shimano 2010-2011

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Hoezo
Mountainbiker

Post by Hoezo »

Ff bij de fietsboer gehoord wat hij ging kosten. ( is gewoon kleine zelfstandige dus geen online en weet ik wat)

XTR volledige groep ( zonder wielen en naven ) 1560 € Leverbaar sept
Sram XX 2200 €

( weet het op internet vind je de sram voor 1500 € )....

Maar vind het verschil van 700 € toch wel ENORM veel voor " concurentie" onderdelen.
JL157
Mountainbiker

Post by JL157 »

Volgens mij ligt Sram XX nog net dat trapje hoger dan XTR..
Ik zou eerder zeggen dat XTR mooi tussen X0 en XX zit..
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

ik zou zeggen dat het een mooi logo'ke is en veel marketing blabla om al die astronomische bedragen te durven "verantwoorden".
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Zeer interessant artikel over de XTR groep op Bikerumor.com, met enkele prototype foto's :

Image

Image
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

't Prijsverschil tussen bijv. een X0-achterderailleur en een XTR-achterderailleur van de vorige (m.a.w. huidige) generatie was ook al vrij groot.
Shimano was merkelijk goedkoper, maar nu hebben ze hun blijkbaar qua prijzen ongeveer gelijk gezet met X0, maar nog steeds goedkoper dan XX.
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

JL157 wrote:Volgens mij ligt Sram XX nog net dat trapje hoger dan XTR..
Ik zou eerder zeggen dat XTR mooi tussen X0 en XX zit..
Ik ben er vrij zeker van dat je met XTR een kwalitatief betere groep zult hebben.

Bij Sram kom je toch vaker irritante (compatibiliteits) problemen tegen

Slechte rollager kwaliteit (derrie wieltjes, crank) is al jaren een probleem bij Sram en ze doen er blijkbaar niet veel aan om het te verbeteren.
En alternatieve Bottom brackets moet je met adapters gaan werken enz.
Om over de remmen nog maar te zwijgen. :lol:

Maarja, bijna elk (world cup)team rijdt met Sram rond (véél sponsering, dus prijs omhoog), dus ik denk dat Shimano de laatste jaren een klein imago probleem heeft. but who cares, zolang het maar goed rijdt!
tsielio
Mountainbiker

Post by tsielio »

Komt XTR volgend jaar ook met crankset voor BB30 frame?
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

tsielio wrote:Komt XTR volgend jaar ook met crankset voor BB30 frame?
Neen, Shimano doet niet mee met het BB30 verhaal. Shimano heeft een eigen standaard ontwikkelt; "press fit". Te vergelijken met BB30, verschil is dat de lagers in plastiek omhulsels zitten en de q-factor groter is.

(Zie ook www.wielernet.be/bb30/ & http://www.wielernet.be/blog/39/shimano ... ntage.html )
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Testverslag nieuwe XTR 980 groep (de trail versie is getest) :

First ride: 2011 Shimano XTR M980
tsielio
Mountainbiker

Post by tsielio »

Niet mijn bedoeling om te ver af te dwalen van het topic, maar wat heb je dan uiteindelijk nodig om in BB30 frame de nieuwe xtr cranks te gebruiken? Uit onderstaand stukje vermoed ik dat je een BB92 lager nodig hebt als adaptor?

Zo ontwikkelende Shimano op vraag van Scott het BB86 concept welke ervoor zorgt dat de huidige trapstellen, die een as van 24 mm als diameter hebben, kunnen blijven gebruikt worden. De lagers bevinden zich nog steeds in cups maar deze worden intern geplaatst. Het trapas huis is 86,5 mm breed en heeft een diameter van 41 mm, de lagers die gebruikt worden hebben een diameter van 37 mm en bevinden zich in cups van 41 mm die in het frame worden geperst. Ook voor de mountainbike bestaat deze variant onder de naam BB92 voor een trapas huis met een breedte van 91,5 mm. Onder andere Scott en Gaint gebruiken dit systeem in frames. Ook Campagnolo zorgde voor aangepaste cups om te kunnen voldoen aan deze standaard, officieel kregen ze de naam "Ultra-Torque OS-Fit Integrated Cups" mee. Daarnaast bied FSA en Sram ook nog BB's aan die in dit type trapas huis geplaatst kunnen worden.
Post Reply