3de Herdermarathon - 22/05/10 - Maarkedal

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Allez jom, alles was voorzien om goede spuitpoep te hebben, echt, 'k kan ervan meespreken, paar keer onderweg bij den boer gon kakken en als kers (nu ja....) op de taart in den Dixie....

Voor wa kak kunde toch nie thuisblijven!!!
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Het was weer een fantastische tocht! =D> =D> =D>

Na twee jaar geleden als een half lijk de 80km te hebben gereden, vorig jaar door Erasmus in het buitenland niet te hebben gereden, nu met mijn moeder (én met helm, jootje :wink:) gestart voor de 80km, die er uiteindelijk 88 bleken te zijn. En daarmee is direct het enige puntje van kritiek gezegd. Wij vonden het geen probleem, omdat we goed gedoseerd hadden en met het mooie weer was het toch zoo genieten dat het eigenlijk spijtig was dat het gedaan was. Maar voor wie er echt compleet doorzit (zoals ik twee jaar geleden), is 8km meer dan voorzien toch wel veel. Maar ja, het zou maar saai worden als er zelfs niet één klein dingetje niet ok zou zijn :wink:
Onderweg 2x een biker geholpen, die op korte tijd twee keer met een gebroken ketting langs de kant stond. Ik heb hem nadien toch niet meer teruggezien, dus ik veronderstel (en hoop) dat hij de langste afstand nog zonder problemen heeft uitgereden.
In datzelfde stuk ook David voor de eerste keer gezien en nadien met hem, Anthony en Jo verdergereden. Bedankt voor de compagnie! Ook een paar nieuwe forumgezichten leren kennen (Viv & Bart: proficiat met het uitrijden van de langste afstand!!)

Positief vs. negatief voor de tocht:
+ Inschrijvingen: zeer vlot verlopen en een zéér schappelijke prijs als je ziet wat je er voor krijgt.
+ Bevoorradingen: zowel in aantal als in wat ze te bieden hadden ruim voldoende. De 5e bevoorrading op de 80km was een verrassing, maar aangezien toen nog de IJskelder en 't Perdegedoe kwamen, zeker nog welkom.
+ Parcours: ongelooflijkfantastischformidabelgeweldigprachtig :drunk: Alles wat er kon inzitten (klimmetjes, techniek, toffe afdalingen...) zat er ook in, met dank dus aan de 5 sadistische Herders die dit in elkaar gestoken hebben! :wink:
+ Bepijling: dik in orde, zowel de pijltjes als de bordjes met gevaarlijke punten, hellingen...
+ Seingevers: overal waar nodig
+ Afspuiting: zowel in aantal als in druk goed
+ Après
+ Gratis fietsparking (en vestiaire, maar geen gebruik van gemaakt)
+ Opvolging: blijkbaar was er nogal veel sabotage zaterdag met weggehaalde pijltjes e.d., maar wij hebben hiervan helemaal niks van gemerkt, dus super dat jullie met zoveel man continu bijwerken waar nodig!
+ Technische standen: zelf gelukkig niet echt nodig gehad, alleen aan de laatste een beetje olie op de ketting laten doen.
- Juiste afstanden: vrij grote afwijking op de 80km (anderzijds is dit tegelijk ook een + want nog langer genieten :P)

Positief vs. negatief voor mijzelf:
+ Veel frisser toegekomen dan twee jaar geleden
+ Technisch toch wel verbeterd (overal "hard" gekozen), want alle afdalingen zonder problemen gedaan.
+ Na dipje in het tweede deel dacht ik dat de 80km wat teveel ging zijn (die verdomde Petit Dieu en Mont de Dieu ook he), maar er gelukkig toch weer doorgekomen.
- Bergop sukkel ik nog veeel te veel. Rustige klimmetjes lukt allemaal wel, maar zo makkelijk als de afdalingen in "hard" gingen, zo moeilijk gingen de klimmetjes daar. #-o
- Tempo: als ik ooit die 135km wil doen, mag het toch allemaal nog wat sneller (nu 13,7gem op 88km).

Conclusie: TOT VOLGEND JAAR!!! Bedankt aan de 150 medewerkers die ons een supertocht bezorgd hebben. Doe vooral zo voort en stop aub nooit met organiseren. Dit zegt ook al genoeg: op de classics (Van Petegem, RVV e.d.) na, hebben jullie het meeste aantal deelnemers van alle WBV zomertochten tot nu toe! En de andere tochten met meer dan 1000 zijn allemaal cyclo + mtb.

Nog 2 =D> =D> voor mijn moeder, die zaterdag technisch plots veel meer durfde dan normaal én die haar "afstandsrecord mtb" met 27km heeft gebroken!

PS: ik ben van plan een verslagje te schrijven voor Cyclo Info. Herders Martine, Alex2 en Bulchman: is het ok als ik eventueel een paar foto's van jullie daarvoor gebruik, want ik heb zelf bijna geen algemene foto's?
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Herder Ronny
Mountainbiker

Post by Herder Ronny »

Beste deelnemers,
hier volgt ons aangekondigd jaarlijks dankwoord: Dankuwel!

