Filip Meirhaeghe stopt met Mtb

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Phrace
Mountainbiker

Post by Phrace »

als pauze heb ik telkens de reacties hier wat gelezen en ik ben verwonderd dat er nog niemand (of ik heb erover gelezen) de volgende bedenking gemaakt heeft:

wat is het verschil tussen EPO slikken, een hogedrukkamer installeren en een hoogtestage doen?

Ik veronderstel dat het eerste de snelste manier is maar het eindresultaat blijft toch hetzelfde, niet? en ik dacht dat een renner een max hematocriet mocht hebben van 50%, dus als je je hematocriet doet stijgen in een hogedrukkamer of op de 'natuurlijke' manier met een hoogtestage mag dat maar met EPO (dat volgens JFK een lichaamseigen product zou zijn) niet...

Wel, dat vind ik hypocriet!

Ik vind ook wel dat die regel er nu eenmaal is en dat mensen die kiezen voor de topsport er zich maar moeten aan houden maar volgens mij moeten die gasten die die regels maken toch ook eens goed nadenken of alles wel zo rechtlijnig is...
In HUMO stond er zelfs al een dokter die zei dat het eigenlijk schandalig is dat tourrenners hun hematocriet niet mochten opkrikken me EPO na een loodzware bergrit... schijnt dat die soms boven komen met waarden in de 30%, wat op zijn beurt dan weer gevaarlijk zou zijn...

ik volg dus tbfkai in deze discussie... vertrek van de realiteit ipv de utopie.
Johnny de Wit
Mountainbiker

Post by Johnny de Wit »

Die Sauser is een lul!!! Waarom denkt ge dat Roel die niet moet??? Ambetant ventje da Zwitserke!!!! Ik hoop dat Roel 'em verloren rijdt in Athene!!!! Neh!!

Eigen mening !!! Mag he, is een forum voor, voor meningen.
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Phrace wrote:als pauze heb ik telkens de reacties hier wat gelezen en ik ben verwonderd dat er nog niemand (of ik heb erover gelezen) de volgende bedenking gemaakt heeft:

wat is het verschil tussen EPO slikken, een hogedrukkamer installeren en een hoogtestage doen?

Ik veronderstel dat het eerste de snelste manier is maar het eindresultaat blijft toch hetzelfde, niet? en ik dacht dat een renner een max hematocriet mocht hebben van 50%, dus als je je hematocriet doet stijgen in een hogedrukkamer of op de 'natuurlijke' manier met een hoogtestage mag dat maar met EPO (dat volgens JFK een lichaamseigen product zou zijn) niet...

Wel, dat vind ik hypocriet!

Ik vind ook wel dat die regel er nu eenmaal is en dat mensen die kiezen voor de topsport er zich maar moeten aan houden maar volgens mij moeten die gasten die die regels maken toch ook eens goed nadenken of alles wel zo rechtlijnig is...
In HUMO stond er zelfs al een dokter die zei dat het eigenlijk schandalig is dat tourrenners hun hematocriet niet mochten opkrikken me EPO na een loodzware bergrit... schijnt dat die soms boven komen met waarden in de 30%, wat op zijn beurt dan weer gevaarlijk zou zijn...

ik volg dus tbfkai in deze discussie... vertrek van de realiteit ipv de utopie.
omdat EPO gevaarlijk is, EPO verhoogt het aantal rode bloedlichaampjes, en als ge daar veel van neemt, verhoogt het vele malen meer dan een hoogtestage kan doen, ge moet bij EPO bloedverdunners nemen want anders wordt uw bloed door de hoge aantal bloedlichaampjes gewoon confituur ipv een visceuze vloeistof en dan heb je een probleem, en dan zouden er waarschijnlijk al meer aan gestorven zijn
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Heb terug eens alles gelezen wat er over dit topic werd geschreven, en een iets wat met opviel is dat er soms over de druk aan de top werd gesproken. Ik ben geen kenner, en heb zeker geen ervaring hiermee, maar volgens mij was deze druk er zeker. En een van deze oorzaken was en is in vele sporten het publiek.

Wat wil iemand die naar de rally gaat gaan kijken, dat zijn droomkampieon sneller en spectaculairder wint. Wat wil iemand die supportert voor een zwemmer, dat deze sneller wint....

