alvast bedankt
vraagje i.v.m dirt jump mtb
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
vraagje i.v.m dirt jump mtb
hallo, is het mogelijk om met een dirt jump mtb gewoon XC kan gaan mtbe? zoals bv. op een terril gaan mtbe? want ik wil graag beginnen met dirt jump en van al die dinges maar ik wil ook graag blijven doordoen met XC en ik mag maar 1 fiets kopen van mijn ouders
ik dacht van een viper sickboy te kopen... of zou ik toch maar een trek 6000 kopen?
alvast bedankt
alvast bedankt
Ik heb een Duncon Amstaff en daar doe ik wat van alles mee. Het is maar kwestie van het zadel naar boven of naar beneden te zetten.

Met een viper sickboy lijkt het mij al wat moeilijker XC te rijden, maar alles kan natuurlijk.

Als je voor een trek 6000 gaat, ga dan voor een kleinere maat.
Dan zit je meer rechtop bij XC maar dat is op zich niet storend. (Als je er geen last in je rug van hebt, sommigen moeten echt de perfect juiste positie hebben, of ze hebben er last van.
Santa Cruz Chameleon is ook voor beide inzetbaar.

Zo zijn er nog wel een paar.

Met een viper sickboy lijkt het mij al wat moeilijker XC te rijden, maar alles kan natuurlijk.

Als je voor een trek 6000 gaat, ga dan voor een kleinere maat.
Dan zit je meer rechtop bij XC maar dat is op zich niet storend. (Als je er geen last in je rug van hebt, sommigen moeten echt de perfect juiste positie hebben, of ze hebben er last van.
Santa Cruz Chameleon is ook voor beide inzetbaar.

Zo zijn er nog wel een paar.
- lol @ a bike
- Mountainbiker
Post by lol @ a bike »
Ge kunt natuurlijk ook twee goede 2de handsen zoeken, want als je echt gaat dirtjumpen, is zo een chameleon of dergelijke al vlug veel te lomp, en een dirtjump voor xc is ook (bijna) niet te doen.
en als het van de ouders niet mag, zo'n dirtjump kunt ge makkelijk verstoppe, geraakt zelfs in een redelijke kleerkast
en als het van de ouders niet mag, zo'n dirtjump kunt ge makkelijk verstoppe, geraakt zelfs in een redelijke kleerkast
voor mijn ouders is het geen probleem, voor hun telt alleen mijn punten en dat ik sport doe dus... maar ik heb ook maar een beperkt budget van 500 euro... maar het hoeft niet absoluut een trek 6000 of een sickboy te zijn... andere fietsen zijn ook welkom want ik weet niet als die sickboy wel echt goed islol @ a bike wrote:Ge kunt natuurlijk ook twee goede 2de handsen zoeken, want als je echt gaat dirtjumpen, is zo een chameleon of dergelijke al vlug veel te lomp, en een dirtjump voor xc is ook (bijna) niet te doen.
Je wilt doordoen met XC'en, ergo je hebt al een XC fiets?
Ten tweede, wat versta je precies onder dirt? Een paar heuveltjes in het plaatselijke bos of Freerideparcours achtig, of "echte" trails a la MX, E19, ...? Dat maakt toch wel een heel groot verschil...
Kan me probleemloos voorstellen dat je je met eerder getoonde Amstaff of Chameleon niet te klagen hebt voor de ene dag een XC rondje en de andere een dagje Filthy Trails of Freeridestrecke Willingen a), b).
Voor "echte" dirt jump trails lijkt het me alleen aardig behelpen (en kwetsbaar).
Voor het laatste zou ik echt naar twee fietsen uitkijken, wat binnen het huidige budget me erg lastig lijkt. Prioriteit zetten en doorsparen voor de tweede. Voor dirt zou ik een BMX overwegen, wat veelal kostentechnisch een stuk interesanter is.
a) Het blijft edoch een compromis omdat je positie op de fiets gewoon van veel meer afhankelijk is dan de zadelhoogte alleen.
b) De do-it-all bikes zitten doorgaans in het hogere segment qua prijs en met minder marge voor 1 discipline, waardoor ik me toch afvraag of de total cost of ownership uiteindelijk toch niet in het voordeel van 2 dedicated oplossingen zal uitvallen.
Ten tweede, wat versta je precies onder dirt? Een paar heuveltjes in het plaatselijke bos of Freerideparcours achtig, of "echte" trails a la MX, E19, ...? Dat maakt toch wel een heel groot verschil...
Kan me probleemloos voorstellen dat je je met eerder getoonde Amstaff of Chameleon niet te klagen hebt voor de ene dag een XC rondje en de andere een dagje Filthy Trails of Freeridestrecke Willingen a), b).
Voor "echte" dirt jump trails lijkt het me alleen aardig behelpen (en kwetsbaar).
Voor het laatste zou ik echt naar twee fietsen uitkijken, wat binnen het huidige budget me erg lastig lijkt. Prioriteit zetten en doorsparen voor de tweede. Voor dirt zou ik een BMX overwegen, wat veelal kostentechnisch een stuk interesanter is.
a) Het blijft edoch een compromis omdat je positie op de fiets gewoon van veel meer afhankelijk is dan de zadelhoogte alleen.
b) De do-it-all bikes zitten doorgaans in het hogere segment qua prijs en met minder marge voor 1 discipline, waardoor ik me toch afvraag of de total cost of ownership uiteindelijk toch niet in het voordeel van 2 dedicated oplossingen zal uitvallen.
ja ik heb al een XC fiets (trek 3700) maar ik zou graag een nieuwe kopen omdat het nogal lastig geworden is met die fiets... en ik denk dat ik meer in het plaatselijke bos of freerideparcours achtig ga rijden maar het kan zijn dat ik dan eens naar een "echte" dirt jump trails ga. maar ik denk dat ik waarschijnlijk tog maar 2 fietsen ga kopen... beetje vakantie werk kan geen kwaadcheeta wrote:Je wilt doordoen met XC'en, ergo je hebt al een XC fiets?
Post Reply
7 posts
• Page 1 of 1