Flanders

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Bang on the door
Mountainbiker

Flanders

Post by Bang on the door »

De ene fietsboer, die vooral Trek en Scott verkoopt, vindt het merk Flanders niks, de andere vertelt dat bij Trek en Scott niet alle onderdelen van hetzelfde type zijn ((Acera, Alivio, Deore,...) -of dit nu goed of slecht is weet ik eigenlijk niet-, wat wel bij Flanders zou zijn? Wat is hier van aan? Klopt het dat een verende voorvork eigenlijk alleen praktisch is bij serieuze afdalingen in de Ardennen, terwijl die hier eigenlijk niet nodig is?
Bestaat er eigenlijk fiets die model is tussen mountainbike en hybride?
Bye :bounce:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik heb nog nooit met Flanders rondgebold, dus over de kwaliteit kan ik niets vertellen, wat ik wel al heb gemerkt is dat hun mtb's nogal aan de dure kant zijn, zeker in vergelijking met een paar andere belgische fabrikanten.

Verder klopt het inderdaad dat de amerikanen nooit volledige shimanogroepen monteren; bontrager wielen, deore der. voor, XT der. achter.....

De verende voorvork komt hier op de vlaamse veldbaantjes ook regelmatig van pas.
Zeker in de zomer als alles lekker droog ligt moet ge maar eens aan 30 per uur over de veldbaantjes gaan scheuren, alle verharde sporen, de stenen waar het stof afgereden is....
Ge zult het verschil wel voelen, vooral in de polskes.
Der is natuurlijk weer extra onderhoud aan.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Ik treed Nothing's Impossible bij over die verende voorvork. Het comfort en de extra stuurcontrole (en dus ook meer veiligheid voor minder ervaren rijders) die je hebt met een degelijke verende voorvork zijn ook in Vlaanderen niet te onderschatten, tenzij je enkel op biljarttafels rondrijdt. Je kan idd zonder, maar zelf prefereer ik toch mét, ook al trekt dit het gewicht van de bike naar boven.

Het mixen van groepen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, zolang de componenten maar van een deftige kwaliteit en het geheel toch wat homogeen blijft (dus geen te grote verschillen; let ook en mss zelfs vooral op de trapas en de naven). Indien aan deze voorwaarden voldaan wordt, kunnen volgens mij bepaalde minder kritische onderdelen een trapje lager zonder dat je er je hoofd over moet breken.

Met ietwat degelijk materiaal moet je je normaal gezien geen zorgen maken over compatibiliteit wanneer je mixt, zeker niet als het van hetzelfde merk blijft.

Om trouwens een idee te geven: mijn nieuwe bike heeft een SRAM achterderailleur, schakelaars en ketting, Shimano voorderailleur en cassette en een FSA crankstel. Mijn oude bike is nu een mix van LX/XT en (om wat geld te sparen) een basic Deore cassette en SRAM ketting.
Tot nog toe heb ik geen problemen ondervonden.

Flanders is me ook niet zo gekend en buiten dat specifiek gevormde FXT frame (mss zelfs té; waarom ingewikkeld doen als het ook simpel kan? M.a.w. wat levert het écht op, buiten de looks) zeggen hun fietsen me ook niets.

Ik heb het persoonlijk trouwens doorgaans niet zo met van die eigen-huis producten waar in veel gevallen weinig know-how achter schuilgaat, en zeker niet als het gamma zeer divers is (gaande van stadsfietsen en tandems over race-fietsen en cyclo-crossspul tot mountainbikes).

En voor sommige mensen mag het dan wel een erg belangrijk argument zijn dat ze zelf de kleur kunnen kiezen, een slechte bike (algemeen gesproken) zal niet beter rijden als 'ie jouw lievelingskleur heeft.

Trek en Scott daarentegen zijn gevestigde waarden, wat niet wil zeggen dat ze ook weer geen brol kunnen maken en dat je niet kritisch moet zijn.
Rockfire
Mountainbiker

Post by Rockfire »

Ik rij met een flanders sinds nieuwjaar (dus model 2004). Ik ben er tevreden van, waarschijnlijk zou ik dat ook van scott, ... geweest zijn.
Ik koos LX als afmontage, wel magura remmen.
Bij een prijsvergelijking met die andere merken, zat ik niet echt hoger of lager. Wel prijzen bij dealers in mijn streek in Belgïe en niet met één of andere internetshop.

Ik had toen geen MTB ervaring, reed wel reeds enkele jaren rond op koersfiets. Heb er nu wat mee rondgereden in Oostenrijk, en of je nu een scott, specialized, canondale of flanders heb, duwen moet je toch doen.

