Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
_Niels_
Mountainbiker

Post by _Niels_ »

Bulkie wrote:
Ps: nog top naaf: ZTR (en licht bollend)
Thx voor de reply.
Zijn die ztr naven beter dan hope pro 2 volgens jou?
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Feit is dat ze minder gewicht op de weegschaal brengen dan hope naven.
De Hope is kwalitatief de betere naaf. Afdichtingen zijn zeer goed en ze grijpen solide aan. Verder erg bekend om hun luide vrijloop. Hope is de keus als je voor degelijkheid gaat, de ZTR als je voor gewicht gaat.
De ZTR naaf en de Hope naaf door hilset uit elkaar gehaald.
_Niels_
Mountainbiker

Post by _Niels_ »

Tom-s wrote:Feit is dat ze minder gewicht op de weegschaal brengen dan hope naven.
De Hope is kwalitatief de betere naaf. Afdichtingen zijn zeer goed en ze grijpen solide aan. Verder erg bekend om hun luide vrijloop. Hope is de keus als je voor degelijkheid gaat, de ZTR als je voor gewicht gaat.
Dat is wat ik eigenlijk al dacht, heb al veel goeds gehoord over de goede afdichtingen van hope naven en van hun levensduur.
Voor mij is levensduur,onderhousgemak gecombineerd met gewicht het belangrijkste. Moeilijke keuze dus :lol:
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Ben zelf ook redelijk gewicht gefocusseerd.
Toch heb ik gekozen voor duurzame en makkelijk te onderhouden zware naven boven mindere lichte naven. Deze gespaakt in lichtere velgen (olympic 330g) en DT revo spaken blijft het setje onder de 1500 gram inclusief yellow tape en ventielen.
Nu weet ik dat ik een setje heb wat blijft draaien tot ik de velgen krom rijd. Daarna gebruik ik de naven gewoon weer in een volgend setje.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

toverijse wrote:
Tom-s wrote:Feit is dat ze minder gewicht op de weegschaal brengen dan hope naven.
Dat is wat ik eigenlijk al dacht, heb al veel goeds gehoord over de goede afdichtingen van hope naven en van hun levensduur.
Voor mij is levensduur,onderhousgemak gecombineerd met gewicht het belangrijkste. Moeilijke keuze dus :lol:
Er zijn nog andere naven die het overwegen waard zijn. DT Swiss 240S naven zijn ook gekend voor hun betrouwbaarheid en gewicht is quasi gelijk aan dat van de ZTR naven. De ZTR naven zijn vooral qua prijs / gewicht heel goed.

Zelf heb ik gekozen voor American Classic naven, dus heel laag gewicht. Betrouwbaarheid is ok naar verluidt, enkel kan er wat speling op komen naar verloop van tijd, maar dat zou makkelijk op te lossen zijn. Grootste nadeel aan de AC naven is de prijs :-)
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Mijn betrouwbaar setje, FRM Team carbon naven, ZTR race, DT revo spaken, alu nippels, 1296 gr.... :wink:

Nog geen problemen mee gekend.
_Niels_
Mountainbiker

Post by _Niels_ »

Tuurlijk zijn er vele andere naven het overwegen waard, maar de orspronkelijke vraag van timdelma ging over een setje handgespaakte wielen van <1500 gram voor een prijs rond de 500 euro. Dan vallen dt 240's, AC, Tune, CK, XTR enz allemaal af.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

toverijse wrote:Tuurlijk zijn er vele andere naven het overwegen waard, maar de orspronkelijke vraag van timdelma ging over een setje handgespaakte wielen van <1500 gram voor een prijs rond de 500 euro. Dan vallen dt 240's, AC, Tune, CK, XTR enz allemaal af.
Inderdaad, dat klopt. We zijn wat aan het afdwalen van de oorspronkelijke vraag :-)

Ik denk dat de Hope's en ZTR naven de enige opties zijn voor zo'n budget. ZTR's in combinatie met NoTubes Olympic velgen en DT Supercomp spaken komt bij Hilset op 545 euro ong, maar het gewicht zit met 1415 gram wel duidelijk onder de 1500 gram :wink:
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Ik denk dat ik die hope naven van 190 euro/set aanbieding op de vorige pagina een betere koop zijn. Die heb je voor 350 euro ook wel opgespaakt in olympic velgen met DT spaken. Je komt dan wel op 1450 gram, maar zit qua degelijkheid een stuk beter.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Die ZTR-naven kom ik steeds meer en meer tegen.
Ik had bij Ernie een setje samengesteld met ZTR-naven, Alpine-velgen en de spaken weet ik niet meer. Kwam uit op 550 euro en 1420 gram...
Begin serieus te twijfelen :drunk:

Blijkbaar is de grootst gemaakte fout dat zware (zwaardere) rijders te lichte (fabrieks-)wielsets kopen. En dit is problemen zoeken.

Ikzelf weeg 69 kg, dus waarom zou een goede fabrieksset slechter zijn voor mij dan een handgespaakt setje ?
bvb. CrossMax'en of Red Metal Zero zijn supervelgen (met ook een superprijs :wink: ), maar hiermee kan ik toch niets verkeerd doen ?

Service ? Tja, hier heb je een punt. Als er eens een spaak breekt en je kan zelf niet spaken, dan heb je een probleem. En naar een LBS gaan zonder dat je daar de velg hebt gekocht :-? hij zal je zien komen.

Dus gaat het twijfelen verder... Misschien schaf ik me eerst een setje 2010 Red Metal 3-velgen aan (269 euro bij BikeGear) en spaar ik wat verder voor een beter setje later...
Ik rijd nu met simpele CrossRides dus verbeteren ga ik me in alle zekerheid al doen...
Post Reply