Zo gaat het ook in de mountianbike, ieder "vraagt" op meer spectakel en om snellere koersen. En dit in alle takken van de mountainbike. Het spectakel verkrijg je denk ik door vooral technische, maar geforceerd snelle passages in te bouwen. Die techniek had Meirhage dat zal niemand ontkennen. Die snelheid ... We zullen het waarschijnlijk nooit meer weten, maar voor snelheid moet je over deftige conditie beschikken en wanneer je niet snel genoeg rijdt zegt het publiek dat hij niet in conditie is, en dat de renner niet goed is. Omdat deze publieksdruk, en daarmee ook deze van de sponsor (goeie verkoop) neemt een renner soms beslissing die fout zijn.
Enkele zeggen dan ook, dat indien Meirhage niet met deze druk kon werken hij maar met het MTB moest stoppen of ermee moest leren leven, maar je vergeet een ding, hij verdiende er zijn brood mee en hij deed het enorm graag. Als er dan (onvermijdelijke) druk optreedt en je erniet tegen gewapend ben dan vormt er zich een probleem en de enige oplossing is om net de druk wat te minderen om ervoor te zorgen dat de renner zich kan wapenen voor een grotere druk.

Een tweede punt is, dat Meirhage na zijn schorsing moet terug keren naar het Mtb, hij heeft hier nog heel wat werk te doen, en het is mss een kans om te bewijzen dat hij steeds (tot 7 weken geleden) clean heeft gerreden (iets wat ik graag zou geloven). Momenteel kunnen we inderdaad nu volop voor Roel supporteren, maar dit is iets wat we veel meer hadden moeten doen. Gewoon omdat meirhage meer charisma had liepen we allemaal achter zijn gat en werd Roel in een hoek geduwd. We hebben die gast amper de kans gegeven om net als Meirhage tot boegbeeld uit te groeien.....

Dit is zoals mijn onderschrift zegt een idee en een mening, ik ben nog maar 16 en heb dus nog heel wat te leren over meningvorming, iets wat ik wel graag wil doen...

P.S.: Hopelijk stoppen er nu geen gasten met mtb want dat zou pas zielig zijn, en tergelijk toegeven dat de mtb in belgie niets waard is. Blijven biken is de boodschap, en we zullen die scepticie wel ietske leren....
Guest

Post by Guest »

speich wrote:Ik ga even iets anders voorleggen.
't Zal stuiten op praktische bezwaren, maar ik zat te denken aan:

Laat alle renners een code ondertekenen:

"Ik ben een renner die geen doping gebruikt. Onder doping versta ik de dopingdefititie van het WADA* : 'Doping ist das Vorhandensein einer verbotenen Substanz, seines Metaboliten oder eines Markers in Körperbestandteilen eines Athleten. Doping ist die Verwendung von Substanzen aus den verbotenen Wirkstoffgruppen und die Anwendung verbotener Methoden, usw. Siehe auch WADA-Dopingdefinition, Worl Anti-Doping Code, Artikel 1 and 2.' Ik sta doorzoekingen van huis, auto, en bezit toe, en daarmee een schending van de privacywetten met bepaalde vastgelegde beperkingen daarin."

Verder veel veel controles. Meer controles = meer betrapten. Dat kost geld. Hoge boetes bij betrapten, hoge boetes aan artsen. De artsen en leveranciers proberen op te sporen op Franse/Italiaanse manieren. De Franse justitie is al goed bezig. Focussen op artsen en dergelijke begeleiders. Veel out-of-comptetition controles, mag over de hele wereld, dus geen trainingskamp is veilig. Doorzoekingen van huis, auto, arts' huis, trainers' huis, hotelkamer, enz; telefoontjes structureel aftappen. Daar stemmen de renners ook mee in.

* in die defenitie staat niet dat nog niet op de lijst-staande producten ook doping zijn, wat ze mijns inziens wel zijn; producten die nog experimenteel zijn. Deze moeten worden ontrafeld door bij het aftappen van telefoontjes, e-mails en contacten wanneer het ontdekt wordt, zo snel mogelijk door een proffesionele commissie moet worden bepaald of het op de lijst moet komen. Kost alleen veel geld...

Filosofisch, en praktisch onuitvoerbaar... een utopie. maar misschien de enige oplossing #-o
In iedere profcontract staan tegenwoordig gelijkaardige clausules. Het klinkt misschien cynisch maar het zou Specialized wel een sgoed kunnen uitkomen. Zijn ze goedkoop van hem af.

Alle deelnemers aan de olympische spelen dienen een gelijkaardig charter te ondertekenen.
Guest

Post by Guest »

Thomatchef wrote:Heb terug eens alles gelezen wat er over dit topic werd geschreven, en een iets wat met opviel is dat er soms over de druk aan de top werd gesproken. Ik ben geen kenner, en heb zeker geen ervaring hiermee, maar volgens mij was deze druk er zeker. En een van deze oorzaken was en is in vele sporten het publiek.

Wat wil iemand die naar de rally gaat gaan kijken, dat zijn droomkampieon sneller en spectaculairder wint. Wat wil iemand die supportert voor een zwemmer, dat deze sneller wint....

