Je zou kunnen opteren dat voornamelijk de velg de stijfheid van een wiel bepaald. Dat is juist. Toch hebben de spaken ook invloed. In de basis zal een titanium spaak dan gewoon een slapper wielset maken dan een stalen spaak. Verder heeft titanium zijn gebreken. Titanium spaak zal bijvoorbeeld, regelmatig nagespannen moeten worden. De nippel-spaak verbinding dient goed behandeld te worden bij het bouwen, anders is naspannen geen optie meer.
Titanium is gewoon niet zo stijf als je graag zou willen voor een wielset.
Bij de 26" mountainbike kan het eventueel nog wel omdat je korte spaken gebruikt. Als je breed staande flanken op je naven hebt krijg je dan nog een redelijk wielset. Toch zal het slapper blijven dan een setje met normale spaken.
Een voordeel van titanium is dan weer je bijvoorbeeld geen metaalmoeheid verschijnselen gaat zien. Ze zullen dus levenslang mee gaan. Ook zijn ze slapper in het verticale vlak van het wiel (tov normale), ze kunnen een wiel dus wel comfortabeler maken (dat word dan gezegt he).
Ik ben altijd van mening dat er een juiste afweging gemaakt moet worden tussen gewicht en toepasselijkheid van het materiaal/constructie/vormgeving. Deze spaken mogen slechts tot 80 kilo. Ben je daar boven zou is DT Revo/Aerolite/CX-ray de beste keus. Ben je tussen de 70 en de 80 kg, dan zou ik kiezen voor een mix van WCS (4,0 gram/stuk) en DT revo spaken (4,4 gram/stuk) (samenstelling hangt hier af van schijf of velgrem-gebruik). Ben je onder de 70 kilo dan kan je volledig WCS rijden voor een lichtgewicht strak wielset.
Ik moet zeggen dat ik titanium spaken altijd links heb laten liggen en er dus geen ervaring mee heb. Ken wel mensen die het geprobeerd hebben maar er ook maar de meeste daarvan zijn er ook maar weer vanaf gestapt.
Veel topics op WW lezen zal je meer info opleveren. Je zou ook Ernie eens kunnen mailen met deze vraag. Hij is onderwezen en meer ervaren op dit gebied.
Lichtste wielset MTB
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
chainsucker
- Mountainbiker
Post by chainsucker »
Tom,Tom-s wrote:Je zou kunnen opteren dat voornamelijk de velg de stijfheid van een wiel bepaald. Dat is juist. Toch hebben de spaken ook invloed. In de basis zal een titanium spaak dan gewoon een slapper wielset maken dan een stalen spaak. Verder heeft titanium zijn gebreken. Titanium spaak zal bijvoorbeeld, regelmatig nagespannen moeten worden. De nippel-spaak verbinding dient goed behandeld te worden bij het bouwen, anders is naspannen geen optie meer.
Titanium is gewoon niet zo stijf als je graag zou willen voor een wielset.
Bij de 26" mountainbike kan het eventueel nog wel omdat je korte spaken gebruikt. Als je breed staande flanken op je naven hebt krijg je dan nog een redelijk wielset. Toch zal het slapper blijven dan een setje met normale spaken.
Een voordeel van titanium is dan weer je bijvoorbeeld geen metaalmoeheid verschijnselen gaat zien. Ze zullen dus levenslang mee gaan. Ook zijn ze slapper in het verticale vlak van het wiel (tov normale), ze kunnen een wiel dus wel comfortabeler maken (dat word dan gezegt he).
Ik ben altijd van mening dat er een juiste afweging gemaakt moet worden tussen gewicht en toepasselijkheid van het materiaal/constructie/vormgeving. Deze spaken mogen slechts tot 80 kilo. Ben je daar boven zou is DT Revo/Aerolite/CX-ray de beste keus. Ben je tussen de 70 en de 80 kg, dan zou ik kiezen voor een mix van WCS (4,0 gram/stuk) en DT revo spaken (4,4 gram/stuk) (samenstelling hangt hier af van schijf of velgrem-gebruik). Ben je onder de 70 kilo dan kan je volledig WCS rijden voor een lichtgewicht strak wielset.
