Mijn naam is René, woon in Opitter en ben weldra 50. Na meer dan 10 jaar mtb-inactiviteit heb ik me een nieuwe moutainbike gekocht. Kwestie van de verouderende spieren toch terug beetje in actie te krijgen. Midlife crisis is het zeker niet want een moto ( Pan European) en basgitaren heb ik al en dat zijn de kenmerken van de onontkombare MLC...
Na veel grasduinen op dit forum, bezoeken van serieuze mtb verkopers (+rekeninghoudend met mijn oude ervaringen) is mijn keuze gevallen op een trek topfuel 9 modeljaar 2010. http://www.trekbikes.com/be/nl/story/top_fuel/setup
Ik heb na meten én nameten gekozen voor een 19.5" kader mét rizer van 2 cm. Ik ben 1.83cm groot. De rizers omdat ik toch een beetje mijn lichaam ( lees: rug) wil kunnen ontzien van overdruk op de benedenwervels.
Een internetkiekje: ( echte kiekjes volgen wel nog)

leverconfiguratie:
Frameset Alpha Red Aluminum w/ABP Race, Full Floater, magnesium EVO Link, oversized pivot bearings, replaceable derailleur hanger, 100mm travel
Voorvering RockShox SID Race w/remote Pop Loc lever, dual air, Motion Control, rebound, alloy steerer, 100mm
Achtervering Fox Float RP-2, custom "race tuned" w/Pro Pedal, rebound; 6.5x1.5"
Wielen Bontrager Race X Lite Disc wheel system, centerlock, tubeless ready met Banden Bontrager Jones XR, 26x2.25" front, 26x2.20"
Versnellingshendel Shimano Deore XT
Voorderailleur Shimano Deore XT
Achterderailleur Shimano Deore XT Shadow
Crank Shimano Deore XT 44/32/22
Cassette SRAM PG970 11-32, 9 speed
Pedalen Crank Brothers Custom Candy C ( maar ik ga voorlopig met standaard stalen pedalen starten.)
Zadel Bontrager Race Lite
Zadelpen Bontrager Race X Lite, 31.6mm, 5mm offset
Stuur Bontrager Race Lite, rize 40 mm
Stuurpen Bontrager Race X Lite, 7 degree
Balhoofdset Cane Creek ZS-3
Remmen Shimano Deore XT Ti Custom
eigenlijk beetje zinloos dat ik het hierboven neerschrhrijf want het internet is een even snelle bron. Ik doe het gewoon om later eventueel de gedane toevoegingen en aanpasisngen te kunnen tracen.
Om me door de bossen te begeleiden heb ik ook een garmin oreon 550t gekocht. Ik maak mijn routes via mapsource en de optie directe weg zoals voor wandelaars gebruikelijk is. Perfecte tool om wegjes te zoeken en nieuwe paden via de PC vooraf te plannen. De tracklog zegt me nadien dan wel waar ik fout zat en welke alternatieven ik heb gebruikt.
Mijn eerste ritjes zullen in eigen regio zijn( Opitter, Opoeteren, Neeroeteren, Dilsen, Maasmechelen) zijn om de techniek terug op te krikken. Daarna gaat het zoals vroeger richting Ardennen en zo.
Maar dat is nog toekomstmuziek...
Tot weldra misschien hier of daar op een meet of tocht!