rugpijn

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
Core
Mountainbiker

rugpijn

Post by Core »

kwas verlede week gaan rije

en khad na 20km al rugpijn

toen wassek gestopt ,zadel wa hoger gezet en trug rugpijn

maar khad pas klikpedalen laten zetten(shimano m-520)

en khad dan ook nieuw schoenen gekocht

zou et dan aan de grootte van men frame hange?
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

gebeurt soms ook wanneer:

- Je banden vrij hard staan

- Als je te lui bent om je kont op te heffen bij een nogal ruig terrein :wink:

- Je zadel te laag of te hoog staat kan eventueel ook maar minder denk ik

probeer eens http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp om je fiets geometrie in orde te zetten of http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx voor wat achtergrond

SUCCES!!
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

volgens mijn bescheiden mening (enkel gebaseerd op eigen ervaringen, niet op een medische achtergrond):

is 70% van de rugpijn bij het mtb'en te wijten aan het (vaak bergop) te krampachtig fietsen op veel te zware verzetten. En dan moogt ge nog zoveel uw zadel verzetten of u laten opmeten, zolang ge die kracht op uw onderrug blijft zetten, zulllen ook de problemen blijven...
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Der Gertus wrote:gebeurt soms ook wanneer:

...
...
... of je je gat niet genoeg opheft wegens vermoeide beenspieren.
... of je je gat wel opheft, maar je rug niet sterk genoeg is om alle schokken die door je armen en benen doorkomen goed te verteren.

:wink:

In ieder geval, zoals Der Gertus, al zei: veel succes!!!
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

Dzjowie wrote:volgens mijn bescheiden mening (enkel gebaseerd op eigen ervaringen, niet op een medische achtergrond):

is 70% van de rugpijn bij het mtb'en te wijten aan het (vaak bergop) te krampachtig fietsen op veel te zware verzetten. En dan moogt ge nog zoveel uw zadel verzetten of u laten opmeten, zolang ge die kracht op uw onderrug blijft zetten, zulllen ook de problemen blijven...
Denk ook dat het vaak in die richting te zoeken is...
Brainjumper
Mountainbiker

Post by Brainjumper »

Idd. ik denk ook dat het veel te maken heeft met de zwaarte van de krachtinspanningen die men levert; naast natuurlijk het feit dat niet ieder een even goede=sterke rug heeft.
Aan hen die er last van hebben: probeer eens rustig een TT'ke te doen i.p.v. full speed ahead om te kunnen ontdekken of de verkrampte zithouding bij extra krachtinspanningen niet de oorzaak is ! In dat geval zijn vaak specifieke buik- en rugspieroefeningen in combinatie met het leren ontspannender te biken de oplossing.
STEELE
Mountainbiker

Post by STEELE »

Dzjowie wrote:volgens mijn bescheiden mening (enkel gebaseerd op eigen ervaringen, niet op een medische achtergrond):

Dat is een bangelijk goei opmerking, m'r ook ik durf er al is last van hebben en ik moe zeggen dat ik bergop totaal géén zwaar verzet "stoemp".

www.cyclefit.com of .be (weetet nie juist meer) helpt u effe onderweg, ma 't best is bij zo nen dealer te gaan die daar tussen die lijst staat.

En zie: 't ligt aan de twee : als uw frame wat te klein is, en ge zit met een iets TE bolle rug gade ook de (onbewuste) neiging hebben van uwen onderrug te belasten.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Jack77 wrote:
Der Gertus wrote:gebeurt soms ook wanneer:

...
...
... of je je gat niet genoeg opheft wegens vermoeide beenspieren.
... of je je gat wel opheft, maar je rug niet sterk genoeg is om alle schokken die door je armen en benen doorkomen goed te verteren.

:wink:

In ieder geval, zoals Der Gertus, al zei: veel succes!!!
Of je gat niet genoeg laat zakken onder overhangende bomen/takken..
De grotere(in lichaamshoogte) medemens onder ons zal mij begrijpen..
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

"Als ge als ne zak pattatten op uwe velo zit zult ge rugpijn hebben":

Nostradamus, 15' eeuw :wink: 8)
Post Reply