idd maar van een bijna-wereldkampioen misschien wel een wereldkampioenA d r i wrote:van een ezel maak je nooit of nooit een koerspaard.
Filip Meirhaeghe stopt met Mtb
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Eender hoe, ik zou toch niet in zijn schoenen willen staan!
Al die collega bikers op topniveau die hem nu scheef bekijken en zich bedrogen voelen...
Om van de familie, vrienden, kennissen enz. nog maar te zwijgen...
Er spelen altijd vele externe factoren mee in zulke gevallen (geld, druk van de sponsors, noem maar op...)
maar de stap om daadwerkelijk te gebruiken zet je volgens mij toch wel zelf!
Een heel spijtige zaak, maar er heeft er maar ene de fout gemaakt.
"Onze kampioen"...
Al die collega bikers op topniveau die hem nu scheef bekijken en zich bedrogen voelen...
Om van de familie, vrienden, kennissen enz. nog maar te zwijgen...
Er spelen altijd vele externe factoren mee in zulke gevallen (geld, druk van de sponsors, noem maar op...)
maar de stap om daadwerkelijk te gebruiken zet je volgens mij toch wel zelf!
Een heel spijtige zaak, maar er heeft er maar ene de fout gemaakt.
"Onze kampioen"...
viper wrote:Je voert een moeilijk betoog Djowie. Ik veronderstel dat je hiermee de kloof in de competitievervalsing ietwat poogt te dichten, wat zou kunnen lukken door je groep 2 dichter bij 3 te brengen, maar, zoals je toegaf, de X% dopingvrije atleten zou je zo zeker in de doping te duwen.
Ik geloof inderdaad dat het de "competitievervalsing" is die moet worden uitgevlakt. Als we het voordeel dat doping biedt, kunnen afvlakken, dan zal het bijna automatisch verdwijnen...
Denk je niet dat door die cynische egalisering er onmiddellijk een andere spitsdopingstechnologie zal ontstaan, die weeral de controleinstanties zal voorblijven en opnieuw voor de happy? few zal weggelegd zijn.
Daarin heb je gelijk: er zal altijd een groep zijn die de controleurs voorblijft, maar die groep is er nu ook al. Het doel moet zijn om al de energie te steken in het verkleinen van die groep. Zij zijn bij uitstek de mannen met het competitievoordeel. De rest gebruikt "gewoon" wat iedereen gebruikt: daarvan heb je geen bijzonder voordeel. Het verschil wordt in dat geval opnieuw gemaakt door talent, aanleg...
Ow ja, sorry voor mijn cynisme, maar ik heb de denkoefening al zovele malen gemaakt, en ik zie niet direct een andere oplossing...Jack77 wrote:@Dzjowie: en hoe ga je uitmaken wie wel en niet gedopeerd heeft gewonnen, hoeveel discussies gaan er dan niet zijn en waar trek je de grens qua "doping"?
Simpel eigenlijk: elke renner zou er dan openlijk voor moeten kiezen om zich al dan niet te doperen. Transparanter kan haast niet. Wat betreft de definitie van doping, mag het duidelijk zijn dat daarvoor deskundigen zouden moeten worden aangezocht, die met zoveel mogelijk respect voor de mens achter de sporter een lijst van toegestane substanties zouden moeten selecteren.
Operatieve wijzigingen en genetische manipulatie om "rasrenners" te creëren waartegen een "gewoon mens" (die dat zo wil houden) niet meer op kan?
Dat zijn inderdaad doembeelden die opduiken, maar die duiken eveneens op in ons anti-dopingtijdperk. Zoals hierboven gezegd: er zullen er altijd zijn die de wet te snel af zijn.
Mag alles voor "de sport"? Is dat dan nog sport? (Is er nu nog sport?) En mag er nog spontaniteit en écht talent en volharding zijn?
Pas op, zoals Adri ook al zegt: van een werkpaard maak je geen koersbeest. Als wij onszelf volspuiten met EPO, zullen we zonder heel veel training nog altijd geen platte prijs rijden.Het is echt geen wondermiddel, alleen op topniveau dat beetje extra...
Moeten we gewoon niet leren leven met onze beperkingen en die aanvaarden?
Daarin heb je gelijk, maar ik vrees dat een top(beroeps)sporter zo niet màg denken. Bovendien, zoals jij in een ander topic ook terecht aanhaalde: als je ziet wat ze van die renners in de Tour vragen, da's toch gewoon bovenmenselijk. Kan je geloven dat ze wat hulpmiddeltjes nodig hebben...
.Zoals altijd spuwt de rennergemeenschap een zondaar uit... Dat Sauser maar beseft dat Meirhaeghe waarschijnlijk net hetzelfde dacht als hij al die wedstrijden dat hij zat te sterven in de Zwitser zijn wiel
Ik dacht dat het Meirhaeghe was en niet Sauser die betrapt was.
Tjonge we zouden als amateurkes beter ons toerke doen in plaats van ons druk te maken over een arrivist en bedrieger die al dit commentaar niet verdient.
