Filip Meirhaeghe stopt met Mtb

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Morpheo2002
Mountainbiker

Ferm ontgoocheld.

Post by Morpheo2002 »

Net als zovelen onder jullie ben ik ferm ontgoocheld. Ik ben nog niet zo lang bezig met MTB maar mijn beeld heeft nu een ferme deuk gekregen. MTB is voor mij een van de weinige sporten waar je nog voeling met de natuur krijgt doordat je op vele momenten toch getrotseerd wordt met de elementen. Het was misschien fout van mij om dit te veralgemenen naar de personen die met deze sport bezig zijn.
Ik ben echt ontgoocheld in Filip Meirhaeghe. Het enige begrip dat ik nog kan opbrengen voor deze atleet is dat hij er open en bloot voor uitkomt en de enige juiste beslissing durft te nemen. Maar hoe je het ook draait of keert, het is competitievervalsing. Ik weet dat ik hiermee wellicht veel mensen tegen de haren strijk maar slikken is slikken. Of het nu gaat om sporters of de man uit de straat, ik neem het niet. Drogredenen zoals de druk is te hoog, faalangst, alles willen winnen.... Kom daarmee niet af he. Als je lichaam je vertelt dat het moeilijk/onmogelijk wordt om constant te presteren op topniveau moet je dat, hoe moeilijk ook, aanvaarden. Met de opsporingsmogelijkheden van vandaag de dag is er dan ook geen dommere beslissing mogelijk dan degene die er is genomen. Men hypothekeert er zijn gezondheid, financiele toekomst, imago en zelfvertrouwen door. Elk record op sportgebied dat tot stand kwam m.b.v doping mag van mij van de tabellen geveegd worden.
Voor filip als mens hoop ik dat hij dit te boven komt en dat hij in de toekomst niet voor eeuwig onder dit schandaal gebukt moet gaan. Als atleet is hij ongelofelijk dom geweest en zijn hele entourage van verzorgers en dokters met hem.

Jurgen Verheye (Morpheo_2002)
Tiles02
Mountainbiker

Post by Tiles02 »

entourage???
Shrek
Mountainbiker

Post by Shrek »

Wat mij stoort is het hypocriet gedoe van sommigen onder ons alsof alleen onze Popeye zou pakken of gepakt hebben [-X [-X [-X

De grote hoop van alle (duur-)sporters op dit niveau speelt dit gevaarlijk spelletje.

Het blijft alleen dom van over de grens te gaan en dan nog de pech te hebben dat je op zo'n moment controle krijgt.

Natuurlijk droom ik ook van een dopingvrije sport maar zolang er geld mee te verdienen valt zal dit niet kunnen #-o

Sad but true!!!!!
Thomaz
Mountainbiker

Post by Thomaz »

Ik ben verbijsterd over hoeveel onder jullie tolerantie hebben voor dopinggebruik en voor het feit dat Meirhaege gepakt is. Als het een onbekende mottige onsympathieke buitenlands wegrenner had geweest hadden de reacties hier gans anders geweest, wat een beetje uitstraling al niet kan doen :-?

Wat mijn mening betreft: of nu het ganse peleton pakt of gewoon een paar gasten, gepakt is gepakt en wat mij betreft mogen ze deze mannen schorsen voor een flinke periode al is het maar om iedere biker die niet wil slikken een hart onder de riem te steken.
Shrek
Mountainbiker

Post by Shrek »

Thomaz wrote:Ik ben verbijsterd over hoeveel onder jullie tolerantie hebben voor dopinggebruik en voor het feit dat Meirhaege gepakt is. Als het een onbekende mottige onsympathieke buitenlands wegrenner had geweest hadden de reacties hier gans anders geweest, wat een beetje uitstraling al niet kan doen :-?

Wat mijn mening betreft: of nu het ganse peleton pakt of gewoon een paar gasten, gepakt is gepakt en wat mij betreft mogen ze deze mannen schorsen voor een flinke periode al is het maar om iedere biker die niet wil slikken een hart onder de riem te steken.
Volledig mee eens maar ik vertel gewoon de realiteit, spijtig genoeg :cry:
Ik keur het zeker niet goed
Zoals gisteren op het nieuws die dokter zei: Epo kan je onopspoorbaar gebruiken als je met kleine proporties werkt.... Zo geef je toch de pap in de mond (of spuit in de kont?)
:roll:
midas
Mountainbiker

Post by midas »

En ik die dacht dat cafépraat enkel op café thuis hoorde. Sommige forum'ers bewijzen hier (nog maar eens) wat ze waard zijn.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Ik ga me met mijn reactie waarschijnlijk niet populair maken, maar ik ben wel degelijk vóór een gecontroleerd gedoogbeleid inzake doping.