En nu wat meer uitleg:
We hebben de lat al van de 1ste editie ferm hoog gelegd. Iedereen content blijkbaar, maar daarmee schoten we natuurlijk in onze eigen voet. Want vorig jaar en ook dit jaar verwachtte iedereen terug zo'n organisatie. Ook al begint er wat routine in te komen, het vermindert aan geen kanten de bergen werk.
Natuurlijk is het logisch dat ik alle deelnemers bedank, niet in het minst de vele Noorderburen - die al even gemakkelijk de weg vinden naar Maarkedal als naar de Costa Brava - de Zuiderburen - voor wie Schorisse waarschijnlijk klinkt als een genetisch overdraagbare ziekte -, en zelfs Oosterburen - waarvan de verste uit Berlijn komt, ich habe es gewusst! De meeste Belgen weten ondertussen wel al dat Maarkedal en de streek errond iets moois te bieden hebben. Ik vraag jullie geen vergelijking met Dardennen, of Dhooge Venen te maken, dat gaan we jullie spijtig genoeg nooit kunnen aanbieden, maar we proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Dit jaar hebben we de naam "Vlaamse Ardennen Herdermarathon" ingekort tot "3e Herdermarathon", om begrijpelijke redenen: dat spaart de vele kalenderbeheerders een pak tikwerk en ook het milieu krijgt wat minder inkt te recycleren. Het heeft misschien ook wel wat te maken met het feit dat we de Vlaamse Ardennen niet meer zozeer als het orgelpunt van ons parcours zien. Dat zal de vele lange aftstandsrijders wel duidelijk geworden zijn. Een keer over de taalgrens gaan, dat doet echt geen zeer (als je recht op uw velo kan blijven), en het biedt een resem mogelijkheden aan nieuwe offroadpaden. Flobecq, Ellezelles en Frasnes-lez-Avaing krijgen allemaal de kans om in de toekomst 'dorp van de herdermarathon' te worden. Het zou bedrog zijn om de "Vlaamse Ardennen" in onze naam te zetten, en de deelnemers voor bijna de helft door le Pays des Collines te sturen, nietwaar?
Maar hoezeer ik de deelnemers ook respecteer voor het door hen geleverde labeur, des te meer respecteer ik de inzet van jullie beulen: de vrijwillige herders en aanverwanten, 145 stuks, dus 1 vrijwilliger per twaalf en een halve deelnemer (en van die "halve deelnemers" heb ik er een pak gezien aan de finish). Herders, familie, vrienden, de mensen van KVVVA (de meest mountainbikelievende voetbalclub van België), de seingevers, de mensen van Decathlon (die de Herdermarathon successvol vonden aangezien ze zoveel werk hadden! Dus de helft van jullie onderhoudt je fiets niet goed ;) )
De eenvoudigste manier om die bende te bedanken is hen aan te schrijven en beginnen met: "Mag ik even uw rekeningnr?". Maar ik hoop dat jullie aan onze inschrijvingstarieven inzien dat het ons daarvoor aan budget ontbreekt. Iets wat de vrijwilligers veel meer voldoening schenkt is de vele posts die hier geschreven worden.
Laat ze maar komen!

Herder Frederik
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

5 euro is sowieso belachelijk weinig, zelfs onozel......ik Hope da gulle uw broek er nie aan scheurt.

Over uw event: da's top, beter kan niet...einde gesprek.

Ne xc betaalde 20-25 euro en ge krijgt nix, ne stamp onder uwen nol.
herder pollie
Mountainbiker

Post by herder pollie »

als 1 van de parkoerbouwers doet dit deugd om zoveel lof te krijgen!
tx en tot de volgende

btw: we blijven op zoek naar meer......... :wink:
fcb
Mountainbiker

Post by fcb »

El Perro Diablo wrote:5 euro is sowieso belachelijk weinig, zelfs onozel......ik Hope da gulle uw broek er nie aan scheurt.

Over uw event: da's top, beter kan niet...einde gesprek.

Ne xc betaalde 20-25 euro en ge krijgt nix, ne stamp onder uwen nol.
+1
s-biker gert
Mountainbiker
Location: S-works epic 2018, Scott scale RC 29, Specialized s-works HT

Post by s-biker gert »

er zijn weinig dagen in het leven dat afzien zo leuk is, Herders bedankt voor alweer een van de mooiste mtb-dagen uit mijn mtb geschiedenis. =D> =D>
GVH
Mountainbiker

Post by GVH »

Dit is het top MTB evenement in Vlaanderen, want wat jullie aanbieden is kwalitatief zeer hoogstaand. Zeer lage prijs, constant off-road, perfecte bevoorrading, bepijling en assisstentie....
En voor ons is het afzien, maar geeft het zeer veel voldoening om over het parcour te crossen, dat je er nog dagen van nageniet.

Veel succes met het organiseren van volgende edities en hou het vele werk vol.
Musti
Mountainbiker

Post by Musti »

Na vorig jarig mama geworden te zijn, komt mountainbiken er te weinig van - maar dit wou ik niet missen. Vertrokken voor de 45 opt gemaksken (iets minder dan 16km/u). Ongelooflijk genoten van parcours, sfeer, organisatie. Na 50 km zeer tevreden en met nog wat adem over (volgend jaar de 60! of de 80!) aangekomen. Alles er op en der aan, zeer fijne privestukjes -ook ik ben fan van de alpenweide- leuk draaien en keren in het bos. Dus een dikke dank je wel aan alle helpers die mij -ook al reed ik een korte afstand- een zeer mooie mountainbikedag bezorgd hebben.
Post Reply