Fixie Peugeot

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Bobbie
Mountainbiker

Fixie Peugeot

Post by Bobbie »

Na wat speurwerk op zoekertjes sites een leuke oude Peugeot koersfiets op de kop kunnen tikken. De fiets dateert uit 1982 en is een speciale editie die Peugeot uitbracht om hun 100 jarig (1882-1982) te vieren.

Na wat sleutel en poets werk is het resultaat een leuke, low-budget, fixie.

Fiets zoals aangekocht;
Image

Wielen gespaakt met oude Wolber M59 velg, Sapim Race spaken en Miche Pista naven;
Image

Resultaat;
Image
Image
Image
Image
Image
Orkje
Mountainbiker

Post by Orkje »

Zeer mooi en strak resultaat! Welk verzet ligt erop?
jelleken
Mountainbiker

Post by jelleken »

supermooi gedaan! heb dat ook eens willen doen! maar het is uitgelopen op een flop voor mij! proficiat, mooi resultaat!
it's me !
Mountainbiker

Post by it's me ! »

strak.. =D>
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Orkje wrote:Zeer mooi en strak resultaat! Welk verzet ligt erop?
42 x 17 momenteel, piste tandwiel is snel gewisseld en niet zo duur. Ik had geen idee voor het verzet, maar deze combinatie valt wel mee. Het tandblad 42 is trouwens wat op de fiets stond.
Tnez
Mountainbiker

Post by Tnez »

=D>

Blijft je wiel een beetje zitten zonder chain tensioner? of heb je hem nog niet echt kunnen testen?
Ik denk dat je achteraan wel gemakkelijk naar een 14 kan gaan hoor. (kan je terwijl ook wat meer kracht in de beentjes kweken)
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Tnez wrote:=D>

Blijft je wiel een beetje zitten zonder chain tensioner? of heb je hem nog niet echt kunnen testen?
Ik denk dat je achteraan wel gemakkelijk naar een 14 kan gaan hoor. (kan je terwijl ook wat meer kracht in de beentjes kweken)
Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.

De fiets dient voor wat te spelen en wat rond te "cruisen" niet om te om kracht te kweken!
ToxicWaste
Mountainbiker

Post by ToxicWaste »

en hoe gaat het remmen dan in zijn werk?
:lol:
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

ToxicWaste wrote:en hoe gaat het remmen dan in zijn werk?
:lol:
Omdat het een vast verzet is kun je tegendruk geven op de pedalen. Zo kun je dus remmen, maar plots stoppen gaat uiteraard niet. Eerst nog gedacht om een voorrem te monteren, maar dit staat niet echt mooi.

Vandaar dat de fixie's ook wel 'Kamikazefietsen' worden genoemd ( http://www.nu.nl/binnenland/2216657/kam ... orgen.html ).
Tnez
Mountainbiker

Post by Tnez »

Bobbie wrote: Waarom zou het wiel of de ketting (wat je bedoeld denk ik) niet blijven zitten? Bij een gewone piste fiets is dit toch ook geen probleem en bij de toppers op de piste komt hier heel wat meer kracht op.
Uw frame is een gewoon koersframe en geen pistefiets, dat zie je zo aan de geometrie en ook aan uw dropouts (waar uw achterwiel in gemonteerd staat)
Ik denk dat je wel nog zal merken dat uw ketting steeds slapper zal hangen, dat is omdat uw achterwiel naar voor schuift door op de trappers te duwen (en ook de rek van de ketting). Met chain tensioners trek je uw achterwiel nog meer naar achter waardoor je ketting steeds strak blijft.
Ook bij het afremmen vanop uw pedalen ga je enorm veel druk gaan steken op uw achterste wiel, met als gevolg dat het er bij jou praktisch zal uitschieten.

Als je pistefietsen eens goed bekijkt zal je zien dat het achterwiel van achter naar voor in het frame schuift. bij u is dat nu van voor naar achter.
In het eerste geval zal uw achterwiel geen vin verroeren,...
Post Reply