Transalp Challenge 2004

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Legolas wrote: En kom nie zagen van de uitdaging of het avontuur hé. Zolang ge niks aan de hand krijgt, valt da misschien allemaal nogal mee, maar wacht maar eens tot ge iets voor krijgt.
Ik kan u nu verzekeren dat ge nie meer zult lachen of denken aan "een uitdaging" als ge om 3 uur snachts met hevige koorts en diarree, 15 minuten moet wachten aan ne wc om dan op ne al verstopte pot te gaan zitten !

Ik denk dat ik in het vervolg eerder naar zo'n alternatieve transalp ga zoeken. Met bagagevervoer en overnachtingen in hotels/pensions.

Geert.
Been there, Done that, mijn Transalp 2002 deelname heeft ook onder een ziekte te lijden gehad. Maar dat verblijf in het TaC Camp zou ik niet als avontuur of uitdaging bekijken, het draagt wel bij tot de algemene sfeer van de Transalp vind ik persoonlijk. Al is de accomodatie die ze voorzien bij tijden wel heel Basic, zonder twijfel TE Basic.
Ik moet wel zeggen dat de organisatie tijdens mijn 4 dagen durende ziekte mij en mijn bike steeds mee van plaats A naar B vervoerd heeft.

Die Alternatieve Transalp lijkt me anders ook wel heel leuk om te doen, kostprijs ligt evenwel nagenoeg even hoog als de TaC.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Uli zei dat er 'maar' 250 man in het camp verbleef, wel zo'n 150 mobilhomes en de rest in hotels. Men probeert dus vanuit de organisatie hotels te stimuleren (40€, etc.) en mobilhomes zullen misschien gelimiteerd worden. Het camp hangt voornamelijk af van de lokale dorpjes zelf, soms was het redelijk en een paar keer ronduit barslecht. De enige nadelen vond ik de hitte om te slapen (behalve Ischgl met zijn airco zaal) en het gebrek aan douches/toiletten. Ik denk dat ik ook het overgrote deel in de vrouwentoiletten gezeten heb ;)

De bevoorradingen waren veel beter dan verwacht, daar kan je toch niet over klagen? Ik had dikwijls niets mee bij de start en heb nooit honger gehad... Volgend jaar schrijf ik me zeker weer in maar dan wel in hotels (met vriendin aka begeleider in ons busje) of een mobilhome delen met twee teams...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Legolas wrote:Ik denk niet dat er nog een volgende deelname komt. De Transalp is volgens mij serieus buiten zijn grenzen gegroeid. Veel te veel deelnemers.

Geert.
Awel Geert, lees nekeer de verslagen van onze Alternatieve TAC, de zogenaamde aTAC. Wijle hadden op 6 dagen tijd 500km en 15000hms, als je dat extrapoleert naar 8 dagen dan kom je aardig in de buurt van de TAC getallen. Maar dit was geen wedstrijd dus dat aspect mis je wel en je krijgt uiteraard die ferme tshirt niet :-/. OTOH je moest wel alles meepakken voor onderweg, zo'n Cbak met 3l en dan nog eens 2 drinkbussen voor een zuipschuit als ikke, dat weegt door, en dan nog moesten de bussen waar mogelijk gevuld worden. Maw geen bevoorradingen. Het grote voordeel was dat je telkens in hotels sliep en dat alles al geregeld was. Enkel nog de valies naar de kamer sleuren, eten, groose bier drinken en slapen (en soms stond de valies al op de kamer dankzij die goede ziel ;-) )

Philip zijn verslagen : http://users.skynet.be/philip.rademaker ... bliek.html
Thierry zijn verslag : http://www.zoenk.be/?pg=../ritverslagen/atac
Profielkes: http://www.zoenk.be/?pg=../ritverslagen/atac_height
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Luc wrote:
Legolas wrote:Ik denk dat ik in het vervolg eerder naar zo'n alternatieve transalp ga zoeken. Met bagagevervoer en overnachtingen in hotels/pensions.

Geert.
Die Alternatieve Transalp lijkt me anders ook wel heel leuk om te doen, kostprijs ligt evenwel nagenoeg even hoog als de TaC.
Je moet eens op Philip z'n site gaan kijken, daar staan een hoop links naar firma's die alternatieve transalps aanbieden.

