Banden: Schwalbe

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

XLS = 25€ in de solden in die lelijke algemene sportzaak in de City2 te Brussel
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Heb de mijne 19 € betaald in een veelbesproken sportzaak in Aalst, wat ze nu kosten weet ik niet.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Justin wrote:Nu jullie hier toch in een RR topic zitten stel ik me de vraag of het ook nut heeft om de banden te wisselen. Mijn achterband vertoont na ca. 1200 km toch al sporen van dienst om het zo uit te drukken.
Zou het bv. nuttig zijn om rond de 2000 km de achterband naar voren te leggen en omgekeerd ?
Dat zou ik niet doen, want vooraan is de grip belangrijker dan achteraan.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Roveny, uw bandjes zullen al direct van pas komen. :-?

En Yakke, ik heb toch liever grip achteraan dan vooraan, Als ge al niet boven geraakt, waarom u dan zorgen maken over de afdaling :(
Verder heeft ne pletsen band vooraan nog wel zijn charme, zolang ge de fiets wat zelf laat zoeken komt alles in orde, ook in de modder, schotter...
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Met een half afgeslete band heb je dikwijls nog voldoende tractie om boven te geraken in een beklimming.
Vooraan is grip belangrijk voor het bochtenwerk.
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Interessante discussie,
k'heb er ook al aan gedacht om de banden te switchen ( voor naar achter en omgekeerd) om de banden langer mee te laten gaan. :^o
Maar bij zeer steile klimmekes heb ik alle grip vanachter nodig : zoniet slipt de achterkant door ( denk aan start Bloso Oudenaarde : wortelpad).
Ik verplaats mijn gewicht wel zoveel mogelijk naar achter bij de beklimming, maar de laatste keer kwam mijn voorwiel volledig los van de grond en heb ik moeten de strijd staken ( achter de Moretteberg in Asse) :evil: .

maw ik denk dat ik de banden niet switch, van zodra de achterband erdoor is vervang ik ze allebei. 8)
bikerju
Mountainbiker

banden skinny jimmy

Post by bikerju »

ik heb zondag de bataille gereden met skinny jimmy's
tot mijn conclusie is dat het zeer goede banden zijn
maar ik heb ontdekt dat de band serieus beschadigt is
Hoe komt dat nu ??? ligt het aan mij of aan de band of aan het parcour :oops:
nothing 's impossible
Mountainbiker

In het bochtenwerk is het voornamelijk de schouder van de band die belast wordt.
De noppen op de schouder zijn nooit versleten, in de bochten maakt het dus weinig uit of het loopvlak versleten is of niet, enkel de eerste inzet van de bocht is even wat onzeker.

Het loopvlak helpt vooraan om je spoor te houden, het gaat lateraal slippen tegen en verhoogt je remkracht.

Achteraan helpt het ook om je spoor te houden, maar het geeft vooral tractie (samen met de schouder als je op lage druk bolt).

Als je met een halfpletse band nog overal bovengeraakt moet je je bandenkeuze en bandendruk eens in twijfel trekken, eens denken aan een snellere band bvb.

Als het niet klopt wat ik hier verkondig moet je het vertellen hé.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Wat is serieus beschadigt?
Een scheur?

Verder zijn de skinny jimmy's goede alroundbanden, maar ik prefereer de XLS.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Skinny's met biba zijn zeer snakebite gevoelig. I know, ik heb een maand thuis gezeten met een gebroken pootje na een stootlek.

Ik zou het zeker geen alround banden noemen : ik heb nog een nieuwe skinny ust liggen die ik alleen in echte baggeromstandigheden gebruik. Het is een prima modderband maar als allround band prefereer ik toch de Jimmy (scalpel) of een Big Jim (geeft meer comfort op de Ti).
Post Reply