sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

hoe ver staat de gifgroene he ? :P
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

_alain_ wrote:No offence, ik heb de mijne nog niet dus ik kan niets corrects zeggen over het gewicht,
MAAR;
de banden + velgen zijn zwaar.. ***
gravity-dropper
Brooks zadel
geveerde vork

Tel dat samen en je komt niet licht uit.

*** mijn wielen bestaande uit Fatback naven (+/-600gr/set) + dt comp spaken + try all velgen (620gr/stuk) + banden + XT cassette + snelspanners + 180/160mm schijven + lichte binnenbanden (275gr/stuk) wegen 6520gr.
Dat kan kloppen, maar de rest van de bike weegt absoluut geen 9 kilo denk ik - soit, ik zorg dat ik een goeie weegschaal heb en zal alles eens nawegen bij één van de volgende montages.

Voor weight weenies is er absoluut nog ruimte, maar ik vind dat rijplezier en efficiëntie voorop moeten staan ipv grammenjacht. Ik heb dat één keer gedaan in de tijd dat ik nog jong, slank en fit was :wink: en ik heb nog nooit zo'n miserie met een fiets gehad als toen, ik stond daar meer mee in panne als wat anders. Toevallig ook met een made in Belgium kader, een Pirana - wie kent die nog :drunk: !

Sindsdien heb ik één motto voor mijn bikes: het mag wat meer wegen, maar 't moet héél betrouwbaar zijn en onderdelen die het rijplezier sterk verhogen (die zadelpen, dat zadel, die dikke remmen !) mogen gerust wat meer wegen.

Ik ben benieuwd naar het gewicht van Orkje zijn Kalahari, die moet volgende week af zijn en de bike en de opzet ervan zijn to-taal verschillend van de Gobi's die hier al verschenen zijn. Ik ben ook superbenieuwd hoe jij de jouwe gaat afmonteren.
Tot nu toe zijn alleen de Gobi's aan bod gekomen, maar er kan véél meer met het concept.

A propos, op die L staat nog een andere cassette - ipv een XO met 32T iets van Shimano met 34 tanden dat ik nog liggen had: door de grotere achterwielomtrek kan een normale mens zo'n tandwiel wel gebruiken als het écht steil gaat :-D

PS en van die Shimano platform/klikpedalen...
Last edited by pocoloco on Sat 17 Jul 2010 14:34, edited 1 time in total.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Dr.Gonzo wrote:hoe ver staat de gifgroene he ? :P
Nog een paar weken vrees ik, de lakker is met congé...
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

pocoloco wrote:
Iegienie wrote:
Die van Elias woog nooit geen 15kg, zeker weten.
Dertien is een veel korrectere schatting.
't Is daarom dat ik er niet goed aan uit kan... de blauwe M van Elias en die rode L zijn identiek afgemonteerd. Op de L staan alleen grotere remschijven en andere handvaten, samen met een tikkeltje meer alu buis van het grotere frame zal dat toch geen 2 kilo schelen hé !?!
allé, pakt dertienenhalf...

over gewicht van vlo's kan o zo veel gezegd worden.

op één of andere manier wegen fietsen van anderen altijd een kilo (of meer) lichter dan uwen eigen vlo, al monteert ge die nog zo licht af met XTR/X.0, KCNC etc...

Mijnen Carbo Titus Racer-X woog bijvoorbeeld 11.3kg juist voor het vertrek naar Canada waar hij het leven zou laten. Als ik velen mag geloven dan zouden ze die gemakkelijk naar de 10kg krijgen. Ik kan dat misschien ook wel, maar om daar dan nog eens stevig mee te rijden ?

Ook ik ben van het zwaardere soort biker (net geen 80kg), mijn techniek is niet van de zweverigster, en dus...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Staan hier al ergens prijzen?
Als er ooit een tita versie van komt schrijf mijn naam dan al maar op :-D
El Perro Diablo wrote:Niet stijf genoeg is relatief, Ducatie wint ook al 20 jaar de superbike met hun slappe stalen frames.
Maverickfork freet gewoon alle andere vorken op qua looks, met zo'n Sandman achter zijn kont helemaal.
Mss toch is bij Dugast langsgaan om wa meer profielen te laten maken, ik zeg maar, 2 reesing ralfen in 29" laten opensnijden op één karkes....

