Trainer zoekt mountainbikers om te begeleiden

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

khad me voorgenomen niet meer te replyen, maar dit moest er toch even af.....
ik wil niks zeggen... maar je bent in opleiding, laat staan ervaren in deze materie en men vraagt al geld?
ik hoop dat dit op VEEEEELLL MEEEEEERRR en HARDE ervaringen / trainings / wedstijdsessies steunt !!! en ook persoonlijke ervaringen in diezelfde omstanigheden ipv wat geleur uit een boekje.
want beste meneer Defevere.... wielrenners zijn en zeer specifiek volkje om mee te werken, soms erg veeleisend en niet altijd even makkelijk om te sturen..... omdat het mentaal vaak zwaar is voor hun. (diciplinair)
waarbij ieder zijn wensen, talenten en gebreken heeft en er wel degelijk een bepaalde minimale opvolging en bijsturing dient te gebeuren.

helaas kan je dat enkel maar zeer goed doen, als men in het hoofd kruipt van de renner, denkt zoals hij, zich voelt zoals hij - op goede en slechte momenten, zijn psychische problemen inschat waarmee hij regelmatig kampt, (mentale diciplinel is het zwaarste, training is peanuts in verhouding) , .... je moet als het ware in zijn lichaam en geest kunnen kruipen om hem te sturen zodat zijn talenten kunnen openbloeien.
gaat hij kapot in een wedstrijd of training, dat niet bepaald normaal is, dan moet je in staat zijn zich in zijn plaats te stellen en zijn pijn en lijden op dat moment in te schatten op een redelijk juiste inschatting te maken van oorzaken, direct en indirect.
trainer / begeleider zijn is meer dan schema's maken dus... je moet als het ware hem kunnen zijn om op bepaalde problemen snel te kunnen anticiperen, je moet tevens ook een soort psychologisch beeld kunnen ophangen van hem in de geziene omstandigheden, en ook beetje voedingskundig kunnen aansturen om meer uit training en wedstrijden te halen. Hier zitten dus aspecten in, die je zonder harde praktijkervaringen, ook vanuit jezelf (en ik bedoel niet als (in)actief wielertoerist) nooit uit boeken kan leren.

versta me niet verkeerd...
ik juich begeleiding naar niet ervaren en minder ervaren mensen die meer uit hun sport willen halen toe. Tevens ook naar de ervaren mensen toe....
Maar wat ik steeds vaker in het wielrennen zie opduiken, zijn mensen die een papiertje halen en wel officieel trainer zijn, maar verder totaal geen idee hebben hoe die mens denkt en voelt waarmee ze bezig zijn.
Zeer vaak heb ik al horen vallen dat de renner dat schema dient op te volgen, terwijl die klant klaagt dat het slecht loopt, of geblokkeerd zit of andere problemen.
tja.. dan ga je als trainer totaal de mist in zonder harde praktijklessen en psychologische aspecten kunnen inschatten.

mr Defevere, het lijkt me eerst en vooral zeer verstandig van ie cursussen volledig af te ronden, tevens enkele jaren ervaring opdoen en dan pas geld voor schema's vragen als je veel bagage hebt.
dat is enkel een raad dat ik geef.... want vergeet ook niet dat men wel snel iets kan 'starten' en geld ervoor vragen, maar een naam opbouwen gaat veel lastiger dan een bepaalde naam en beeld kwijtraken als mensen de trainer zijn beperkingen ervaren.

als trainer schema's geven is 1 zaak..... maar Luisteren (jawel met Hoofdletter) en specifiek werken naar en met die persoon, is een heel pak moeilijker.
en.. de praktijk brengt niet veel volgens het boekje... hou dat altijd in gedachten, ook na het behalen van het diploma.

verder ook... pik ook zoveel moeglijk van profrenners en de (bege)leiding errond, als je kans hebt om eens mee te gaan op stage - al dan niet zelf te betalen, gewoon doen !! op dat moment investeer je zelf wel geld, maar na jaren gaat dat enkel maar renderen. Dt laatste zou ik je zeker aanraden, als je zelf nooit op hoger niveau gedraaid hebt.

