"inrijden" van schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
deftone82
Mountainbiker

"inrijden" van schijfremmen

Post by deftone82 »

ik heb zopas een nieuwe mtb (mijn eerste!) Ik heb ooit ergens gehoord dat je schijfremmen moet inrijden...? weer iemand hier meer van en zoja, hoe doe je dat op de juiste manier?

grtn
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Hebben ze jouw dat niet uitgelegd in de winkel waar je jouw mountainbike gekocht hebt ???????

#-o #-o #-o #-o

Dat is normaalgezien wel de bedoeling, de werking van de vork, het inrijden van de schijfremmen, het onderhoud, etc etc...
deftone82
Mountainbiker

Post by deftone82 »

Werking van de vork hebben ze min of meer uitgelegd. maar ze wouden vooral nog meer spulletjes verkopen. Bv een pompje om meer licht in de vork te laten...maar zoals ie nu afgesteld stond, zou het moeten volstaan voor mijn gewicht. Onderaan zit een rood knopje (konijn-schildpad) om de terugveerkracht in stellen.

Verder doet mijn vader al jaren het onderhoud van zijn eigen fiets en heeft ie meerdere cursussen gedaan. Dus bij hem ga ik de de nodige info vergaren.

Van de remmen hebben ze gezegd dat ik in het begin "een uur met de remmen dicht moest rijden"...maareuh, dat lijkt me nogal lang om een uur zo zwaar te trappen....

En ik vroeg me af waar het goed voor is.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Een pompje voor uw vork heb je zoiezo eigenlijk nodig, want je moet af en toe de luchtdruk controleren, er lekt altijd wel ergens een heel klein beetje lucht.

Over het inrijden van remblokken bestaan er verschillende theorieën, zelf doe ik het zoals het op de verpakking staat (sintered pads van Superstar Components):

- 10 a 15 keer spurtje trekken en dan remmen en zorgen dat je niet niet slipt
- water over gieten en als het goed sist en damp opstijgt, dan is het in orde, anders herbeginnen.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Het principe is eigenlijk dat je je schijf en blokken moet warm laten worden, dan terug afkoelen, terug warm, terug koud.
Magura zegt: 30x tot 30km/u optrekken en vollenbak in de remmen vliegen.
Ik zeg: zoek je een lange afdaling op de asfalt en rij die naar beneden met je remmen bijna toe (dat je heel traag naar beneden gaat) en doe die een paar keren, zo heb ik het gisteren nog gedaan met mijn 1ste mtb met schijfremmen !
deftone82
Mountainbiker

Post by deftone82 »

en dat doe je 1 keer in het begin of voor iedere rit?
In de winkel zeiden ze iets dat er zich een soort film op de schijven zit, waardoor je remmen langer meegaan (?).

Maar wordt dat met poetsen niet terug afgespoeld?
BramDR
Mountainbiker
Location: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v

Post by BramDR »

Je moet je schijfremmen maar 1 keer inrijden, en als je dat tegoei doet gaan je remblokjes veel langer mee.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

deftone82 wrote:en dat doe je 1 keer in het begin of voor iedere rit?
In de winkel zeiden ze iets dat er zich een soort film op de schijven zit, waardoor je remmen langer meegaan (?).

Maar wordt dat met poetsen niet terug afgespoeld?
Elke keer als je nieuwe remblokken steekt, inremmen !
deftone82
Mountainbiker

Post by deftone82 »

right! Bedankt!
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

RockShark wrote:Een pompje voor uw vork heb je zoiezo eigenlijk nodig, want je moet af en toe de luchtdruk controleren, er lekt altijd wel ergens een heel klein beetje lucht.

Over het inrijden van remblokken bestaan er verschillende theorieën, zelf doe ik het zoals het op de verpakking staat (sintered pads van Superstar Components):

- 10 a 15 keer spurtje trekken en dan remmen en zorgen dat je niet niet slipt
- water over gieten en als het goed sist en damp opstijgt, dan is het in orde, anders herbeginnen.
Wat dan weer geweldig goed is voor u schijven ...
Post Reply