumenten komen weer naar boven. Maar ik zie dat ten opzichte van enkele jaren gelden schijfremmen wel serieus verbeterd zijn waar velgremmen stil zijn blijven staan.
De vraag was echter:
De vraag was echter:
deftone82 wrote:ik heb zopas een nieuwe mtb (mijn eerste!) Ik heb ooit ergens gehoord dat je schijfremmen moet inrijden...? weer iemand hier meer van en zoja, hoe doe je dat op de juiste manier?
grtn