Ik moet zeggen dat ik titanium spaken altijd links heb laten liggen en er dus geen ervaring mee heb. Ken wel mensen die het geprobeerd hebben maar er ook maar de meeste daarvan zijn er ook maar weer vanaf gestapt.
Veel topics op WW lezen zal je meer info opleveren. Je zou ook Ernie eens kunnen mailen met deze vraag. Hij is onderwezen en meer ervaren op dit gebied.
bedankt voor de deskundige uitleg, vanwaar al deze kennis ? Ik weeg amper 65 kilootjes, m.a.w. zal de legering van de spaken niet aan mijn gewicht liggen. Blij verrast dat je naar Ernie verwijst, ik heb daar een wielset besteld, maar leg momenteel een ei omtrent bepaalde componenten.
groetjes
-
Tom-s
- Mountainbiker
Ben eigenlijk een beetje een nerd. Veel weten over veel fietsonderdelen is eigenlijk nog een hobby op zich. Wanneer ik een onderdeel koop voor mijn bike, wil ik er zeker van zijn dat het een goede koop is. Het beste materiaal voor de beste toepassing. Elk onderdeel bekijk ik door en door. Ik wil weten waarom hetzelfde onderdeel van het ene merk beter is als van het andere. Heb ik een onderdeel in mijn bezit, dan wil ik weten hoe ik het kan verbeteren en/of gewicht af kan halen.chainsucker wrote: vanwaar al deze kennis ?
- KUBA
- Mountainbiker
- Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
Dan zou ik u niet zozeer een nerd noemen maar eerder een leergierige perfectionist , in de positieve zin dan heTom-s wrote:Ben eigenlijk een beetje een nerd. Veel weten over veel fietsonderdelen is eigenlijk nog een hobby op zich. Wanneer ik een onderdeel koop voor mijn bike, wil ik er zeker van zijn dat het een goede koop is. Het beste materiaal voor de beste toepassing. Elk onderdeel bekijk ik door en door. Ik wil weten waarom hetzelfde onderdeel van het ene merk beter is als van het andere. Heb ik een onderdeel in mijn bezit, dan wil ik weten hoe ik het kan verbeteren en/of gewicht af kan halen.chainsucker wrote: vanwaar al deze kennis ?
- Cannonneke
- Mountainbiker
Post by Cannonneke »
Intussen iemand ervaringen met deze set ?Bulkie wrote: Toch een kleine opmerking; de RACE 7000 blijft nog steeds n° 1. De Podium MMX heeft dezelfde vorm, maar van een minder duur aluminium. Desalniettemin blijft de 'gewone' Race ook bestaan, in 't zwart of in 't wit.
No Tubes heeft binnenkort stilaan een heel groot aanbod verschillende velgen, 't wordt soms verwarrend, maar doe mij maar mijn RACE 7000 velgskes!
1210 g is met vooraan per 2 patroon, achteraan 2/3 kruisingen en 1.8-1.5 spaken... Dit kan problemen geven als je ooit een spaak nodig hebt, doe mij (77kg) maar 2.0-1.5 spaken en kruising per 3 (1240-1250g en nog stijver) !
Ken

Ik heb altijd met Mavic tubelesswielen gereden, vandaar deze vraag : gebruik je op deze ZTRvelgen ook tubelessbanden of gewone banden, en moet er nog een velglint in ?
Weet iemand de link naar de pagina van Chain Reaction Cycles waar je je wielset zelf kan samenstellen ?
Op de site vind ik niet direct iets terug
Er was ook nog een andere site waar je je wielen kon samenstellen en je direct de prijs en gewicht zag...
De volgende keer voeg ik ze direct toe aan mijn favorieten zenne
Op de site vind ik niet direct iets terug
Er was ook nog een andere site waar je je wielen kon samenstellen en je direct de prijs en gewicht zag...
http://www.bikeboosting.nl/timdelma wrote:Weet iemand de link naar de pagina van Chain Reaction Cycles waar je je wielset zelf kan samenstellen ?
Op de site vind ik niet direct iets terug![]()
- Kristof Huyck
- Mountainbiker