't Is graaf gerief, die dikke velo's.
hey Perro, gaan we samen voor een tita ja?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Die bestaan al, hierzo: http://speedwaycyclesak.com/pages/fatback.php

Reken toch op een 1800 Euro voor je het frame hier hebt, vanuit Alaska is dat niet "cheap". De ti versie van de Fatback is mi wel de enige "valabele" fatbike naast de Sandman. Beiden zijn symmetrisch gebouwd en niet krom zoals een Puglsey of die alu Fatback (die zo mottig als de nacht is trouwens, alhoewel... over kleuren en smaken... :-? ).
Ook een andere filosofie, de Sandman is meer all mountain/XC, de Fatbikes zijn "toer".
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Iegienie wrote:
pocoloco wrote:
Iegienie wrote:
Die van Elias woog nooit geen 15kg, zeker weten.
Dertien is een veel korrectere schatting.
't Is daarom dat ik er niet goed aan uit kan... de blauwe M van Elias en die rode L zijn identiek afgemonteerd. Op de L staan alleen grotere remschijven en andere handvaten, samen met een tikkeltje meer alu buis van het grotere frame zal dat toch geen 2 kilo schelen hé !?!
allé, pakt dertienenhalf...

over gewicht van vlo's kan o zo veel gezegd worden.

op één of andere manier wegen fietsen van anderen altijd een kilo (of meer) lichter dan uwen eigen vlo, al monteert ge die nog zo licht af met XTR/X.0, KCNC etc...

Mijnen Carbo Titus Racer-X woog bijvoorbeeld 11.3kg juist voor het vertrek naar Canada waar hij het leven zou laten. Als ik velen mag geloven dan zouden ze die gemakkelijk naar de 10kg krijgen. Ik kan dat misschien ook wel, maar om daar dan nog eens stevig mee te rijden ?
Aaaah, tussen de 24h TransAlp (finisher, YES 8) ) en de meerdaagschen IronBike efkes internet tepakken gekregen.

Geen idee wat mijn Sandman woog; niet aan de weegschaal gehangen.
Gevoelsmatig is dat evenveel van m'n (overigens niet lichte) hardtail, maar dat zegt natuurlijk niks.

Wat 'm uiteindelijk weegt interesseert me niet direct. Ik ben van mening dat de rijeigenschappen van de fiets primeren boven gewicht ... cfr. m'n maatwerk tita Rohloff. Dat ding weegt ook zwaarder dan een XC-KarTon-machien, maar heeft in de praktijk z'n efficiëntie én snelheid al genoeg bewezen .... .
(zelfs ondanks men beweert dat het meergewicht op de verkeerde plaats zit).

Da's ook de reden waarom ik vanaf de eerste minuut achter Koen stond met z'n Sandman-project.
Het valt niet te ontkennen dat die bikes zwaarder wegen dan reguliere hardtails, maar als je ziet dat een "amateur" op onbekende trails min-of-meer in het spoor kan blijven van de wereldtop (nota bene nog in hun achtertuin), hoeft bij de rijeigenschappen van de bike geen tekeningske bij zeker ... .

@ Adri (ik beantwoord je vragen later zeker en vast, nu slechts beperkt internet): richtprijzen kan je vinden op het 4Bikers forum ...
Een tita versie: you read my mind, hoewel dat aan de eigenschappen weinig toegevoegde waarde zou brengen imho (banden filteren al genoeg de oneffenheden op) ... door Rohloff een speciale naaf op de markt brengen zoals Katz-bikes (bvb. Moos fully) dat heeft kunnen versieren zou ook nog een natte droom zijn :-).
Orkje
Mountainbiker

Post by Orkje »

Link naar de showroom voor mijn Sandman-projectje (nog niet helemaal klaar):

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=77700
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Ik vetrek straks naar de Pyreneeën, buiten dat we onze Peaks & Trails wat gaan bijschaven gaan we volgende week ook proberen een 3000'er te doen met twee Sandman Gobi's - volgens mij is dat nog nooit of alleszins héél weinig gedaan of geprobeerd.
Wie de hoge toppen daar kent weet waarom :-? In de Sierra Nevada is het geen probleem om op die hoogte te geraken met de bike, maar de Pyrenese toppen zijn van een iets ander kaliber...

Ik ben benieuwd hoe hoog we gaan raken, als het weer meezit tenminste !
Foto's volgen wel :-D

Image
BeeMeRke
Mountainbiker

Post by BeeMeRke »

Veel plezier daar en hou het veilig :wink: Trouwens, de Sandmannekes blijven toch een streling voor het oog ze. spijtig dat ik net een mtb gekocht heb of ik had zeker overwogen om er eentje te bestellen. Ben zot van die überbanden :bounce:

Groeten.
Post Reply