Dakota of oregon

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

rubber-12 wrote:Vandaag ben ik een Dakota 20 en een Edge 705 eens in de zon gaan proberen.
- bij de Dakota maakt de achtergrondverlichting niks uit in volle zon. Zichtbaarheid is steeds redelijk.
Had je deze op de fiets getesst of gewoon buiten aan de winkel?, ik had de Oregon 550 en GPSmap 60CSX vergeleken gewoon buiten aan de winkel en vond ook dat de 550 goed zichtbaar was. nu ik al enkele ritten gereden heb vind ik de zichtbaarheid van het scherm van mijn oregon 450 toch ondermaats. het is net voldoende maar bij bepaalde lichtinvallen zie je echt niets meer op het scherm.
als ik ermee wandel heb ik geen probleem, dan kan je het scherm makkelijk bewegen zodat de lichtinval anders is.

de 450 en 550 hebben hetzelfde scherm, een vergelijking met de dakota heb ik niet gemaakt.

op http://garminoregon.wikispaces.com heb ik enkele weken geleden een review gelezen die de vergelijking tussen de oregon, colorado en GPSMap 60CSX maakt gelezen, ik vind hem niet onmiddelijk terug maar hier stonden foto's op van de schermen met verschillende belichtingen.
hier is ook duidelijk op te zien dat de oregon slecht scoort.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Griffon wrote:
rubber-12 wrote:Vandaag ben ik een Dakota 20 en een Edge 705 eens in de zon gaan proberen.
- bij de Dakota maakt de achtergrondverlichting niks uit in volle zon. Zichtbaarheid is steeds redelijk.
Had je deze op de fiets getesst of gewoon buiten aan de winkel?, ik had de Oregon 550 en GPSmap 60CSX vergeleken gewoon buiten aan de winkel en vond ook dat de 550 goed zichtbaar was. nu ik al enkele ritten gereden heb vind ik de zichtbaarheid van het scherm van mijn oregon 450 toch ondermaats. het is net voldoende maar bij bepaalde lichtinvallen zie je echt niets meer op het scherm.
als ik ermee wandel heb ik geen probleem, dan kan je het scherm makkelijk bewegen zodat de lichtinval anders is.

de 450 en 550 hebben hetzelfde scherm, een vergelijking met de dakota heb ik niet gemaakt.

op http://garminoregon.wikispaces.com heb ik enkele weken geleden een review gelezen die de vergelijking tussen de oregon, colorado en GPSMap 60CSX maakt gelezen, ik vind hem niet onmiddelijk terug maar hier stonden foto's op van de schermen met verschillende belichtingen.
hier is ook duidelijk op te zien dat de oregon slecht scoort.
Gewoon buiten, niet op de fiets. Veranderen van de achtergrondbelichting gaf werkelijk niks verschil buiten. Ik ben binnen gaan staan om te zien of die wel werkte.

Is het deze link die je bedoelde : http://www.flickr.com/groups/1074405@N24/pool/page3/

Ook interessant : http://garminoregon.wikispaces.com/mess ... 7#17020775
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Vorige week hebben we een bike toer in de Vogezen gedaan.
Eén van ons had een Dakota 20, ik gebruikte een geleende Etrex Venture Hc.

Conclusie : zichtbaarheid van een Dakota (die dan nog beter is dan een Oregon) is maar pover vergeleken met die van een Etrex.
De processor in de Etex is een sleur, opbouw van de topokaarten duurt erg lang. Geen probleem wanneer je aan het fietsen bent, dan gebeurt dit op de achtergrond, maar wel bij verschuiven van de kaart om een traject te zoeken.

De Dakota eigenaar is er zelfs over aan het denken om die terug in te ruilen. Hij had al een nieuwe gekregen en deze verkocht ook wat kuren + een slechte leesbaarheid van het scherm. Hij was niet tevreden.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

rubber-12 wrote:Vorige week hebben we een bike toer in de Vogezen gedaan.
Eén van ons had een Dakota 20, ik gebruikte een geleende Etrex Venture Hc.

Conclusie : zichtbaarheid van een Dakota (die dan nog beter is dan een Oregon) is maar pover vergeleken met die van een Etrex.
De processor in de Etex is een sleur, opbouw van de topokaarten duurt erg lang. Geen probleem wanneer je aan het fietsen bent, dan gebeurt dit op de achtergrond, maar wel bij verschuiven van de kaart om een traject te zoeken.

De Dakota eigenaar is er zelfs over aan het denken om die terug in te ruilen. Hij had al een nieuwe gekregen en deze verkocht ook wat kuren + een slechte leesbaarheid van het scherm. Hij was niet tevreden.
dakota: welke kuren?
etrex: zorg er steeds voor dat maar 1 kaart tegelijk geselecteerd is, zet het kompas uit, zet herberekenen uit
Schoupabiker
Mountainbiker
Location: Klein Pulse Pro en Cannondale Scalpel 68, Cannondale Rize en Cannondale Scalpel'21 - MSC Zion Tandem

Post by Schoupabiker »

Heb me een Oregon 450 aangeschaft en heb het me nog niet beklaagd.
Toegegeven het enige punt is de schermverlichting, maar op max is dit toch duidelijk genoeg (tja batterylife :-? )