Naar mijn mening zijn er op dit moment drie types renners: zij die niet gebruiken; zij die spullen gebruiken waarvan het bestaan bekend is/die opspoorbaar zijn; en tenslotte zij die spullen gebruiken die nog onbekend zijn bij de dopingcontroleurs. Het mag duidelijk zijn dat de tweede groep een voordeel heeft op de eerste, en de derde groep een voordeel heeft op beide groepen. Die voordelen vertalen zich in competitievervalsing en reacties als van "waarom pakken ze nu Meirhaeghe wel en anderen niet".

Nu, in de veronderstelling dat EPO toch zodanig ingeburgerd is in het profpeloton dat de groepen 1 (niet-gebruikers) en 2 (gebruikers van gekende producten) dezelfde zijn - en uitspraken van die bondspipo als "hij is nen dommerik, als hij meer had opgepast hadden ze nooit iets gevonden" wijzen toch duidelijk in die richting - lijkt het me vooral de derde groep die op dit moment de boel belazert. Een gedoogbeleid biedt dan het grote voordeel dat de peperdure systematische en blijkbaar o zo eenvoudig te ontlopen bloedcontroles na de wedstrijd niet langer hoeven plaats te vinden, en dat het geld dat op die manier bespaard wordt (want, laat ons eerlijk zijn, de dopingstrijd is ook een kwestie van budget: als dat op is, wordt er niet meer gecontroleerd) geïnvesteerd kan worden in onderzoek naar nieuwe vormen van doping. Op die manier zal de derde groep "echte" dopingzondaars hopelijk snel kleiner worden. Het resultaat is dat er op die manier tenminste weer DUIDELIJKHEID en EERLIJKHEID zal heersen binnen de wielersport.

Op het - zeer zinnige - argument dat we zo onze wielrenners verplichten tot doping nemen, zie ik twee mogelijk antwoorden. Je zou wat cynisch kunnen zeggen dat het - net als die bestaan in andere beroepstakken - behoort tot de "beroepsrisico's", maar veel liever zou ik een aantal renners er voor willen zien kiezen om zich niet te doperen. Op die manier ontstaat er al snel een competitie in de competitie, en krijgt de eerste "niet-gedopeerde renner" mogelijk evenveel publieke erkenning en weerklank als de eerste tout court. En op dat moment zijn we niet ver meer verwijderd van het moment waarop al die toegelaten doping misschien wel overbodig wordt... Tenslotte, als iedereen het mag, waar is dan nog het voordeel?

Maargoed, da's ook maar de mening van een eenvoudig studentje :D
Morpheo2002
Mountainbiker

Post by Morpheo2002 »

Aan midas :

Ik respecteer uw quote maar door de onduidelijkheid ervan kan ik niet uitmaken aan wie hij gericht is en voel ik me aangesproken.

Daarom vraag ik u hoeveel waarde moet ik aan uw quote hechten, of wie mag zijn mening niet eens neerpennen?

Wanneer men de forumbezoekers verbiedt om zijn gedacht eens te zeggen wordt het hier een kale bedoening.

Morpheo_2002
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Je voert een moeilijk betoog Djowie. Ik veronderstel dat je hiermee de kloof in de competitievervalsing ietwat poogt te dichten, wat zou kunnen lukken door je groep 2 dichter bij 3 te brengen, maar, zoals je toegaf, de X% dopingvrije atleten zou je zo zeker in de doping te duwen.

Is het dit waard?

Ten tweede spreek je, veronderstel ik, uitsluitend over EPO en gelijkaardige dopingsmethodes. In zekere zin zou je de lat gelijk leggen door, zeg maar een hematocrietwaarde van 50 te tolereren, ongeacht hoe je er aan komt.

Denk je niet dat door die cynische egalisering er onmiddellijk een andere spitsdopingstechnologie zal ontstaan, die weeral de controleinstanties zal voorblijven en opnieuw voor de happy? few zal weggelegd zijn. Dan beginnen we opnieuw vooraan en hebben we enkel gewonnen dat een bepaalde dopingswijze is geregulariseerd.

Ik denk dat het van alle tijden is en niet oplosbaar. Dan kunnen we beter eenvoudige ethische principes hanteren, toleren of niet. Tot nader order is het niet, alhoewel de hypocrisie welig teert.

Investeren in onderzoekmethodes, consequent optreden van de bonden, levenslange schorsingen, zijn volgens mij de enige manieren om dermate af te schrikken dat het gemiddeld dopingsgebruik afneemt. En de slimmerikken en machtigen zullen natuurlijk de dans blijven ontspringen en de competitie, juist zoals in het verleden, verder vervalst blijven.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

@midas, plak er eens wat namen op en argumenteer , inplaats van zo'n algemene quote op het forum te zwieren aub.

@viper : tot nader order zijn EPO en gerelateerden de enige middelen die in onze sport een effectieve verbetering van de langeduurprestaties opleveren.

Ook de medicijnenlobby zit mee in het complot, want sommige produkten worden reeds gebruikt alvorens ze officieel verkrijgbaar zijn (te koop zijn )
De renners zijn in deze dus eigenlijk proefkonijnen voor de medische industrie.. waar zijn ze in godsnaam mee bezig #-o
Post Reply