Hagelandse crono 05/06/2010

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
vanham
Mountainbiker

Post by vanham »

ik weeg 82,5 kg en rij bijna altijd met 1,8 bar heb nooit problemen en een goeie grip in de bochten ,
bij mijn ervaring op 2,5 tot 3 bar dikwijls uitgeschoven in de bochten ,
dus zelf uittesten is de bootschap
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

vanham wrote:ik weeg 82,5 kg en rij bijna altijd met 1,8 bar heb nooit problemen en een goeie grip in de bochten ,
bij mijn ervaring op 2,5 tot 3 bar dikwijls uitgeschoven in de bochten ,
dus zelf uittesten is de bootschap
Met of zonder binnenbanden? Indien met, geen last van snakebites?
vanham
Mountainbiker

Post by vanham »

met binnenbanden en geen last van snake :-) :-)
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

vanham wrote:met binnenbanden en geen last van snake :-) :-)
Speciale rijtechniek hebt gij dan toch. Ofwel zijt ge nog nooit op een stenige ondergrond gaan rijden (omgeving Theux bv)
vanham
Mountainbiker

Post by vanham »

toch wel en rij uitgezonderd in de ardennen altijd met een carbon vaste vork
it's me !
Mountainbiker

Post by it's me ! »

Hemd wrote:
Ik rijd met 1,5 druk en weeg er 85kg.
Gij past dus in een maatje M?
Das door al dat lopen zekers? :lol: :lol:

Ik denk dat ik wegens rug problemen niet ga kunnen starten zaterdag.
Spijtig want het zal er zalig droog bij liggen.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

scelter wrote:
Speciale rijtechniek hebt gij dan toch. Ofwel zijt ge nog nooit op een stenige ondergrond gaan rijden (omgeving Theux bv)
Da noemen ze dan goeie rijtechniek ipv speciale,ge moet werken met uw armen ipv overal loemp op te knotsen.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Sandcrawler wrote:
scelter wrote:
Da noemen ze dan goeie rijtechniek ipv speciale,ge moet werken met uw armen ipv overal loemp op te knotsen.
Zever. Met uw armen zijt ge mss snel genoeg om grote obstakels te ontwijken, maar een stenen tapijt wil ik u wel eens zien volgen met uw armen.
IntoXic
Mountainbiker

Post by IntoXic »

Niemand zijn O2Bikers Marathon challenge nr vergeten op te geven bij voorinschrijving?.... Laat t mij vandaag weten en ik breng het nog in orde.
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

scelter wrote:
Gary Visser wrote:
martin b. wrote: Ik rij met ongeveer ook met 3.5 bar en ik weeg ongeveer 83 kilo . Zoals vorige berichten hoe platter je banden hoe harder je moet trappen
Euh... ach ja, laat maar.
Niet waar soms? Een platte band vervormt meer -> vervorming vraagt energie -> energie die niet dient om vooruit te gaan en dus verloren gaat -> dus harder trappen.

Zoals altijd is het dus een afweging maken tussen uw energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken om voor uit te gaan, lees een zo laag mogelijke rolweerstand, grip, comfort, risico op lekrijden.
De theorie = de praktijk bij koersbandjes zonder profiel. Een mtb-band mét profiel heeft veel meer factoren die de energie bij vervorming bepalen en niet alleen de vervorming. Een noppenband die minder vervormt, zal ook energie opslorpen omdat die band a.h.w. over elke "nop" moet rijden. Aangezien de ondergrond (liefst zo veel mogelijk) oneffen is, vergt het minder energie als je band zich vervormt rond een steen/wortel/putje dan dat je hele wiel (of fiets) beweegt bij elk opstakel. Dus met weinig bandendruk is de energie in de vervoming van de band zelf misschien iets meer (maar bij hoge TPI's en zacht rubber ook weer minder), maar je wiel/fiets "voelt" het obstakel niet en overcompenseert het energieverlies bij de vervorming van de band. Contact houden met de ondergrond (overbrenging van trapenergie) is ook groter bij lagere druk, dus is er zo ook een efficiëntere tractie dan wanneer je band even de grond niet raakt ...

Vorige weken eens extreme drukken getest op de Herdermarathon: fiets: GT Zaskar met carbonvork (= spartaans), voor Saguaro 2.0 TNT tubeless met 1.3 bar, achter Mezcal 1.9 TNT tubeless met 1.5 bar. En heel af en toe eens met mijn velg de ondergrond gevoeld, en daar kunnen die banden tegen.
Grip dat dat heeft, niet te doen!
Zaterdag leg ik een Raven 2.2 achter, die kunt ge nog platter zetten (meer volume)! BTW: ik weeg 76 kg.
Post Reply