DT Swiss velgen
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
Bulkie
- Mountainbiker
... Beste mensen, vergeet dit niet: ELKE bluts is... een band uitgespaard (buiten - of binnenband). Een bluts wordt veroorzaakt door een doorstoot...
Da klinkt mss raar, maar ik heb liever een bluts in mijn velg dan een platte band.
enfin, NoTubes heeft lagere randen = minder kans op blutsen, maar met te lage druk en net dan op een steen of stoeprand of bommwortel zul je zowel bij DT, Mavic, NoTubes, en wat er ook nog op de markt is ofwel:
- een bluts in de velg rijden
- lek rijden
- of beiden
...
Ken
Ps: liever natuurlijk geen bluts he!
Da klinkt mss raar, maar ik heb liever een bluts in mijn velg dan een platte band.
enfin, NoTubes heeft lagere randen = minder kans op blutsen, maar met te lage druk en net dan op een steen of stoeprand of bommwortel zul je zowel bij DT, Mavic, NoTubes, en wat er ook nog op de markt is ofwel:
- een bluts in de velg rijden
- lek rijden
- of beiden
...
Ken
Ps: liever natuurlijk geen bluts he!
-
HILSeT
- Mountainbiker
- Location: Vanalles, als het maar grote wielen zijn met dikke banden en liefst ne SingleSpeed
toch wel 3.1mmDe randen zijn niet lager hé
En die lagere rand geeft meer volume aan uw banden, minder doorstoten. Lagere druk = meer comfort, meer grip, meer snelheid.
Een competitierijder wil een strak wiel met weinig roterende massa en die kijken inderdaad niet op een bluts.
Goede rijders kunnen heel wat obstakels vermijden omdat ze gewoon een betere conditie hebben.
Een goed wiel staat waar jij het wil en niet andersom.
Een goed wiel is dus strak en heeft geen gemiddelde spaakspaninng van 80kg. Dat is een slap wiel en dat stuurt niet strak.
Toegegeven wij hebben in het verleden soms te strakke wielen willen maken met 120kg op de spaken, dat kan wel maar heel belangrijk is dat er geen grote fluctuaties in de spaakspanning zit. Want als er bij zijn die 130 of 140kg gespannen staan krijg je inderdaad doorscheuren van de velg.
Doorscheuren van nippels, gebeurt ook Mavic hoor! En ik meen dat niemand bij mij in de kou is blijven staan met DT materiaal, garantie moet je maar eens met Mavic proberen.

Om af te sluiten een meting van een Duitse goedkope wielbouwer.
"Ik heb recentelijk 1 van hun wielen gemeten.
Linkerkant wiel heb ik in dit geval niet gemeten en ook hoogtslag en zijslag niet, die zijn zowiezo groter dan mijn spec. van 0.2mm
Wat zegt de meting?
Sterk fluctuerende spaakspanningswaarden, hoog<>laag waarden naast mekaar. Resulteert in hoog <> lage waarden langs linkerkant van het wiel.
Lage spaakspanning geeft spaakbreuk aan de kop van de spaak op termijn. Je kan verwachten dat aan de linkerkant van het achterwiel de spaken tov spaak 5, 23 en 31 op termijn kunnen breken.
Maar, de spaakspanningswaarde gemiddeld was heel hoog, waar ik zelf een 1150N zou vooropstellen hebben ze gemiddeld 1360N.
Dus zal het eerder een alu nippel zijn die afbreekt of een scheur in de velg langs de dimpel door de zeer hoge piekwaarde.
Dikke blauwe lijn is de gemeten spaakspanning aan de rechterzijde
De dunne blauwe lijn is mijn target waarde met de rode lijnen als Max en Min, zijnde 10% van de target waarde.
En zo kan het ook http://www.hilset.be/images/F_Spec1.gif"

Een velg is geen wiel, en ook een naaf niet, het is de combinatie samen die een goed wiel maakt.
Wielen maken is niet zomaar spaken en een naaf gooien en aandraaien. Er is ook nog flensdikte, ruime spaakgaten, aandrijfmechanismen, betrouwbaarheid, herspaken van gebruikte naven etc...
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en daarop inspelen is de boodschap.
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
Wat een mooi verhaal weer
helemaal mee eens. ik laat mijn wielen in NL bij een goede wielbouwermaken. Ja ik kan ze ook 100 euro goedkoper bestellen in duitsland. maar voor mij liever kwaliteit!
Mijn notubes olympic (360 gram), hope pro2, sapim xray en alu nippels blijven al 8000km snaarstrak en recht en ik weeg toch 80kg en ik kan ik sprints zeer hoge vermogens leveren.
Banden spanning tussen de 1.8 en 2.2 met schwealbe 2.25 en vloeistof. Nog geen butsen gehad
helemaal mee eens. ik laat mijn wielen in NL bij een goede wielbouwermaken. Ja ik kan ze ook 100 euro goedkoper bestellen in duitsland. maar voor mij liever kwaliteit!
Mijn notubes olympic (360 gram), hope pro2, sapim xray en alu nippels blijven al 8000km snaarstrak en recht en ik weeg toch 80kg en ik kan ik sprints zeer hoge vermogens leveren.
Banden spanning tussen de 1.8 en 2.2 met schwealbe 2.25 en vloeistof. Nog geen butsen gehad
-
Philippe Van Geel
- Mountainbiker
Post by Philippe Van Geel »
Ik heb me de velgset Mavic EN 521/Hope Pro 2/DT Competition besteld bij het Duitse bike-components. Bij de productbeschrijving staat er iets van aufkleber vermeld wat ik niet begrijp. Wat is hiervan de vertaling? Nu moet ik nog goede binnen/buitenbanden (allround) zien te vinden. Of misschien tnt? Gaat dat i.c.m. die velgen, welke zijn aan te raden en wat zijn de voordelen?
-
Philippe Van Geel
- Mountainbiker
Post by Philippe Van Geel »
Zoveel km rij ik niet in een zomer maar toch wel de helft. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de enduro Mavics EN 521 velgen, Hope Pro 2 naven en DT Competition spaken omdat ik nogal vaak zwaar terrein doe en ga enkele keren per jaar naar de Ardennen waar ik de verwilderde paden opzoek, lange stukken in beekjes rij vol met dikke stenen en takken dus moet echt sterk materiaal hebben.