Afstelling Fox vering Trek Fuel EX 8 Fully

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
TimmyP
Mountainbiker

Afstelling Fox vering Trek Fuel EX 8 Fully

Post by TimmyP »

Hallo

Als beginnend MBT rijder heb ik een vraagje over de afstelling van de vering. Ik wil nl iets proberen maar had graag jullie ervaring hierin gekend

Mijn gewicht : 82 Kg (hopelijk gaat daar wat af :lol:

Vanuit de winkel zit er in de vering volgende waarden
Voor : 80 Psi
Achter : 170 Psi

Zijn deze waarden goed ? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik gisteren eens keihard geremd heb (om te zien wat de fiets doet in geval van noodstop) en ik merk op dat de vooraan de 120 mm veerweg maar voor de helft gebruik.

Ik dacht de spanning op de vering te laten zakken tot 60 Psi en dan de rebound wat te temperen omdat ie anders te snel omhoog schiet. Achteraan zou ik hem laten staan alleen de rebound wat open zetten omdat als de neus van de fiets naar beneden duikt, anders het achterwiel snel het contact met de grond zou verliezen.

Wat denken jullie van dit plan ? Wat zijn jullie waarden ?

Mvg

Timmy
Bibber
Mountainbiker
Location: GT Xizang 9R , Kona Honzo DL/AL , Santa Cruz Chameleon C

Post by Bibber »

Ik veronderstel dat dit en nieuwe fiets is dus zou je hem beter wat "inrijden" en dan experimenteren met de afstellingen . Normaal is er ook een boekje bij welke waarden aangegeven worden naargelang uw gewicht , indien niet dan vind je wel tabellen op de site van Trek .
Suc6

http://harryabsalon.come2me.nl/
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... rryabsalon
rideforfunnotforfame
Mountainbiker

Post by rideforfunnotforfame »

er mag voor en achter zeker al 20 psi bij
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Eerst en vooral, je hebt een ideale fiets om "te spelen"...
Comfort, vergevingsgezind bergaf, niet al te zwaar... Daarom hou ik er ook zo van, 't is geen xc fiets, ZEKER niet maar als ge "tijd, snelheid en gemiddelde's" vergeet o zo een zalige fiets...

Ivm instellingen: Als ik het niet verkeerd voor heb, zit er bij mij bijna 110psi in vanvoor.. Ik weeg ongeveer evenveel als u. Best wel veel ja, MAAR, ik zet de vork NOOIT vast, zelfs niet op de weg, maar door ze harder op te pompen heb je wel het eventuele nadeel dat de vering niet meer ALLE oneffenheden meeneemt(zoals ik zie bij collega bikers) maar enkel de iets grotere schokken (al is dat relatief, hij veert echt wel in bij alles maar je merkt het niet)

Als voordeel zou ik zeggen: ik klim soms al rechtstaand en dan duikt de vork ook niet door iets meer druk te steken. Wil je absoluut veel comfort of wens je uw vork 236x per rit vast en los te zetten. Dit is een keus die jij moet maken. Ik ben nogal tam dus steek ik wat druk bij :-D

Achteraan: Er zit een SAG meter op uw demper. Ik pomp de demper op tot 15 a 20% sag. 25% zoals aangegeven vind ik veel te veel. Door meer druk te steken heb je ook minder het pompend gevoel (minder rendementsverlies) maar verlies je ook een beetje comfort.

Conclusie: Zoek een parcours die je ligt, dus die je graag rijdt, neem je vorkpomp mee en ENJOY!!! 't Is echt wel persoonlijk die instellingen

Grtz David
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Ik heb juist de nieuw trek 8000 gekocht. Waarop een Fox alps is gemonteerd. Mijn vraag nu is , als deze voorvering gelockt staat kan ik die nog altijd induwen (veel minder wel), is dit normaal?
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

The Doctor wrote:Ik heb juist de nieuw trek 8000 gekocht. Waarop een Fox alps is gemonteerd. Mijn vraag nu is , als deze voorvering gelockt staat kan ik die nog altijd induwen (veel minder wel), is dit normaal?
Mijn fox, wel ander model geeft geen krimp en bij de andere mannen die mee gaan rijden is dat ook zo. Terug ermee naar de lbs? Of belt die man es
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

prideandglory1891 wrote:
The Doctor wrote:Ik heb juist de nieuw trek 8000 gekocht. Waarop een Fox alps is gemonteerd. Mijn vraag nu is , als deze voorvering gelockt staat kan ik die nog altijd induwen (veel minder wel), is dit normaal?
Mijn fox, wel ander model geeft geen krimp en bij de andere mannen die mee gaan rijden is dat ook zo. Terug ermee naar de lbs? Of belt die man es
Dank u voor de reactie, ik zal er is mee teruggaan.
Post Reply