onderhoud naven + body ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

@ justin

de bovenste sleutel is om uw trapas vast te zetten!!!!!!!!! en zeker niet om uw cassette te demonteren. Die centrale vijs dient om in uw trapas te vijzen zodat de sleutel er niet afschiet.

@ viperke
als je de body hebt verwijdert zal je zien dat aan de wielzijde een rubberen dichtingsring zit. die haal je er voorzichtig af met een schroevendraaier. Dan zie je de billekes zitten. je spuit daar ontvetter op en laat die even inwerken. afkuisen met een droge vod en droogspuiten met luchtdruk. Het moet perfect droog zijn ( anders vreet de ontvetter uw nieuw vet aan.) Terug invetten met kogellagervet en rubber terugplaatsen en klaar is kees.
Last edited by swerkfiets on Tue 03 Aug 2004 00:11, edited 1 time in total.
fox float
Mountainbiker
Location: specialized stumpjumper FSR COMP hopeM4 crosmax XL, gianni motta integro veloce

Post by fox float »

Hoe haal je eigelijk de body van een crossmax wiel?
Ik heb al vaak gelezen over speciale tools die je bij mavic wielen krijgt maar ik heb er buiten de tool voor spaken aan te draaien niets bij gekregen.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

kunt ge me die luchtdruk die billekes ni uit hun cups spuiten dan ?
Mijne cassetteafnemer van pro is nog altij ni binne, dus nog ff wachten voordat ik eraaan kan beginnen #-o
grz
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

@ viperke

absoluut niet. Dit is de manier die me werd aangeleerd op mijn curcus vtt mecanieker. De fout die vele maken is dat ze alles perfect ontvetten maar niet droog genoeg maken achteraf zodat hun vet wordt aangetast door de resten ontvetter die er nog in zitten. Kom je naar de Mountainbike.be dag indien ja dan zal ik een hub meenemen en het je voortonen.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

fox float wrote:Hoe haal je eigelijk de body van een crossmax wiel?
Ik heb al vaak gelezen over speciale tools die je bij mavic wielen krijgt maar ik heb er buiten de tool voor spaken aan te draaien niets bij gekregen.
Zijn er aan de buitenkant van de naaf van die gaatjes?
Indien ja, daar is volgende tool voor gemaakt:
Image
Image
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

Yakke wrote:
fox float wrote:Hoe haal je eigelijk de body van een crossmax wiel?
Zijn er aan de buitenkant van de naaf van die gaatjes?
Indien ja, daar is volgende tool voor gemaakt:
Image
Image
da's toch gewoon om de de lagercup aan te draaien en alzo eventuele speling op de as weg te nemen ...

btw :de cassette NOOIT zo vast mogelijk draaien , of je zal hem op één van de volgende ritten zien blijven doordraaien zonder dat je een trapbeweging maakt ==> ketting volledig ontspannen je wiel in !!!

gewoon een klikje of 4-5 is meer dan voldoende , en na enkele dagen nog's checken
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Foempes wrote:da's toch gewoon om de de lagercup aan te draaien en alzo eventuele speling op de as weg te nemen ...
Ja ok, was eingelijk meer een reactie op die extra tool die er bestaat (samen met de spaakspanner 2 tools die je normaal gezien meegeleverd wordt.)
Of je dit al dan niet nodig hebt om de body van een crossmax wiel te halen, zou ik eingenlijk niet weten, ik het dat type nog nooit opengehaald.
Post Reply