Het leven is nu eenmaal competitie. Als hij er niet mee om kan kan hij wiet kweken in zijn tuin. Voor iedere sollicitant die een belangrijke job ambieert zijn er ook X concurrenten, waarschijnlijk meer dan concurrenten voor die plak in Athene. Hebben die Epo nodig om met de stress en faalangst te kunnen omgaan? Hij had gewoon schrik van de concurrentie en wou hen bedriegen om toch "de beste" te zijn. Punt!
Ook zoals bfkai enkele pagina vroeger poste, laat ons stoppen ons hobby te vergelijken met de drijfveren van profs. Dit is een andere wereld mensen, wordt wakker.
Last edited by viper on Fri 30 Jul 2004 21:54, edited 1 time in total.
- MaC'Red
- Mountainbiker
inderdaad het is eenmaal cometitie voor hen maar er zijn toch enkelen die denken dat em zijn hele leven aan het spul zit en nu ineens zijn alle andere rijders de goeie, ik ben geheel akkoord dat flupke geen EPO mocht pakken maar dat zijn nu de nadelen aan de sport en als ze u steeds meer en meer pushen dan gaat ge ook wss al iets nemen hoor maar zijn palmares bekeken voor deze spijtige gebeurtenis was er BIJNA NIEMAND die een slecht woord wilde of kon zeggen over hem want het was filip hier en filip daar en nu ziet ge den ware aard van sommige fans.
ik ben en BLIJF een fan van de filip ongeacht zijn foute ingave om te gebruiken.
popeye
Gizmo
ik ben en BLIJF een fan van de filip ongeacht zijn foute ingave om te gebruiken.
Gizmo
Wowow, Meirhaeghe is enkel betrapt voor 2 wedstrijden waar Sauser heeft zitten sterven in zijn wiel. Sauser heeft het echter duidelijk niet alleen over die twee wedstrijden, ik noem dat natrappen zonder bewijsmateriaal.viper wrote:Ik dacht dat het Meirhaeghe was en niet Sauser die betrapt was.Ik kan dus volledig achter de tekst van Sauser staan. Je ziet het verkeerd JFK en begin nu niet dat Sauser waarschijnlijk niet beter is.
Uit de tekst zou je zelfs kunnen beginnen denken dat Meirhaeghe superman is i.v.m. Sauser terwijl hij net al jaren een van zijn grootste concurrenten is.
Ik kan delen van zijn tekst begrijpen, maar zeker niet de volledig tekst. En dan ga ik er nog van uit dat Sauser en de rest helemaal clean is.
En nu ga ik me zoals hier wordt geadviseerd concentreren op mijn eigen hobby.
-
Guest
Post by Guest »
Ik wil nergens naartoe, ja naar Theux en naar Bouillon...viper wrote:Waar wil je hier mee naartoe?tbfkai wrote:Een kleine kanttekening.
Wat is voor een 'profatleet' de max. in zijn carrière. Die gouden plak.
(wie dat ooit verzonnen heeft van dat 'deelnemen is belangrijker dan winnen', 't zal wel Hans Andersen geweest zijn of Moeder de Gans...).
Ik begrijp best dat als de gelegenheid zich voordoet zelfs het sterkste karakter een misstap kan begaan in de gooi naar het ultieme. Het bewijst alleen maar (al lijken sommigen er niet meer op) dat die topsporters als het er op aankomt ook maar mensen zijn.
En aan al die keikharde stenengooiers: kijk eens even in eigen boezem bij volgende bedenking:
Plots vind je een koffer met één miljoen euro in.
Hoeveel van jullie zeggen dan onmiddellijk oei oei efkes terug brengen naar de dienst verloren voorwerpen.
Hoeveel van jullie kijken eens rond of niemand iets gezien heeft; maken de overweging, wat zijn mijn kansen dat ik geklist word? Praktisch nihil.
Dan kan het ook geen kwaad dat die koffer de mijne is...
En even terug ter zake voor de non-believers. De wetenschap is al lang zo ver dat je kan berekenen dat je tijdens de wedstrijddag STEEDS negatief test wat je ook genomen hebt (op enkele boerenpummels na die niet kunnen rekenen of amateuristisch begeleid worden). De laatste 2 gevallen in België wanneer werden ze gepakt? Buiten de wedstrijd, onvoorzien thuis of op training. The risk of the game. Maar geen nood. Daar vinden ze ook nog wel wat op (sommigen hebben het blijkbaar al gevonden).
-moeten we het zaakje dan regulariseren omdat we door de gebrekkige controles een soort willekeur installeren en te veel vermoedelijke bedriegers ongemoeid laten?
-of ben je van mening dat de enkelingen die gepakt worden er onherroepelijk moeten uitvliegen en dat deze pakkans sommigen daadwerkelijk afschrikt?
Dat lijkt me de essentie. En het gedrag van al die romantici hier op het forum die blijkbaar een "held" of vlaggenzwaaier nodig hebben om te weten wat ze graag doen, doet niet echt ter zake. Voor mijn part gaan ze op bedevaart naar de Vlaamse Ardennen om er hun gevallen god te aanbidden. Kunnen ze alvast hun bike meenemen, dan heeft de uitstap toch nog een beetje zin.
