Ik weet dat er hier op het forum al heel wat geschreven is over dit onderwerp. Ik heb al veel opgestoken uit de verschillende topics, maar ik zit toch nog met een probleem... Dus bij deze had ik graag nogmaals de hulp van de ervaringsdeskundigen ingeroepen.
Ik wil dus voor mezelf een traject uitstippelen om met de mtb na te rijden.
Ik maak in Basecamp op de kaart topo benelux 2010 een route. (ik maak een route en geen track omdat dit sneller gaat door de automatische berekening).
Om het traject na te rijden heb ik echter liever een track want: geen nood aan turn-by-turn instructies, geen herberekeningen.
Ik wil dus de route die ik in basecamp heb gecreëerd (gpx-file) omzetten in een track die identiek hetzelfde traject volgt. Ik gebruik gpsbabel om een track te creëren (ook een gpx bestand).
Wanneer ik deze track echter inlaad op mijn Dakota, volgt deze niet de wegen en paden zoals ik het traject had uitgetekend, maar gewoon rechte lijnen tussen de verschillende uitgezette punten. Ik vermoed omdat de track niet genoeg punten of 'kruimels' bevat.
(Om de paden te volgen moet ik de route inladen, maar deze doet dan een herberekening waardoor het traject kan afwijken van het vooropgestelde.)
Iemand hier een oplossing voor. Waar ik dus naar op zoek ben is een manier om een route die ik uitteken op de pc (basecamp), om te zetten in een track die identiek hetzelfde traject toont op mijn gps.
Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb kunnen uitleggen en alvast bedankt aan diegenen die mij willen/kunnen helpen!
Routes omzetten naar tracks
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Yep,johand wrote:http://www.sackman.info/
Met WINGDB NL 3.50 gaat dat uitstekend
Optie 11: route omzetten naar track
Bovenaan geef je het path in waar je gdb of gpx route staat
En je kan aanvinken dat deze gelijk in Mapsource moet worden geopend (heb je gelijk controle)
Meteen met tracks werken ipv routes.Iemand hier een oplossing voor.
Als je iets maakt om na te rijden moet je toch geen route maken.
Voor alle duidelijkheid :
een route is een traject dat navigeerbaar is door de GPS (met ev. aanwijzingen en routeaanpassingen tijdens rijden)
een track is een kruimelspoor dat als een extra laag verschijnt op je gps-toestel; niet navigeerbaar
Ik werk al zo'n 5 jaar met gps en om iets uit te tekenen heb ik nog nooit met routes gewerkt, altijd met tracks, in alle mogelijke formaten/extensies.
Hans
Voor offroad heb je inderdaad gelijk, maar als je een trainingsritje op de baan inlast is een route ook interessant. Je zet een paar waypoints waar je wilt passeren en laat Mapsource de route bereken tss de verschillende waypoints. Achteraf zet ik die om naar een track en pas de track aan waar nodig (bv. jaagpaden ipv langs de weg).Hans B wrote:Meteen met tracks werken ipv routes.Iemand hier een oplossing voor.
een route is een traject dat navigeerbaar is door de GPS (met ev. aanwijzingen en routeaanpassingen tijdens rijden)
een track is een kruimelspoor dat als een extra laag verschijnt op je gps-toestel; niet navigeerbaar
Ik werk al zo'n 5 jaar met gps en om iets uit te tekenen heb ik nog nooit met routes gewerkt, altijd met tracks, in alle mogelijke formaten/extensies.
Hans
Hoi HansHans B wrote:Meteen met tracks werken ipv routes.Iemand hier een oplossing voor.
Hans
Jou stelling klopt uiteraard
En dat doet uiteindelijk de topicstarter ook (het volgen van een track)
Maar het is ook zo, dat een route maken met de routetool, met natuurlijk vereiste dat je een routeerbare kaart hebt, veel sneller gaat
Je klikt 1x op de wegen waar je wilt passeren, de lijntjes over de wegen heen worden zelf getekend door de tool
Nadien converteer ik deze naar een track met wingdb in 10 seconden
Ok, het einde komt in zicht
Allemaal al bedankt
Intussen heb ik dit kunnen oplossen door de .gpx route die ik in basecamp aanmaak via mapsource kunnen omzetten in een .gdb en dan krijg is dus een goede track na converteren!!
Maar dit lijkt me wel een beetje omslachtig, kan ik dan soms nergens in basecamp de optie kiezen om die aangemaakte route op te slaan als .gdb zoals dat in mapsource kan?? (ik gebruikte voorlopig liever basecamp dan mapsource omdat ik in mapsource niet al mijn kaarten aan de praat krijg...)
Dat is inderdaad de reden waarom ik begin met een route te tekenen en niet onmiddellijk een track, voor een track moet je 100x meer klikken ofzoBeny wrote: Maar het is ook zo, dat een route maken met de routetool, met natuurlijk vereiste dat je een routeerbare kaart hebt, veel sneller gaat
Je klikt 1x op de wegen waar je wilt passeren, de lijntjes over de wegen heen worden zelf getekend door de tool
WinGDB3 optie 11 had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar hierbij keegjg ik de error "Non GDB input file is nog valid for option 1-15" omdat mijn aangemaakte route dus een .gpx is.Beny wrote:Nadien converteer ik deze naar een track met wingdb in 10 seconden![]()
Intussen heb ik dit kunnen oplossen door de .gpx route die ik in basecamp aanmaak via mapsource kunnen omzetten in een .gdb en dan krijg is dus een goede track na converteren!!
Maar dit lijkt me wel een beetje omslachtig, kan ik dan soms nergens in basecamp de optie kiezen om die aangemaakte route op te slaan als .gdb zoals dat in mapsource kan?? (ik gebruikte voorlopig liever basecamp dan mapsource omdat ik in mapsource niet al mijn kaarten aan de praat krijg...)