Ik kan geen exact bedrag plakken op hetgeen ik heb uitgegeven aan onze ATAC met Vasasport, maar ik ben zeker niet boven de 800 euro gegaan. En dan heb je :
- 6 dagen baaikplezier olv een gids of met behulp van een gps-toestel op je eigen niveau (basic, medium, sport of extreme). De groepindeling is flexibel en je kan van het ene naar het andere niveau overstappen indien gewenst
- 7 overnachtingen met ontbijt in pensions / gasthuizen / hotelletjes. Wij hadden telkens 2- of 3-persoonskamers : 2 keer redelijk basic (WC en douche op de gang) en de overige 5 waren sjiek & luxueus
- bagagetransport : 's morgens steek je je tassen in het busje (een camionetje) en 's avonds staat alles klaar voor je hotel
- 's middags een klein uurtje pauze in een berghut of een restaurantje, met Kaisersschmarren of macaroni of spaghetti of nudelsuppe of apfelstrudel of ... en de nodige drank erbij (fruitsap, water, koffie ...)
- 's avonds lekker eten (voorgerecht en hoofdgerecht) en de nodige drank (water, weissenbier ...), soms ook een ijsje of een tiramisu er achteraan :lol:
- tussendoor werd er met de medium-groep nog ergens een terrasje of zo aangedaan, meestal in de laatste 10-20km van de rit
- technische bijstand, indien je fiets onherstelbaar stuk is kan je een vervangfiets krijgen, bij een ongeval kunnen de gidsen de eerste hulp toedienen en de volgwagen wordt meteen verwittigd (Joeri, die tijdens onze transalp head-first in een beekje getotterd is, zat na een dik kwartiertje al in het busje)
- reisverzekering, annulatieverzekering, heen- en terugreis (ongeveer 20 euro dankzij de firmawagen van ne medezoenker), ...
Kortom : het enige wat je moet doen, is op tijd uit uw bed rollen, en gaan baaiken. En 's avonds zelf uwe pizza bestellen en opeten (hoewel anderen dat opeten ook in uw plaats willen doen :lol:). Al de rest wordt voor jou geregeld.

Voor mij was dit - mede door het schitterende weer - een zeeeeeeer leuke ervaring (medium-tocht). En ik denk dat ook de anderen zowel qua het sportieve (extreme-tocht) als hetgeen er naast het baaiken te beleven viel, zeker niet te klagen hebben.

Ik wil hier de TAC niet afbreken, verre van : ik heb er zelf nog niet aan deelgenomen dus ik kan niet oordelen over hoe de zaken er daar aan toe gaan.
Maar als ik zo de verhalen hoor en lees, kan ik alleen maar zeggen dat voor wie het graag wat "comfortabeler" wil, er zeker en vast een hoop alternatieven voor handen zijn ...

http://www.vasasport.nl
http://users.skynet.be/philip.rademakers/
http://www.zoenk.be -> ritverslagen -> marathons -> Alternatieve Transalp voor wat lectuur ...
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Oeps, de Phille is me voor geweest :lol: ... WEERAL :lol: :lol: :lol:
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Ik denk dat de kostprijs inderdaad ongeveer gelijk is, daar waar je er bij de TaC dan wel heel wat minder slaapcomfort voor terugkrijgt.

Ik wil de alternatieve organisatie hier zeker niet afbreken want denk persoonlijk dat je daar ook veel waar voor je geld krijgt en het idee op zich spreekt me ook heel hard aan. Maar buiten de negatieve punten aan de TaC zijn er toch zeker ook veel positieve. Dokters zijn permanent op het traject aanwezig dmv van motorfietsen. Ambulances en een helikopter staan steeds stand-by ingeval een ernstig ongeval zich voordoet...
Dat de TaC uit zijn voegen aan het barsten is zeker wel waar, ze zouden de limiet beter op hun oorspronkelijke 420 (dacht ik toch) teams houden.

Maar zo zullen er voor beide organisaties heel wat pro's en contra's kunnen gevonden worden.
guntherds
Mountainbiker
Location: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...

Post by guntherds »

Het heeft wat op zich laten wachten, maar mijn verslag staat eindelijk op onze site, voor de liefhebbers

www.fastforwardmtb.be doorklikken naar TA2004
JeTeR
Mountainbiker
Location: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT

Post by JeTeR »

En voor de liefhebbers van foto's kan je ondertussen ook bij ons terecht... www.E2Team.be

JeTeR
Post Reply