Zo gaat het ook in de mountianbike, ieder "vraagt" op meer spectakel en om snellere koersen. En dit in alle takken van de mountainbike. Het spectakel verkrijg je denk ik door vooral technische, maar geforceerd snelle passages in te bouwen. Die techniek had Meirhage dat zal niemand ontkennen. Die snelheid ... We zullen het waarschijnlijk nooit meer weten, maar voor snelheid moet je over deftige conditie beschikken en wanneer je niet snel genoeg rijdt zegt het publiek dat hij niet in conditie is, en dat de renner niet goed is. Omdat deze publieksdruk, en daarmee ook deze van de sponsor (goeie verkoop) neemt een renner soms beslissing die fout zijn.
Enkele zeggen dan ook, dat indien Meirhage niet met deze druk kon werken hij maar met het MTB moest stoppen of ermee moest leren leven, maar je vergeet een ding, hij verdiende er zijn brood mee en hij deed het enorm graag. Als er dan (onvermijdelijke) druk optreedt en je erniet tegen gewapend ben dan vormt er zich een probleem en de enige oplossing is om net de druk wat te minderen om ervoor te zorgen dat de renner zich kan wapenen voor een grotere druk.

Een tweede punt is, dat Meirhage na zijn schorsing moet terug keren naar het Mtb, hij heeft hier nog heel wat werk te doen, en het is mss een kans om te bewijzen dat hij steeds (tot 7 weken geleden) clean heeft gerreden (iets wat ik graag zou geloven). Momenteel kunnen we inderdaad nu volop voor Roel supporteren, maar dit is iets wat we veel meer hadden moeten doen. Gewoon omdat meirhage meer charisma had liepen we allemaal achter zijn gat en werd Roel in een hoek geduwd. We hebben die gast amper de kans gegeven om net als Meirhage tot boegbeeld uit te groeien.....

Dit is zoals mijn onderschrift zegt een idee en een mening, ik ben nog maar 16 en heb dus nog heel wat te leren over meningvorming, iets wat ik wel graag wil doen...

P.S.: Hopelijk stoppen er nu geen gasten met mtb want dat zou pas zielig zijn, en tergelijk toegeven dat de mtb in belgie niets waard is. Blijven biken is de boodschap, en we zullen die scepticie wel ietske leren....
Dat is toch heel simpel. als Roel Roel blijft zal hij nooit een topsporter worden (voor het begrip topsporter zie eerder).
Hij is misschien een goede tot uitstekende sporter in de echte zin van het woord sport maar zijn karakter leent zich niet tot merchandising op topniveau.
(en voor de goede orde van zake daar kan ik pas echt respect voor opbrengen, je zelf blijven ondanks de imense druk van de buitenwereld, maar spijtig genoeg is de 'echte' wereld aan de wolven en niet aan de schaapjes. Op korte termijn toch).
Het weze hem van harte gegund (tot nader order want tegenwoordig kan je niet voorzichtig genoeg zijn).
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

tbfkai wrote:
A d r i wrote:@midas, plak er eens wat namen op en argumenteer , inplaats van zo'n algemene quote op het forum te zwieren aub.

@viper : tot nader order zijn EPO en gerelateerden de enige middelen die in onze sport een effectieve verbetering van de langeduurprestaties opleveren.

Ook de medicijnenlobby zit mee in het complot, want sommige produkten worden reeds gebruikt alvorens ze officieel verkrijgbaar zijn (te koop zijn )
De renners zijn in deze dus eigenlijk proefkonijnen voor de medische industrie.. waar zijn ze in godsnaam mee bezig #-o
Tja Adri, nooit ziek geweest?
Als er geen proefkonijnen waren voor de medische industrie zou je nu ook geen enkel medicijn kunnen nemen.
Bdenk dat voor ieder (legaal) pilletje dat je neemt er een hele reeks mensen toch 'proefkonijn' hebben moeten spelen voor het op de markt kwam.
Dit is helemaal iets anders, Ivo. Medicijnen moeten steeds een bepaalde proefperiode doorlopen alvorens ze op demarkt komen, dit om mogelijke bijwerkingen enzo op te sporen.
Wat ik zeg is dat er hier door enkele malafide medewerkers illegaal medicijnen verkocht worden aan malafide dokters die ze aan de renners doorverkopen. Medicijnen die nog in een experimenteel stadium zitten . Dit kan nooit de bedoeling zijn! De eerste proefkonijnen zijn inderdaad 'konijnen', het is pas later dat er mensen gebruikt worden, voor de meeste medicijnen geraakt men zelfs zo ver niet wegens bijwerkingen etc.

