Interessante boeken ivm training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Drinken, drinken en nog eens drinken is de boodschap denk ik.

Je kan dit makkelijk bepalen of je genoeg drinkt:
weeg jezelf voor het biken, en nog eens daarna.
Dit zou normaal gezien weinig of geen verschil mogen geven.
Is dit wel zo, dan drink je te weinig.

Nog een oorzaak van hoofdpijn: een magnesium tekort.
Dus drink niet alleen puur water, maar ook tussendoor eens sportdrank.
Teveel sportdrank of water is ook weer niet gezond, dus tis zoeken naar een goed evenwicht.

Groetjes

Bart
Qube
Mountainbiker

Welk boek over fietstraining

Post by Qube »

Elo,

Het wordt wel eens tijd dat ik me daarin verdiep, welk boek raden jullie me aan (liefst Nederlands).

Bedankt é
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Ik ga weeral eventjes eentje uit mijn huisbibliotheek aanraden:

the mountainbiker's training bible: schitterend uitgebreid, ongelooflijk gestructureerd, maar daardoor ook behoorlijk complex. Gebruik dit niet om kant-en-klare trainingsschema's à la Fiets trainingsgids te vinden...

Een Nederlandstalig en eveneens zeer uitgebreid alternatief dat ik recentelijk doorspartelde, is Wielrentraining. Veel specifieker fietsconditiegericht als bovenstaand boek, dat meer een totaaltrainingsprogamma voor de mountainbiker tracht op te stellen.
ivan
Mountainbiker

Re: Welk boek over fietstraining

Post by ivan »

Qube wrote:Elo,

Het wordt wel eens tijd dat ik me daarin verdiep, welk boek raden jullie me aan (liefst Nederlands).

Bedankt é
Je kan ook eens bij" Viper" te rade gaan :wink: ...Mgg...Ivan
Sifaka
Mountainbiker

Post by Sifaka »

Wat ik een heel goed boek vond, maar niet specifiek voor MTB is, is het trainigsboek van Lance Armstrong. Dat maakte hij samen met zijn coach Chris Carmichael.
Hier vind je zowat alles in terug, maar het is vooral gericht op fietsen op de weg. Maar zuiver voor de fysieke training is het in elk geval heel goed.
Ik heb het mijne bij Fnac gekocht, maar ik denk dat je het op nog veel andere plaatsen kan vinden, en heel handig: Nederlands vertaald.
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

ivan wrote:

Bedankt é
Da's een boek op zich :wink:
ivan
Mountainbiker

Post by ivan »

Transalp wrote:
ivan wrote:

Bedankt é
Da's een boek op zich :wink:
Da's zelfs een wandelende biliotheek :wink:
lyot
Mountainbiker

Post by lyot »

Cees Vermunt.. De titel van 't boek ontglipt me even.. het standaardwerk.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Het boek van Cees Vermunt noemt: ''Moderne training voor wielrenners'' en telt 494 blz. 'T is een héél goed boek, maar toch al zeker 10 jaar oud en niet specifiek voor bikers (da's eigenlijk ook niet echt nodig, zenne). Als je dit boek uit hebt, heb je voldoende kennis van de trainingsleer!

Een ander tof boek is ''Het nieuwe basisboek trainen'' van Peter G.J.M. Janssen. Het is ideaal als aanvullende boek, vooral dan voor de rachtige voorbeelden (o.a. hartslagcurves van Brentjens).

Wil je echt alles weten, dan moet je ''Basis voor verantwoord trainen'' lezen van een aantal Gentse profs. 450 A4 bladzijden, daar ben je wel even zoet mee he!

Het trainingsboek van Armstrong kan me maar matig bekoren...

Groetjes, Kris
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Superkrisser wrote:Wil je echt alles weten, dan moet je ''Basis voor verantwoord trainen'' lezen van een aantal Gentse profs. 450 A4 bladzijden, daar ben je wel even zoet mee he!
Kheb die hier ook ff liggen gehad, maar d'r staat op die 450 blz wel meer dan enkel fietstraining hoor... Ook specifieke training voor andere sporten... Het valt dus nog wel mee :wink:
Post Reply