Alvast wens ik je zeer veel succes bij je cursus :wink:
thomasmb
Mountainbiker

Post by thomasmb »

Sukkel
schuppe
Mountainbiker

Post by schuppe »

ik heb me NIET ingeschreven voor deze zaak en heb er dus niets mee te maken.
Als ik alles mag geloven wat hier geschreven wordt zijn er 2 dingen die me verdacht lijken:
- iedereen krijgt binnen de minuut een standaard mail terug (waarschijnlijk automatisch ingesteld).
- een "student" die geld vraagt voor zaken waarin hij nog niet is in "afgestudeerd"? En dan nog zonder een eerste contact te hebben gemaakt?

Dit lijkt me verdacht!!!!

Mocht ik volledig fout zitten, mijn welgemeende excuses en dan wens ik je toch veel succes!
Pie Bus
Mountainbiker

Post by Pie Bus »

Zelfde standaardmail gekregen hier! Hij wou me zien na de RDHF... Wel, ik zou hem ook wel eens graag willen zien.

Hem ook direct gezegd dat er geen financiële afspraken gemaakt waren en dat de 'samenwerking' dus onmogelijk kon doorgaan!

Het leek me inderdaad ook allemaal te eenvoudig...
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

Hoe kan je nu iemand trainen en begeleiden zonder hem eerst te testen?

Volgens mij heb je geen seconde les gevolgd.
DOXX
Mountainbiker

Post by DOXX »

precies nog steeds stil in Brugge #-o
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

DOXX wrote:precies nog steeds stil in Brugge #-o
Het zou nog heel lang stil kunnen blijven in Brugge denk ik. Zelfde persoon heeft een tijdje geleden hier op het forum een oproep gelanceerd dat hij mensen zocht die hun gewicht onder controle wilden houden. Heb toen laten weten dat ik wel info wilde, met het idee "eens horen hoe of wat, baat het niet, dan schaadt het niet"... Op 19 mei heb ik een mailtje gekregen dat hij mij info zou opsturen en de vraag van waar ik afkomstig ben. Heb hierop nog geantwoord, maar ik wacht nu nog altijd op info.

Mijn indruk: iemand die vanalles tegelijk wilt doen, er wat geld uit wil halen (uit de trainingsbegeleiding weliswaar, het andere bood hij gratis aan), maar er tegelijk geen tijd in wil steken.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="SoundLeSs"]Hoe kan je nu iemand trainen en begeleiden zonder hem eerst te testen?
.[/quote]
dat kan... door eerst een basis op te bouwen en te verbreden.
maar wil je dan nadien gericht en specifiek werken, dan is een test een sterke aanrader, om de polszones te kennen, en bepaalde accenten te leggen bij intensieve(re) trainingen, en zo het risico op overbelasting / burnout te beperken.
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

Sunn Xtreme wrote:
SoundLeSs wrote:Hoe kan je nu iemand trainen en begeleiden zonder hem eerst te testen?
.
dat kan... door eerst een basis op te bouwen en te verbreden.
maar wil je dan nadien gericht en specifiek werken, dan is een test een sterke aanrader, om de polszones te kennen, en bepaalde accenten te leggen bij intensieve(re) trainingen, en zo het risico op overbelasting / burnout te beperken.
Als je efficient wil werken moet je weten in welke trainingszones die persoon moet trainen.

Mijn theoretische max is 198. In praktijk ligt die op 206. Ook is het handig om te weten hoe veel potentieel iemand heeft via andere metingen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

is toch hetzelfde wat ik zeg?
alleen kan je iemand een basisconditie laten opbouwen zonder eerst absoluut een test te moeten doen.
maw : een inspanningstest is geen absolute vereiste om al iets deftigs kunnen op te bouwen..
eenmaal de basis aanwezig is, een test uitvoeren... voordeel hiervan is dat de test een veel duidelijker beeld zal geven van de persoon zijn huidige mogelijkheden, dan wanneer die amper gesport heeft en zich aanmeld voor een test.
of zo ooit iemand zei : 'je koopt toch ook geen grote broek, voor je gegroeid bent?'
Post Reply