Een Lefty is een vork met maar een vorkpoot ipv twee, en aan de linkse kant. Vandaar Lefty. Volgens mij heeft de F600 geen lefty, maar een Fatty. Heb daar jaren mee gereden en was daar ook tevreden van. Alhoewel je waarschijnlijk aardig wat negatieve kritiek zult horen zijn dat goeie vorken.
Wat is een goeie groep, moeilijk te definieren. Hangt er allemaal van af wat ge met de fiets gaat doen. Ik denk dat je Tiagra mag vergelijken met Shimano deore en SRAM 5.0.
Wat Cannondale zelf betreft, ze hebben zeer goede frames. Wordt dikwijls gezegd dat de componenten wat minder zijn voor de prijs die je betaald, maar dat upgraden is meestal minder kostelijk en kan gelijdelijk gebeuren, waar dat bij een frame moeilijker ligt.
De andere fietsen uit dezelfde prijscategorie zijn zeker niet slechter of beter. Ik denk dat het belangrijk is van een proefrit te maken en te kijken waar je je comfortabel mee voelt. Is volgens mij belangrijker van de vraag is het een Cannondale, een Scott, een Trek, ...
Freeride fietsen zijn meestal wat zwaarder en eerder gericht op afdaling capaciteiten ze zijn een stuk sterker. Dat maakt wel dat klimmen een stuk moeilijker wordt. zeker niet aan te raden als je er hier toertochten mee wil rijden.
Een all-mountain is gericht om een beetje vanalles te kunnen. Licht genoeg om goed te kunnen klimmen en stevig genoeg om een goed bergaf te razen, zonder hoge sprongen of drops te maken.
Hope this helps
Grtz,
Marc
Samengevoegde onderwerpen betreffende Cannondale
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Dit is een Lefty:

M.a.w. het is een speciale verende voorvork met maar 1 vorkbeen, doorgaans enkel gebruikt door Cannondale ('t is dan ook specifiek door/voor hen ontwikkeld). Bizar zicht, hé?
Is hier écht niks te vinden over die F600?
Wat de groepen betreft: bij MTB is het niet zo nauw afgelijnd als op de weg, en wordt er zeer veel van verschillende groepen en fabrikanten gemixt. De écht terreinwaardige groepen van de twee grootste aanbieders zijn (in oplopende volgorde; de laatste is dus de wedstrijdgroep):
* Bij Shimano: Deore; Deore LX (kortweg LX); Deore XT; XTR
* Bij SRAM: X.7 (vergelijkbaar met Deore LX); X.9; X.0
Bij Shimano heb je daarnaast nog de Saint en de Hone groepen, bedoeld voor zwaar gebruik (extreme Freeride en freeride).
Dat brengt ons bij het laatste: die categorisering. Die is niet zo rechtlijnig, vaak aan eigen interpretatie onderhevig, en soms lopen begrippen min of meer samen. Dat is volgens mij hier het geval: freeride is bij mijn weten een wat wildere MTB-vorm waarbij vooral fun primeert. De fietsen zijn dan ook steviger (en doorgaans zwaarder) als een gewone cross country fiets, de zitpositie is anders (meer naar achter) en er is meer veerweg ter beschikking. All Mountain wijst er volgens mij gewoon op dat een bike wel het zwaardere werk aankan (voldoende stevig, voldoende veerweg, vertrouwenwekkende zitpositie), maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet zo prestatiegericht zou zijn - iets wat bij Freeride zowieso minder het geval is. Maar goed, zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke interpretatie van deze vage categorieën, en ik kan er ook langs zitten...
Vriendelijke groeten (en welkom op het forum!)

M.a.w. het is een speciale verende voorvork met maar 1 vorkbeen, doorgaans enkel gebruikt door Cannondale ('t is dan ook specifiek door/voor hen ontwikkeld). Bizar zicht, hé?
Is hier écht niks te vinden over die F600?
