Dakota of oregon

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
mtbar
Mountainbiker
Location: Custom:Fuji full suspension/shimano/rockshox/ magura/ritchey/swalbe

Post by mtbar »

Bedankt Griffon voor de uitgebreide feedback.
Ik zal wellicht ook de bestelling plaatsen via trekkinn.com. Het prijsverschil is gigantisch. (Ter info, vorige zaterdag ook eens gaan informeren bij de Saturn. Daar was 't ook enkel op bestelling: 450: 399 € en de 450t maar liefst 479 € volgens hun computer).

De grootste drempel van mijn vader is momenteel het concept "webshop" (wat als er iets aan is, service etc)...

Qua bevestigingsmogelijkheden op de fiets heb ik elders ook negatieve feedback gelezen, maar vond oa. hier goeie alternatieven:
http://www.ram-mount.com/NewProducts/Ga ... fault.aspx vb het produkt RAP-274-1-GA31U
rodger8630
Mountainbiker

oregon 300

Post by rodger8630 »

halo
ik heb een oregon 300 waarvan ik op heden 90%tevreden ben
nadeel is dat bij fel licht je heelmoeilijk de route kan volgen en ik vind de stuurhouder niet zo goed, de stuurhouder van de etrex vista vond ik veel veiliger , ik heb mijn gps al 2x zien vallen tijdens het fietsen niettegenstaand die goed in de houder zat, gelukkig werkt die nog steeds goed
groeten
Griffon
Mountainbiker

Re: oregon 300

Post by Griffon »

rodger8630 wrote: ik vind de stuurhouder niet zo goed, de stuurhouder van de etrex vista vond ik veel veiliger , ik heb mijn gps al 2x zien vallen tijdens het fietsen niettegenstaand die goed in de houder zat, gelukkig werkt die nog steeds goed
ik vind dat de oregon juist goed vast zit in de houder maar de bevestiging van de houder met het stuur vind ik iets minder.
bij de etrex series was die bevestiging met een kleming rond het stuur die je kon vast draaien met een schroef, voor de oregon is dit met colson bandjes.

ik vond mijn vista maar los zitten in de houder, door het schokken in een afdaling kon die er al eens uit springen, zo ben ik de mijne ook kwijt gespeeld.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Ik ben van plan om ook een GPS aan te schaffen, maar weet het nu helemaal niet meer #-o .

De Oregon 450 stond bovenaan het lijstje, maar wat ik hier lees ivm de slechte zichtbaarheid bij fel licht, doet me twijfelen.
De Dakota 20 : blijkbaar zelfde probleem
60CSX : lomp toestel, maar wat ik lees (en hoor van kameraden) nog steeds erg goed mee.
Vista HCX : kan wat minder, goedkoper, maar doet eigenlijk alles wat ik ervan verwacht.

Alle info om me te helpen een ei te leggen is welkom [-o< .
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Ook problemen gehad met dat ei, eitje toen doorgehakt en een Dakota 20 gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
Bediening zo simpel als een gsm'mèkke, nog geen probleem met aflezen gehad en kan voor alles dienen.
Geen gepruts met knoppen, gewoon ééntje om aan of af te zetten en batterijtjes leeg onderweg, gewoon ander erin en verder.
Kaartje van 4 GB en hartslagband bijgekocht, enkele fietshouderkes en ik kan dat toestelleke nu overal op gebruiken zonder instellingen te moeten meten of veranderen. Kan het zelfs gebruiken om te lopen.
Voor mij met voorsprong nummer 1.
mtbar
Mountainbiker
Location: Custom:Fuji full suspension/shimano/rockshox/ magura/ritchey/swalbe

Post by mtbar »

jaro wrote:batterijtjes leeg onderweg, gewoon ander erin en verder.

Dit vind ik inderdaad een supervoordeel (ook één van de redenen waarom ik voor mijn camera een - lange - tijd terug voor de Canon Powershot 620 koos, beetje offtopic ;))
Bad Pritt
Mountainbiker

Post by Bad Pritt »

Enkel de oudere modellen oregon (200,300,400)
hebben een iets minder goed zichtbaar scherm.
De route die je aan het volgen bent is zelfs in de slechts mogelijke hoek/zon op kop combinatie nog perfect te volgen, enkel het lezen van bvb de straatnamen gaat iets moeilijker
Veel hangt ook af van de instellingen (kleuren, backlight)

De modellen 450, 500, enz hebben een beter scherm.

Dakota heeft voor mij een te klein scherm, te weinig pixels zou ik enkel daarom niet aanraden.

vista, 60CSX en dergelijke zijn degelijke toestellen, maar hebben een redelijke steile leercurve + altijd gefoefel met het aantal waypoints dat een track maximaal kan bevatten enz.

oregon (en ook dakota) daarentegen is "plug en play", track van het internet plukken, op de GPS kopieren en GO
zeer gemakkelijk in verschillende profielen in te stellen (auto, fiets, boot, ski, voetganger, ...)

Ook niet vergeten dat voor deze 2 regelmatig nog software updates met nieuwe functies verschijnen.

Mijn advies, ga voor de oregon serie...
Schoupabiker
Mountainbiker
Location: Klein Pulse Pro en Cannondale Scalpel 68, Cannondale Rize en Cannondale Scalpel'21 - MSC Zion Tandem

Post by Schoupabiker »

IK heb de 450 ook besteld en hoop dat hij morgen of overmorgen in de bus valt zodat ik dit WE eens kan testen.
Ik heb de CN 2010 erbij en moet nog wat topo's hebben.
Voor de hartslagband ga ik nog wat wachten (de HAC blijft nog wat staan) ....
verslag je volgt nog dus
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Gisterenmorgen, met het stralende zonnetje, ging ik naar de GPS shop (eigenlijk meer computer, GSM, ed. winkel, maar ze zijn daar erg behulpzaam én hebben zeer interessante prijzen) om een Dakota of Oregon eens mee buiten te nemen en te kijken of de zon werkelijk zo'n probleem is.
Maar...geen toestellen meer binnen #-o , dus wordt het dit WE een nieuwe poging.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Vandaag ben ik een Dakota 20 en een Edge 705 eens in de zon gaan proberen.
- bij de Dakota maakt de achtergrondverlichting niks uit in volle zon. Zichtbaarheid is steeds redelijk.
- de Edge is veel helderder

Iemand die de Dakota en een Oregon 450 (of 550) naast elklaar heeft geprobeerd?
Zijn de nieuwere schermen beter dan die van de Dakota?
Post Reply