Ik stel vast dat er vaak wat op een flanders wordt neergekeken, maar dit kan mij niks schelen.
Mijn tip (en dat had ik niet gedaan), ga eens langs bij een paar dealers, vraag of je eens een toertje mag maken met het model dat je interesseert en beslis dan.

Rockfire
gd31201
Mountainbiker

Post by gd31201 »

Geachte,

Ik heb mij in april een Flanders FXT aangeschaft en ben er dik tevreden over. Heb hem laten uitrusten met Shimano XT (compleet) en een Rockshox Duke Race en Jazz onderdelen (stuurpen, zadelpen,...)
Heb hiervoor 1500 € betaald en heb prijs kwaliteit vergeleken met andere merken en vond dat de Flanders er deftig uitkwam. Heb ook Scott, Trek, Cannondale enz. bekeken maar de prijs van deze merken valt toch meestal tegen.
Snelle levering en goede service gekregen.
Indien je info wil kan je me altijd een PM sturen.

Alvast veel kiesplezier
[/img]
ivan
Mountainbiker

Post by ivan »

gd31201 wrote:Geachte,

Ik heb mij in april een Flanders FXT aangeschaft en ben er dik tevreden over. Heb hem laten uitrusten met Shimano XT (compleet) en een Rockshox Duke Race en Jazz onderdelen (stuurpen, zadelpen,...)
Heb hiervoor 1500 € betaald en heb prijs kwaliteit vergeleken met andere merken en vond dat de Flanders er deftig uitkwam. Heb ook Scott, Trek, Cannondale enz. bekeken maar de prijs van deze merken valt toch meestal tegen.
Snelle levering en goede service gekregen.
Indien je info wil kan je me altijd een PM sturen.

Alvast veel kiesplezier
[/img]
Hoeveel weegt die bike ?
gd31201
Mountainbiker

Post by gd31201 »

Geen idee van het gewicht. ben zo niet geinteresseerd in gewichten. Aangezien ik toertochten en wedstrijden rij in de funklasse vind ik dit geen probleem. Ik heb wel al vergeleken met anderen en voor mij zit hij in de middenklasse.
Foto's kan je vinden op :

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=276324
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=276317
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=276325
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=276318
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=276315
sunie
Mountainbiker

Post by sunie »

gheb twee jaar met flanders gereden (basisuitvoering met alivio), heeft altijd perfect gefunctioneerd, nooit klachten over gehad. Het kan wel efkes duren tegen dat ge hem hebt, als ge hem besteld bij de fietsenmaker. Als je een flanders fietsenmaker in de buurt hebt, dan zou ik niet twijfelen. Prachtige fxt kaders trouwens!En kzou toch kiezen voor een deftige verende vork (comfort is enorm), ik heb op mijn flanders een vaste vork gehad, het enigste voordeel dat je daar bij hebt, is dat je er geen onderhoud aan hebt.

vriendelijke groeten
beethoven
Mountainbiker

Flanders

Post by beethoven »

Beste bikers,
Flanders; van de gebroeders Hahez????????????????
heb zo effe gepolst bij andere ook en we kwamen tot besluit dat je niet zo zeker waard of je ne oude of nieuwe kader had.
Wat ikke wel weet is dat vroeger de flikken in Gent met ne Flanders reden.
Na twee jaar waren ze doodop die bikes. Men durft ze nu zelfs niet wegdoen in okk. De kaders zijn doorsleten. Goed dus voor de schroothoop.
Mijn vertrouwen heeft men niet zo in deze te Herzele gemaakte bikes.Morgen misschien beter? Rudy VdE.

(*** Hahez letterlijke vertaling gehakt. Heeft dat er iets mee te maken?
of is dit familie van het Franse Ratez)
gd31201
Mountainbiker

Post by gd31201 »

Beste Rudy VDE,

Gelieve u eerst eens deftig te informeren ivm Flanders in plaats van kritiek te spuien.
1. De familie Assez brengen dit merk op de markt. Deze fietsen worden in Herzele samengesteld.
2. De kaders worden in Taiwan gemaakt zoals zoveel anders kaders van andere merken. Ook Lindor gebruikt dezelfde kader.
3. Sinds dit jaar is er een nieuw kader (FXT). Ik kan u spijtig genoeg nog niet zeggen of dit binnen 2 jaar zo slap als een vod zal zijn.
4. Ik heb mijn fiets gekocht bij Tempo (Peter Stevenson) in Zevergem. Hij is ervan overtuigd dat dit goede kaders zijn.

Bekijk ook eens mijn onderschrift, dit zegt heel véél !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Een tot nu toe tevreden Flanders bezitter ...
Post Reply