Decathlon fiets

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

'merk' fietsen steken veel geld in onderzoek om hun frames lichter en sterker te verkrijgen, en dat kost veel tijd en nog meer centen.
Het kost nog meer om de raceteams te onderhouden en voorzien van het nieuwste spul en dat nog verder te ontwikkelen tot het product dat jij en ik kan kopen.

'goedkope' fietsen hebben geen raceteams en lopen in veel gevallen net iets achter qua geometrie en frameontwikkeling,
en dus kunnen zij hun eindproducten (frames) beterkoop aan de man brengen.

En dan ligt het aan jou of je meer geld wil uitgeven aan een frame, en zo ook (on)rechtstreeks de raceteams & ontwikkeling steunt, of niet.
En je betaald natuurlijk ook wel een beetje de naam ;)
Maar met een 'merk' frame koop je wel kwaliteit.
Bad Pritt
Mountainbiker

Post by Bad Pritt »

Ik denk dat de hogere prijs voor een "echte merk" fiets dikwijls echt gewoon ligt aan het merk.
Ik rijd al een paar jaar rond met een rockrider 9.2 (ok is wel een pak duurder dan de 5 of 6 reeks) maar in vergelijking met andere gelijkwaardig afgemonteerde fully merk bikes is die ook enkele honderden euro's goedkoper.
Ik zou hem direct terugkopen moest ik zonder vallen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Bad Pritt wrote: Ik denk dat de hogere prijs voor een "echte merk" fiets dikwijls echt gewoon ligt aan het merk.
Ik rijd al een paar jaar rond met een rockrider 9.2 (ok is wel een pak duurder dan de 5 of 6 reeks) maar in vergelijking met andere gelijkwaardig afgemonteerde fully merk bikes is die ook enkele honderden euro's goedkoper.
..... en dan kijk je natuurlijk weer enkel op de afmontage van je fiets tov die "merkfietsen" en laat je de andere factoren die alain al beschreef links liggen....

En zeker bij fully's denk ik dat qua frameontwikkeling en veerconcept het verschil tussen A- en B-merken nog veel groter is dan bij HT fietsen.

Op zich is er niks mis met zo'n B-merk en een vette afmontage, maar je kan er moeilijk omheen dat er veel beter frames zijn ook... :wink:
Bad Pritt
Mountainbiker

Post by Bad Pritt »

Het verschil met andere discounters is dat de decathlon groep ook een zeer grote eigen R&D afdeling heeft. Van fietskes en kaders maken kennen ze wel het een en het ander. Ik geloof ook dat ze bepaalde wielersporten sponsoren.
Ik zou niet zomaar durven zeggen dat die frames slechter zijn (zwaarder misschien wel)

Natuurlijk als ze hier morgen nen turner flux afzetten ... :drunk:
Maar die kost minstens het driedubbele :roll:

efkes opgezocht
AG2R
FRAME: Décathlon
FORK: Time
DRIVETRAIN: Campagnolo Record 10-speed
CRANKSET: Campagnolo Record
WHEELSET: Décathlon Penta
PEDALS: Time
HANDLEBAR: ITM
STEM: ITM
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Bad Pritt wrote:Het verschil met andere discounters is dat de decathlon groep ook een zeer grote eigen R&D afdeling heeft. Van fietskes en kaders maken kennen ze wel het een en het ander. Ik geloof ook dat ze bepaalde wielersporten sponsoren.
Ik zou niet zomaar durven zeggen dat die frames slechter zijn (zwaarder misschien wel)

Zolang iedereen maar tevreden is met z'n fiets he... :wink:

Natuurlijk als ze hier morgen nen turner flux afzetten ... :drunk:
Maar die kost minstens het driedubbele :roll:

Bottem line, jij zou ook wel zo'n high end frame willen hebben, maar hebt er gewoon de extra euro's niet voor over... toch niks mis mee... daar draait alles om. Wat het iemand het waard vind om uit te geven voor bepaalde kwaliteiten/merknamen/exclusiviteit etc.
Atzerath
Mountainbiker

Post by Atzerath »

Wete...
Audi en Citroën zijn allebei kwalitatieve autos...
Ik rijd irl ook maar met ne Citroën omda'k genen audi kan kopen...
(hoewel de citroen van mijn lief is en ik eigenlijk met nen Toyota Hilux rijd :D )
Als ge bij de prijsklasse 900 euro goed zit moet die Rockrider ook wel wat te bieden hebben eh...Den helft van frankrijk rijdt er trouwens mee rond en da zal ook ni louter chauvinisme zijn...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Atzerath wrote:Wete...
Audi en Citroën zijn allebei kwalitatieve autos...
We gaan in autotermen verder...

Is Dacia een slechte auto? Volgens mij niet, en je krijgt veel waar voor je geld...
Ander en beter? Zeker weten. :wink:

Je doet helemaal niks verkeerd als je een RR koopt, zeker zullen dat wel goede fietsen zijn voor hun prijs. Dat er zoveel mee rijden wil genoeg zeggen.

Er is hier ook niemand die beweert dat het 'slechte' fietsen zijn he. :wink:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Er heeft ook niemand gezegd dat Decathlon kwalitatief slecht is.
Maar zij kunnen groot produceren en redelijk lokaal afzetten in hun eigen winkelketens,
en dus min of meer aan groothandelsprijzen verkopen vermits zij de hele detailhandel eruit kunnen laten.

Iedereen moet zijn eigen keuze maken, en zijn eigen uitgaven bepalen.
Maar mij zul je niet zien op een Decathlon fully omdat ik uit ervaring weet dat er betere veersystemen zijn.
Atzerath
Mountainbiker

Post by Atzerath »

ah non peut être!!!
Er zijn er meer dan genoeg die d'office zeggen dat 't brol is want 't is Decathlon..'k heb al tamelijk wa gerief gekocht in den Decat en meestal is da goe spul..voor ne fiets was ik wa terug houdend omdat het toch een aardige aankoop is maar uiteindelijk..f* it...
als 't slechtste dat eraan zit de kleur van 't kader is dan denk ik ni da'k te klagen heb...
De spulletjes die eraan hangen zie je bij merk fietsen voornamelijk in een segment duurder, als ge 't moet doen voor de naam van ne fiets tjah...
ik doe 't toch om überhaupt te kunnen fietsen dus....
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Atzerath wrote: De spulletjes die eraan hangen zie je bij merk fietsen voornamelijk in een segment duurder, als ge 't moet doen voor de naam van ne fiets tjah...

Soms vraag ik me af waarom sommigen raad en info komen vragen om het achteraf toch beter te weten. #-o

Succes met je zoektocht naar je nieuwe bike. :wink:
Post Reply