Hoeveel kogels voor een XT FH-M775 naaf ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
enrico
Mountainbiker

Hoeveel kogels voor een XT FH-M775 naaf ?

Post by enrico »

Wie kan mij met zekerheid zeggen hoeveel kogels nodig zijn in een Shimano XT-FM775 (disc) achternaaf ?
De exploded view op shimano.com geeft geen uitkomst.
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 646671.pdf

20 aan body kant van 3/16
11 in kogelring van 3/16
enrico
Mountainbiker

Post by enrico »

11 in de kogelring oké. Maar 20 aan de bodykant (zoals de techdoc. van Shimano voorschrijft) past echt niet. Kom op 13 uit.
knarfje
Mountainbiker

Post by knarfje »

enrico wrote:11 in de kogelring oké. Maar 20 aan de bodykant (zoals de techdoc. van Shimano voorschrijft) past echt niet. Kom op 13 uit.
als je bij nummer 4 de kogels telt op de tekening, kom je ook bij 13 uit. heb mijn wielen gisteren ook eens opnieuw van wat vers vet voorzien, en zaten er ook 13 in. 't zal tegen het verliezen zijn zeker?

groeten

knarf
enrico
Mountainbiker

Post by enrico »

In de wetenschap dat Shimano niet altijd even consequent met lagervet omgaat de (nieuwe) naven even geinspecteerd.

Aan de remschijfzijde (kogelring) voldoende vet aanwezig.
Aan de andere kant was het echter weer bar en boos. Er zat een waterachtig goedje in dat dermate weinig kleefkracht had dat de kogeltjes er spontaan uit vielen.

Op de tekening van het tech. doc. staan inderdaad 13 kogels.
Na het schoonmaken, opnieuw (of beter voor het eerst :wink: ) invetten en het monteren van de kogeltjes was mijn conclusie dat dit het juiste aantal moet zijn. Wat het getal 20 bij de omschrijving doet blijft dus een raadsel.
Post Reply