Wat mij ook ten zeerste stoort is het gedrag dat er blijkbaar maar 1 MTBer in België is die uiterst spijtig een klein misstapke heeft gedaan. Die 2e, Roel, wordt nauwelijk vernoemd, heeft geen charisma, blijkbaar ook geen medaillekansen, is nog niet betrapt op doping en woont in Noord-Italië. Roel wie??? Al vergeten dat hij Meirhaeghe in onze thuiswereldbeker op ruime afstand heeft gereden en dat sindsdien Popeye aan de EPO zat?? Ik hoop dat die gast door al dat gedoe rond onze gevallen god extra gestimuleerd wordt en er voor voor zichzelf (en zijn sponsor) voor gaat op de spelen.
Ik bedoel maa,r speel niet langer de struisvogel en doe niet mee met de hoop supporters die al die verhaaltjes slikt. De realiteit is nu eenmaal anders.
Of je laat iedereen clean rijden. Zoals ik al stelde een utopie, daarvoor is men veel te lang laks geweest. Er is geen weg realistische terug.
Regulariseren ja, dat is gewoon een aanpassing aan de tijdsgeest. Dat noemt men een evoluerende maatschappij. Daarmee wil ik nog niet zeggen dat dit de goede weg is maar wel de meest waarschijnlijke weg. Ik ben net iets te oud om nog in het 'heilige witte licht' te geloven en de intense goedheid van d emensheid. Er zijn wel ergere dingen op de wereld dan wat slikkende sporters en daar breekt blijkbaar niemznd zijn hoofd over.
Zeker in een land waar zwart geld geregulariseerd werd. Daar lag ook (bijna) niemand wakker van. en waarvoor was dat nu nodig. Niemand heeft toch zwart geld. Net zo min als een topsporter slikt.
Wat is het alternatief? Er af en toe eentje uitpikken bij gebrek aan geld, interesse voor een grondige aanpak. Is dat de eerlijke weg.
Ik begrijp je instelling wel, ik ben er zelfs mee akkkood, maar haalbaar?
Dat is iedere topsporter in elke sport (en zelfs de amateurs) controleren, voor tijdens en na. Wie gepakt wordt is een berieger dus onverbiddelijk er uit. Dit natuurlijk op wereldvlak want iedereen gelijk voor de wet.
Nu dan maken wij daarna eigenlijk wel een kan som topsorter te worden, want er zal niemand anders meer zijn op een paar witte raven na.
-
Guest
Post by Guest »
Hoezo geen geldgewin bij amateurs? Al ooit met een voetballer gesproken uit een provinciaal clubke?Quadrifoglio wrote:'t is een spijtig eind...
Ik vind het altijd super als een sportman op zijn hoogtepunt beslist te stoppen. De manier waarop is in dit geval niet zo geslaagd... Het was me al opgevallen in verschillende interviews (Ché, Humo etc...) dat hij echt geobsedeerd leek door die gouden plak. Vergeten te relativeren???
Eén ding is nog erger dan profs die "pakken": nl amateurs die pakken. Ik ben dus niet zo heel zeker of dat "geldgewin" er eigenlijk voor veel tussenzit!?
Hopelijk keert hij onze sport nu niet helemaal de rug toe.
Sterkte!
-
Guest
Post by Guest »
Tja Adri, nooit ziek geweest?A d r i wrote:@midas, plak er eens wat namen op en argumenteer , inplaats van zo'n algemene quote op het forum te zwieren aub.
@viper : tot nader order zijn EPO en gerelateerden de enige middelen die in onze sport een effectieve verbetering van de langeduurprestaties opleveren.
Ook de medicijnenlobby zit mee in het complot, want sommige produkten worden reeds gebruikt alvorens ze officieel verkrijgbaar zijn (te koop zijn )
De renners zijn in deze dus eigenlijk proefkonijnen voor de medische industrie.. waar zijn ze in godsnaam mee bezig
Als er geen proefkonijnen waren voor de medische industrie zou je nu ook geen enkel medicijn kunnen nemen.
Bdenk dat voor ieder (legaal) pilletje dat je neemt er een hele reeks mensen toch 'proefkonijn' hebben moeten spelen voor het op de markt kwam.
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Of met een Elite zonder contract ? Ook die gasten scheppen serieus wat geld. En ook daar wordt er geslikt :kijk maar naar de zegekoning van vorig jaar, levenslang geschorst.tbfkai wrote:Hoezo geen geldgewin bij amateurs? Al ooit met een voetballer gesproken uit een provinciaal clubke?Quadrifoglio wrote:'t is een spijtig eind...
Ik vind het altijd super als een sportman op zijn hoogtepunt beslist te stoppen. De manier waarop is in dit geval niet zo geslaagd... Het was me al opgevallen in verschillende interviews (Ché, Humo etc...) dat hij echt geobsedeerd leek door die gouden plak. Vergeten te relativeren???
Eén ding is nog erger dan profs die "pakken": nl amateurs die pakken. Ik ben dus niet zo heel zeker of dat "geldgewin" er eigenlijk voor veel tussenzit!?
Hopelijk keert hij onze sport nu niet helemaal de rug toe.
Sterkte!