Wat de groepen betreft: bij MTB is het niet zo nauw afgelijnd als op de weg, en wordt er zeer veel van verschillende groepen en fabrikanten gemixt. De écht terreinwaardige groepen van de twee grootste aanbieders zijn (in oplopende volgorde; de laatste is dus de wedstrijdgroep):
* Bij Shimano: Deore; Deore LX (kortweg LX); Deore XT; XTR
* Bij SRAM: X.7 (vergelijkbaar met Deore LX); X.9; X.0
Bij Shimano heb je daarnaast nog de Saint en de Hone groepen, bedoeld voor zwaar gebruik (extreme Freeride en freeride).
Dat brengt ons bij het laatste: die categorisering. Die is niet zo rechtlijnig, vaak aan eigen interpretatie onderhevig, en soms lopen begrippen min of meer samen. Dat is volgens mij hier het geval: freeride is bij mijn weten een wat wildere MTB-vorm waarbij vooral fun primeert. De fietsen zijn dan ook steviger (en doorgaans zwaarder) als een gewone cross country fiets, de zitpositie is anders (meer naar achter) en er is meer veerweg ter beschikking. All Mountain wijst er volgens mij gewoon op dat een bike wel het zwaardere werk aankan (voldoende stevig, voldoende veerweg, vertrouwenwekkende zitpositie), maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet zo prestatiegericht zou zijn - iets wat bij Freeride zowieso minder het geval is. Maar goed, zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke interpretatie van deze vage categorieën, en ik kan er ook langs zitten...
Vriendelijke groeten (en welkom op het forum!)
Er bestaat ook een F600Sl, deze is wat goedkoper dan de F600.
Heeft wel geen schijfremmen.
Mijn schoonbroer heeft met zo'n SL gereden en was er erg tevreden over.
Op www.bikefun.nl kan je normaal alle modellen van Cannondale zien met hun prijs. Ook andere merken trouwens.
Heeft wel geen schijfremmen.
Mijn schoonbroer heeft met zo'n SL gereden en was er erg tevreden over.
Op www.bikefun.nl kan je normaal alle modellen van Cannondale zien met hun prijs. Ook andere merken trouwens.
Bedankt voor deze tips !
Die "lefty" is inderdaad een raar zicht ! Maar het zal ongetwijfeld wel zijn nut hebben. Maar voorlopig niet aan mij besteed hoor, ik was gewoon benieuwd wat die term betekende.
Nu lees ik "fatty" : dat zal dan waarschijnlijk wel een stevige voorvork zeker, die er nogal struis uitziet ...
Die F600 SL heb ik inderdaad ook wel gezien, maar m'n voorkeur gaat toch uit naar de gewone F600 ... jullie zullen dit belachelijk vinden, maar het kleurke is mooier
Afin, er ligt nog niks vast hoor, ik ben nog maar eens aan het informeren. (eerst moet m'n moto verkocht geraken
)
Alvast bedankt ! Moesten jullie nog andere dingen weten (die hier nog nergens staan
, laat niet om het te zeggen hé).
Die "lefty" is inderdaad een raar zicht ! Maar het zal ongetwijfeld wel zijn nut hebben. Maar voorlopig niet aan mij besteed hoor, ik was gewoon benieuwd wat die term betekende.
Nu lees ik "fatty" : dat zal dan waarschijnlijk wel een stevige voorvork zeker, die er nogal struis uitziet ...
Die F600 SL heb ik inderdaad ook wel gezien, maar m'n voorkeur gaat toch uit naar de gewone F600 ... jullie zullen dit belachelijk vinden, maar het kleurke is mooier
Alvast bedankt ! Moesten jullie nog andere dingen weten (die hier nog nergens staan
Re: Cannondale F600 --> goe materiaal?
Ik ga mezelf even quoten om nog even op volgende vraag van je te antwoorden:
Dat je op de baan rijdt, wil in dit opzicht nog niet zeggen dat je zal blijven MTB'en, al geeft het wel je voorkeur voor fietsen als sport in het algemeen weer. Da's toch al iets. En dat je hier tijd spendeert om je te informeren wijst er mss ook al op dat het in theorie alvast geen impulsieve bevlieging is.
Maar goed, welke bike kies je dan? Een beginnersmodel, zodat je niet te veel geld kwijt bent wanneer je er mee stopt of het enkel bij een occasioneel ritje blijft, of een geavanceerd model dat je veel kost, maar wel eventuele sportieve aspiraties aankan? Goeie vraag, waar enkel jijzelf een antwoord op kan geven. d'Er is in ieder geval veel grijs tussen zwart en wit...
