Bekkenbreuk.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
jaro
Mountainbiker

Bekkenbreuk.

Post by jaro »

In Aarschot hard tegen tegen de grond gegaan, teruggesukkeld naar het vertrek en dan naar spoed gereden.
Resultaat bekken op drie plaatsen gebroken, ribben gekneust, schaaf en open wonden enz.
Ziekenhuisbed in, fles met pijnstillers, been omhoog en een gewicht van 2 kg eraan.
Maandag werd besloten om geen operatie uit te voeren maar 14 dagen plat in het bed met dat gewicht eraan. Omdat na een bijkomende scan bleek dat het mooie rechte breuken zijn, werd het 10 dagen.
Gisteren kreeg ik dan de toestemming om vandaag naar huis te mogen. Voorwaarde 6 weken rusten, looprek en krukken en zeker niet op dat been steunen. Daarna op controle en dan waarschijnlijk met kruk en terug op been steunen.
Fietsen zou pas na de zomer terug aan de orde zijn.
Sommige spreken van 6 maanden, andere van een jaar eer je terug wat fatsoenlijk kunt MTB-en.

Mijn vraag is dan ook, wat staat er mij te wachten eer ik terug een beetje op niveau zit om te fietsen. Ik veronderstel dat lopen nog veel meer tijd in beslag zal nemen.

Hierbij nog wat moeilijke termen waar ikzelf dus niks van versta, ieder zijn job hé :wink: maar dit heb ik dus. Heb het zo goed mogelijk proberen ontcijferen.
..... acetabulum fraktuur Re
..... bifocale ischiopulischetak fraktuur Re
..... contusio rechter ribbenrooster

Staat wel ergens bij; volledig herstel waarschijnlijk.
Last edited by jaro on Fri 30 Apr 2010 20:09, edited 1 time in total.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Ik kan je niet vertellen wat je te wachten staat,
maar ik weet wel 1 ding.
Liever 1 maand langer van de fiets dan 1 dag te vroeg..
Maar je bent niet alleen met je revalidatie,
ik zou ook pas rond het groot verlof mogen beginnen met de eerste ritjes.
hanske636
Mountainbiker

Post by hanske636 »

_alain_ wrote:Ik kan je niet vertellen wat je te wachten staat
Ik wel:KLIK
Lange en zware revalidatie. Veel afgezien.
Ik heb 3 weken in't ziekenhuis gelegen, heeft een week geduurd eer ze mij geopereerd hebben.
Ik heb 7,5 maanden met krukken gelopen.
Het is door die bekkenbreuk dat ik beginnen fietsen ben.

Hopelijk heb je een goede kinesist die u niet spaart. 8)
Succes.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

YES !!!

Vandaag terug naar de kliniek geweest voor controle, eerst plakken genomen en dan bij de prof goed nieuws gekregen.

Na 6 weken met 2 krukken op 1 been rondhuppelen zijn de breuken al mooi aan't genezen.
Volgende 2 weken mag ik terug stappen met 1 kruk en vanaf nu is " fietsen " op de hometrainer toegelaten.
Na die 2 weken kan die andere kruk ook stillekesaan weg en mag ik terug fietsen, zelfs met de MTB. Voorwaarde is rustig terug opbouwen en niet vallen. ( liefst niet :wink: )

Binnen 6 weken terug op controle en misschien [-o< mag er dan terug gelopen worden.

Mijnen dag is dus goed :bounce:
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

Als ge wat uitleg wilt over de termen:

Acetabulum is de kom van uw heupgewricht
Ischium is één van de botten in uw bekken, net als pubis (ik neem aan da het pubis moet zijn in plaats van pulis). De breuken situeerden zich dus vooral aan den onderkant van uw bekken. Met een 3-voudige breuk heb je veel chance gehad, want dichtbij zit een netwerk van aders dat gemakkelijk geraakt wordt en dan bloed je letterlijk vanbinnenuit dood.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

SoundLeSs wrote:Als ge wat uitleg wilt over de termen:

Acetabulum is de kom van uw heupgewricht
Ischium is één van de botten in uw bekken, net als pubis (ik neem aan da het pubis moet zijn in plaats van pulis). De breuken situeerden zich dus vooral aan den onderkant van uw bekken. Met een 3-voudige breuk heb je veel chance gehad, want dichtbij zit een netwerk van aders dat gemakkelijk geraakt wordt en dan bloed je letterlijk vanbinnenuit dood.
Oeps....

Bedankt voor de uitleg.

Dat laatste zal ik maar niet tegen madam zeggen of t'is gedaan met mtébéen zonder gezaag.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Terug op kontrole geweest, platen genomen en 2 keer goed nieuws gekregen.

Omdat " het " al zo goed genezen is mag ik terug vollenbak mtbèn.

Daarbij mag ik ook terug proberen om te lopen, woorden die ik natuurlijk niet koud laat worden.

Meer moet dat niet zijn, mijnen dag is weeral goed.

:wink:
glimburger
Mountainbiker

Post by glimburger »

Goed nieuws dus!

een val en de gevolgen ervan kan je niet inplannen. dat is altijd shit als het je overkomt. Gelukkig is het herstel meegevallen en is snel alles terug in orde gekomen.

Hopelijk heeft de val geen psychologische breukjes nagelaten en kan je opnieuw voluit genieten van 't mtb-en!

Veel vernieuwd bike-plezier

( en ik hoop dat het me zelf nooit overkomt)
phille
Mountainbiker

Re:

Post by phille »

jaro wrote:Omdat " het " al zo goed genezen is mag ik terug vollenbak mtbèn.
en waar sta je nu na 3 jaar ?

Ik ben 4 weken geleden tegen de grond geknald en heb ook een bekken breuk gehad (op 3 plaatsen ook kapot maar ze stuurden mij met nen dafalgan en krukken terug naar huis) de eerste dagen slaap je niet en is op je zij liggen onmogelijk
Ik ben nu 4 weken verder en wandel al quasi normaal, dus erop gewaagd om eens woon-werk met de fiets terug te doen, na 45minuten begint het toch echt zeer te doen en merk je dat er nog geen volledig herstel is
Tja den dokter op controle wist ook niet wat zeggen (in GHB te leuven), u bent een VOMIT patient geworden, een Victim Of Modern Imaging Technology, het komt erop neer dat ze ondertussen al 8 fotos hebben gepakt en u eigenlijk niet verder kunnen helpen, ja dat is gebroken geweest maar meer weten ze ook niet te zeggen, je moet zelf je weg vinden
Ik denk dat het volgende week al weer veel beter en de week erna zal het wel in orde zijn, dan zijn we 6 weken ver

Heb jij nog last na al die jaren ? Mss dat bij mensen met van die zware letsels (amai zoals hanske hier) er toch nog wel iets zal blijven hangen en dat je soms toch wel eens een goeie pijn scheut te verwerken krijgt ?
jaro
Mountainbiker

Re: Bekkenbreuk.

Post by jaro »

Ik ben volledig herstelt, heb er niks hinder meer van. Ben het in feite al vergeten, behalve als ik met de mtb rij en ergens een iets moeilijkere hindernis moet nemen. Waar ik vroeger zonder nadenken afreed treed nu ongewild mijn rem in werking. Daarom ook dat ik nu veel minder op de mtb maar veel meer op de weg fiets.

Ik mag ni klagen over gasthuisberg, ben daar altijd goed en correct geholpen.
Post Reply