Ikzelf ben ooit "proefkonijn" geweest voor Roaccutane, toen het in zijn laatste profe-faze was. Men heeft mij daar toen ook van op de hoogte gebracht en mij de risiko's uitgelegd .Toen ik ermee stopte (na een half jaar of langer, weet het niet meer juist ) waren er berichten dat het kankerverwekkend zou zijn.
Ik las hier ergens op het forum dat het toch op de markt gekomen is, waarschijnlijk in een afgezwakte vorm als waarmee ik toen behandelt werd. Ik kan je zeggen, ik moest toch even slikken toen ik dat hoorde hoor.
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

We gaan de fluppe gewoon een mountainbike.be tenueke kado doen en dan kan ie mee toertochtjes gaan rijden. :wink:
Guest

Post by Guest »

A d r i wrote:
tbfkai wrote:
A d r i wrote:@midas, plak er eens wat namen op en argumenteer , inplaats van zo'n algemene quote op het forum te zwieren aub.

@viper : tot nader order zijn EPO en gerelateerden de enige middelen die in onze sport een effectieve verbetering van de langeduurprestaties opleveren.

Ook de medicijnenlobby zit mee in het complot, want sommige produkten worden reeds gebruikt alvorens ze officieel verkrijgbaar zijn (te koop zijn )
De renners zijn in deze dus eigenlijk proefkonijnen voor de medische industrie.. waar zijn ze in godsnaam mee bezig #-o
Tja Adri, nooit ziek geweest?
Als er geen proefkonijnen waren voor de medische industrie zou je nu ook geen enkel medicijn kunnen nemen.
Bdenk dat voor ieder (legaal) pilletje dat je neemt er een hele reeks mensen toch 'proefkonijn' hebben moeten spelen voor het op de markt kwam.
Dit is helemaal iets anders, Ivo. Medicijnen moeten steeds een bepaalde proefperiode doorlopen alvorens ze op demarkt komen, dit om mogelijke bijwerkingen enzo op te sporen.
Wat ik zeg is dat er hier door enkele malafide medewerkers illegaal medicijnen verkocht worden aan malafide dokters die ze aan de renners doorverkopen. Medicijnen die nog in een experimenteel stadium zitten . Dit kan nooit de bedoeling zijn! De eerste proefkonijnen zijn inderdaad 'konijnen', het is pas later dat er mensen gebruikt worden, voor de meeste medicijnen geraakt men zelfs zo ver niet wegens bijwerkingen etc.

Ikzelf ben ooit "proefkonijn" geweest voor Roaccutane, toen het in zijn laatste profe-faze was. Men heeft mij daar toen ook van op de hoogte gebracht en mij de risiko's uitgelegd .Toen ik ermee stopte (na een half jaar of langer, weet het niet meer juist ) waren er berichten dat het kankerverwekkend zou zijn.
Ik las hier ergens op het forum dat het toch op de markt gekomen is, waarschijnlijk in een afgezwakte vorm als waarmee ik toen behandelt werd. Ik kan je zeggen, ik moest toch even slikken toen ik dat hoorde hoor.
- Epo is een erkend medicijn.
- En ach, risks of life. We moeten ergens die fietsen van betalen hè. Ik ben een actief proefkonijn :wink:
(volgens mijn vrouw eerder nen ezel maar dat is weer een ander onderwerp :lol: )
- En nog iets, niet speciaal tegen u A3, sommigen beschuldigen (waarschijnlijk in hun jeugdige voortvarendheid) dopinggebruikers al als 'criminelen'. Van zwans gesproken. Dopinggebruik in de sport staat zelfs niet (meer) in het strafwetboek. Dat is zuiver een interne sportreglementering. Of het etisch verantwoord is dat is iets anders. maar crimineel is het zeker niet.
Wel verachtelijk zijn die 'medici'. Handelen volledig tegen hun eigen deontologie, de echte poenpakkers, en meestal blijven ze nog buiten schot ook. ¨Poenpakken zonder enige gene en risico.
- Maar (voor mij) genoeg nu over dit onderwerp. Anders wordt het nog een F.M. forum. Terug naar de orde van de dag.
De wereld is niet vergaan hè (buiten die van de Fluppe misschien). Dit in tegenstelling tot in Gellingen.
Plaats alles weer terug in zijn perspectief.
speich
Mountainbiker

Post by speich »

tbfkai wrote:
speich wrote:Ik ga even iets anders voorleggen.

Laat alle renners een code ondertekenen:

blablabla
In iedere profcontract staan tegenwoordig gelijkaardige clausules. Het klinkt misschien cynisch maar het zou Specialized wel een sgoed kunnen uitkomen. Zijn ze goedkoop van hem af.

Alle deelnemers aan de olympische spelen dienen een gelijkaardig charter te ondertekenen.
Oké, maar vinden die doorzoekingen en aftappingen van e-mails en telefoontjes echt plaats in mountainbikeland. Bij het wielrennen namelijk maar héél af en toe, veel te weinig mijns inziens. Maar het levert altijd wel wat op.
Post Reply