Succes met je zoektocht en veel plezier met het biken.
Vragen zijn steeds welkom. d'Er zal hier altijd wel iemand zijn die er blijf mee weet.
Rookie wrote:Wat denken jullie van die fiets? Zou ik beter beginnen op een goedkopere? Heb eigenlijk al veel dingen gelezen op dit forum (cube, scott elite, ...),maar nog nooit iets over F600 (wel F800)
Die verwachtingen zijn altijd erg lastig voor mensen die pas beginnen MTB'en. Sommigen stoppen er na een tijdje mee omdat ze het om diverse redenen toch maar niks vinden, anderen blijven rijden. Van die laatsten blijven sommigen dan weer jarenlang rustig TT's doen, sommigen ontpoppen zich tot racers of marathonist, terwijl nog anderen kiezen voor andere "subdisciplines": freeride, downhill...Jack77 wrote:Los van dit alles lijkt het mij dat er ook redelijk wat bikers zijn die:
* een basisbike kopen om MTB eens te proberen en eens ze er meer mee bezig zijn ook aan upgradeïtis beginnen lijden. Vaak omdat de bike nog vrij nieuw is en hem vervangen een (te) grote kost ineens (b)lijkt.
* een basisbike kopen omdat moeder de vrouw dat nog door de vingers ziet om vervolgens gaandeweg die fiets uit te bouwen tot wat ze in de eerste plaats wilden hebben.
Soms/vaak geven ze echter in totaal meer geld uit dan een nieuwe met dezelfde finale specificaties of indien ze toch de oude bike zouden wisselen voor de gewenste.
Wie een nieuwe bike koopt kan daarom idd maar beter proberen een model te vinden dat zo goed mogelijk aan zijn verwachtingen (en verwachte verwachtingen) voldoet. Want eens je op eigen houtje begint te vervangen wordt het vaak een dure grap en moet je van die oude onderdelen zien af te geraken.
Natuurlijk, sommigen upgraden om te personaliseren, en da's weer een ander verhaal. Maar waarom dan geen complete custom bike?
...
Dat je op de baan rijdt, wil in dit opzicht nog niet zeggen dat je zal blijven MTB'en, al geeft het wel je voorkeur voor fietsen als sport in het algemeen weer. Da's toch al iets. En dat je hier tijd spendeert om je te informeren wijst er mss ook al op dat het in theorie alvast geen impulsieve bevlieging is.
Maar goed, welke bike kies je dan? Een beginnersmodel, zodat je niet te veel geld kwijt bent wanneer je er mee stopt of het enkel bij een occasioneel ritje blijft, of een geavanceerd model dat je veel kost, maar wel eventuele sportieve aspiraties aankan? Goeie vraag, waar enkel jijzelf een antwoord op kan geven. d'Er is in ieder geval veel grijs tussen zwart en wit...
Succes met je zoektocht en veel plezier met het biken.
Vragen zijn steeds welkom. d'Er zal hier altijd wel iemand zijn die er blijf mee weet.
Kan je idd mss eens vragen, mocht je er één kopen.
Specialized heeft blijkbaar ook zo'n traditie (op de duurdere modellen?).
Als ik venijnig zou zijn zou ik me nu de vraag stellen of sommige fietsen wel gemaakt worden om mee te rijden.

Naah, maar 't is gewoon spijtig dat "de groten" (met overeenkomstige prijzen) zich daaraan bezondigen.
Gewoon erbij nemen, veronderstel ik... een verwittigd mens is er in ieder geval...
Specialized heeft blijkbaar ook zo'n traditie (op de duurdere modellen?).
Als ik venijnig zou zijn zou ik me nu de vraag stellen of sommige fietsen wel gemaakt worden om mee te rijden.
Naah, maar 't is gewoon spijtig dat "de groten" (met overeenkomstige prijzen) zich daaraan bezondigen.
Gewoon erbij nemen, veronderstel ik... een verwittigd mens is er in ieder geval...