Op de moto met City Navigator ook perfect te gebruiken. Dus ik ben zeker teveden!
PhilippeBiker
Mountainbiker

Post by PhilippeBiker »

Beste,bikers ik lees hier veel over de scherm leesbaarheid en wil dit toch even meedelen :Heb ook een Oregon 400T gehad en ben nu 2 weken in het bezit van een Oregon 550T en het verschil kwa scherm is toch een pak beter, in vergelijking met een bijv een Edge 705 is dat van de 550T minder maar de edge heeft een "veel" kleiner scherm en kan een pak minder waypoints opslaan tov de 550T(2000wp's) dus het is wat afwegen wat voor u de belangrijke dingen zijn
De 400T kan maar een geheugenkaart van 2Gb aan en de 550T 4Gb wat toch wat scheelt als je graag wa kaartdata bijhebt.
Ik gebruik nu deze de Topomap Benelux http://www.garmin.be/NL/prod.asp?refNR=010-11465-00
en had ervoor de Topomap Belux http://www.garmin.be/NL/prod.asp?refNR=GPCDIVTOPOBEL3 die een pak slechter is kwa detail
Het voordeel met de 550T of 550 is ook nog dat je kan Geotaggen,wil zeggen foto's maken en deze worden dan ge-linkt aan de positie waar ze getrokken zijn en zo kan je steeds naar die plaats terugkeren of heenrijden + dat je bijv in de winter met dikkere handschoenen het toestel nog kan bedienen met het touchscreen,terwijl alle anders toestellen met vele knopjes erop, toch moeilijker zijn of je moet ervoor stoppen en "spelen".
Vergeet niet de de huide compassen (3 assig) tov 2 assig bij de 400T, een pak nauwkeuriger zijn, alsook zijn de nieuwe GPS ontvangers een pakgevoeliger+ zoals eerder gezeg op dit forum is dat je voor huidige toestellen er dan ook regelmatiger updates voor Mapsource gebeurt waar je al je track kan bewerken of verkennen.
glimburger
Mountainbiker

Post by glimburger »

Ik heb de oregon 550t en ben er zeer tevreden van. De achtergrondverlichting staat op maximaal wat voldoende zichtbaarheid geeft voor mij. De standaard meegeleverde batterijen houden het zeker 6 uur. Dit is ruim voldoende voor mijn huidige tripjes.

ik maak mijn routes in mapsource , via route en dan de instelling waarbij je van punt tot punt navigeert als wandelaar. Elde significante bocht in het parcours duid ik aan. Zo krijg ik een goed zichtbare route en is het rijden in volle zon probleemloos. Voor mij is er nog een voordeel aan omdat zelfgemaakte doortochten door de bossen zo ook van de track naar een route kunnen overgemaakt worden. Ik doe hetzelfde voor mijn zumo op de motor. Werkt perfect.
dendeze
Mountainbiker

Post by dendeze »

Hallo,

Ik heb ook een oregon 450, maar slaag er niet in de kleur van de track te veranderen als ik aan het fietsen ben.
Ik kan de kleur wel veranderen in track manager, en als ik dan view map druk, zie ik de andere kleur, maar eens ik 'go' duw om te beginnen navigeren zioe ik ze steeds in magenta.
Als ik jou post ben je der wel in geslaagd precies ...
Heb de laatste nieuwe firmware gedownload, dus dat is het niet.

Kan iemand me zeggen wat ik vergeet of fout doe?

thx
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

dendeze wrote:Hallo,

Ik heb ook een oregon 450, maar slaag er niet in de kleur van de track te veranderen als ik aan het fietsen ben.
Ik kan de kleur wel veranderen in track manager, en als ik dan view map druk, zie ik de andere kleur, maar eens ik 'go' duw om te beginnen navigeren zioe ik ze steeds in magenta.
Als ik jou post ben je der wel in geslaagd precies ...
Heb de laatste nieuwe firmware gedownload, dus dat is het niet.

Kan iemand me zeggen wat ik vergeet of fout doe?

thx
nogmaals...
twee manieren om een track te rijden

ofwel volgen van het broodkruimelspoor
hierbij kies je bij de trackmanager de kleur naar believen en selecteer "toon op kaart"
blijf in dit geval af van "ga"
ga dan gewoon naar je kaartscherm, en je track staat als layer bovenop de kaart getekent (teminste als je in de buurt van de track bent) in de kleur die je wou waarbij het lijntje ook eerder smaller is

ofwel kies je "ga" vanuit de "track manager" of vanuit "waarheen"
dan krijgt ge een vorm van begeleiding, waarbij toch een soort berekening gebeurt
belangrijk is dat je kiest voor "niet via wegen" of "off-road" (al naargelang type gps)
dit resulteert in de magentakleurige eerder bredere lijn

wat jij doet, is beide, waarbij de magentakleurige lijn de andere overruled

systeem 1 (volgen broodkruimelspoor, tonen op kaart) verdient mijn voorkeur wegens simpelheid
dendeze
Mountainbiker

Post by dendeze »

thx!
Eindelijk begrepen :)
Jammer dat het lijntje niet dikker is dan, maar zal zeker helpen in bepaalde weersomstandigheden...

Grtz
Post Reply