Bikeboosting/hilset bouwt je waarschijnlijk een kwalitatief beter wiel.
Je kan ook altijd Luc nog eens mailen voor een prijs.
Hier CRC.
Lichtste wielset MTB
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Yep, I know. Ik heb nog prijzen van Luc liggen, maar ik zie het bos niet meer door de bomen.Tom-s wrote:Bikeboosting/hilset bouwt je waarschijnlijk een kwalitatief beter wiel.
Je kan ook altijd Luc nog eens mailen voor een prijs.
Hier CRC.
En 500 euro voor een setje heb je snel hé
Dus je wil eigenlijk zeggen dat de wielbouwer zijn onderdelen meestal te duur aanbiedt ?Tom-s wrote:Je kan ook eerst je naven los kopen!
Dan naar de wielbouwer gaan met die naven. Dan lukt het nog wel eens om het bij de wielbouwer binnen de 500 euro te houden!
Ik zou graag een setje van maximum 1500 gram samenstellen voor rond de 500 euro.
Dacht aan Hope Pro 2 + ZTR Alpine, maar kom overal boven de 500 euro uit.
DT Swiss 240S mag ik al helemaal vergeten
-
Tom-s
- Mountainbiker
Bij sommige onderdelen is dat inderdaad het geval.
Het meeste zullen ze waarschijnlijk tegen de adviesverkoopprijs verkopen.
Sommige onderdelen uit bijvoorbeeld de VS kan je via internet voor 70% van de adviesverkoopprijs kopen. I9 wielen kosten hier +-1250 euro in een lichte uitvoering. Koop je ze rechtstreeks dan betaal je hetzelfde in dollars. Kan afhankelijk van de wisselkoers zomaar 30% schelen. Met naven is het hetzelfde. Via ebay kan je vaak goedkoop velgen vinden.
Hope naven word moeilijker. Hier een setje bij een winkel die gaat stoppen. Wellicht is er met onderhandelen nog wat van de prijs af te krijgen.
Het meeste zullen ze waarschijnlijk tegen de adviesverkoopprijs verkopen.
Sommige onderdelen uit bijvoorbeeld de VS kan je via internet voor 70% van de adviesverkoopprijs kopen. I9 wielen kosten hier +-1250 euro in een lichte uitvoering. Koop je ze rechtstreeks dan betaal je hetzelfde in dollars. Kan afhankelijk van de wisselkoers zomaar 30% schelen. Met naven is het hetzelfde. Via ebay kan je vaak goedkoop velgen vinden.
Hope naven word moeilijker. Hier een setje bij een winkel die gaat stoppen. Wellicht is er met onderhandelen nog wat van de prijs af te krijgen.
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Misschien dat dit wel iets interessant kan zijn bvb:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=54831
http://amclassic.com/en/products/mtbwhe ... 26disc.php
Het is weliswaar geen handgespaakt setje, maar het kost wel minder dan 500 euro en weegt 1486 gram. Het zijn vooral de naven die deze set vrij licht maken
Het is maar een idee natuurlijk
Als je niet te kieskeurig bent en 'slim' kiest kan je trouwens een setje bij hilset/bikeboosting samenstellen voor minder dan 500 euro die toch onder 1500 gram zit. Ik heb namelijk zelf even de oefening gedaan
Het is weliswaar geen handgespaakt setje, maar het kost wel minder dan 500 euro en weegt 1486 gram. Het zijn vooral de naven die deze set vrij licht maken
Als je niet te kieskeurig bent en 'slim' kiest kan je trouwens een setje bij hilset/bikeboosting samenstellen voor minder dan 500 euro die toch onder 1500 gram zit. Ik heb namelijk zelf even de oefening gedaan
Ja, American Classic stond ook op mijn verlanglijstje (vooral de naaf dan) en deze set is idd een knap ding, met dat gewicht zeker...Kristof Huyck wrote:Misschien dat dit wel iets interessant kan zijn bvb:
Het is weliswaar geen handgespaakt setje, maar het kost wel minder dan 500 euro en weegt 1486 gram. Het zijn vooral de naven die deze set vrij licht makenHet is maar een idee natuurlijk
![]()
Dat is eigenlijk mijn algemene vraag: is een setje gespaakt bij Hilset/Ernie/Luc/... echt zoveel beter dan een fabriekset ? Waaraan ga je het verschil merken ?
Ik bedoel dan wel hetzelfde gerief hé. Je moet appelen niet met peren vergelijken. Stel dat je een Eenzelfde naaf, velg en spaken laat spaken door Luc en je kan dezelfde set ook laten afkomen als fabrieksset : waar ga je het verschil merken ?
Ik ga automatisch naar klassieke onderdelen, zoals een Hope Pro 2, Alpine of Race velgen, DT-naven, ...
Moet dit uberhaupt om een goede set te hebben ? Kwaliteit is ook belangrijk. Je kan een goedkope(re) én lichte achternaaf vinden maar als ze na een jaar (of minder) al begeeft, dan sta je daar.
Een 240s, Pro2 of AM-naaf staan bekend voor hun kwaliteit en duurzaamheid...
-
Bulkie
- Mountainbiker
[quote="toverijse"]Is er echt een groot verschil op bv een handgespaakte set van hilset en een wiel met dezelfde onderdelen die in een fabriek gemaakt is?
Duuu... Top velgen, top spaken en top naven in elkaar gegooid zijn niet noodzakelijk goede wielen...
Wat ivm:
Spaaklengte (niet goed = brol wiel)
Spaakspanning (niet goed = breuk of uitscheuren)
Lijmen?
Kraken?
Montage Yellow Tape + ventiel (vaak niet geleverd, dus achteraf meerprijs)
Aangekondigd gewicht (met of zonder bovenstaande?)
Garantie?
Bijstellen na periode rijden? Service? Dat gaat helaas niet via internet...
Kruispatroon ifv spaaklengtes (sommige 'exotische' spaaklengtes zijn serieus nadeel als je bv in Polen of andere reis eens een spaak breekt)
Nippelmaat?
...
Ge kunt gewoon veel lichter gaan met een perfect gemaakt wiel, anders moet je gewicht toevoegen om 't nog stevig te houden...
Ken
Ps: nog top naaf: ZTR (en licht bollend)
Duuu... Top velgen, top spaken en top naven in elkaar gegooid zijn niet noodzakelijk goede wielen...
Wat ivm:
Spaaklengte (niet goed = brol wiel)
Spaakspanning (niet goed = breuk of uitscheuren)
Lijmen?
Kraken?
Montage Yellow Tape + ventiel (vaak niet geleverd, dus achteraf meerprijs)
Aangekondigd gewicht (met of zonder bovenstaande?)
Garantie?
Bijstellen na periode rijden? Service? Dat gaat helaas niet via internet...
Kruispatroon ifv spaaklengtes (sommige 'exotische' spaaklengtes zijn serieus nadeel als je bv in Polen of andere reis eens een spaak breekt)
Nippelmaat?
...
Ge kunt gewoon veel lichter gaan met een perfect gemaakt wiel, anders moet je gewicht toevoegen om 't nog stevig te houden...
Ken
Ps: nog top naaf: ZTR (en licht bollend)