Dakota of oregon

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
eiri
Mountainbiker

Post by eiri »

Bad Pritt wrote:een groter scherm is altijd interessanter als je kaarten gebruikt. als je enkel tracks na rijdt doet de grootte er niet veel toe
Nou, ik ben een beetje verziend, en heb geen dubbelfocus bril bij me, dus kan wel wat groter scherm gebruiken. :oops: Maar vind ook dat je in beide gevallen voordeel hebt van een groter scherm. Ik gebruik altijd de kaart functie, ook wanneer ik tracks narij.
Bad Pritt wrote:batterij levensduur zou ik geen rekening mee houden.
mijn oregon 300 gaat 12 uur mee, ik heb nog nooit 12 uur op een dag gereden ...
en dan kan je ook nog een reserve setje batterijen meenemen hé
Nu, heb ik dus, verlichting vol open staan, vanwege de slechte contrast. Ongeveer 3~4 uur met 2500 mAh batterijen en dan is ie leeg. Ik heb dus altijd twee sets extra mee.
Bad Pritt wrote:de zichtbaarheid is voor mij goed, de nieuwste modellen oregon hebben trouwens een beter scherm
Nieuwste modellen? ik heb een Oregon 300, zijn daar verschillende versies van?
Bad Pritt
Mountainbiker

Post by Bad Pritt »

Ik heb 2700mah GP batterijen
Verlichting aan
en belangrijk! kompas UIT
Ik doe toch 3 ritjes van rond de 4 uur met één setje
(ik zet hem wel uit bij de stops)

Oregon 300 verkoopt men niet meer
de opvolger is de 450 of 550

Ik zou nooit een dakota kopen wegens het veel kleinere scherm.
Moest mijn 300 NU stuk gaan bestel ik direct een 450 of 550
(al kost die wel een pak meer)
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

Ik ben gisteren bij Point 2 in Paal langs geweest en heb de verschillende modellen kunnen vergelijken.
een GPSmap 60 vind ik nogal groot, deze heeft natuurlijk een goede reputatie maar uiteindelijk hebben alle garmin outdoor toestellen dit.

Ik heb uiteindelijk nog even getwijfeld tussen de 450 en de 550, de 550 heeft als extra een fototoestel ingebouwd en je krijgt er een setje batterijen met lader en een musketon waar je de gps aan kunt hangen bij maar vond dit de €90 extra niet waard.
het is dus een 450 geworden, deze waren natuurlijk net niet op voorraad maar normaal heb ik volgende week mijn nieuw speeltje.

er is ook een 450T en 550T, deze hebben als extra een recratieve kaart van europa er op staan, dit is een kruising tussen de city navigator en topografische kaarten, maar voor de MTB niet gedetailleerd genoeg.
nidecker
Mountainbiker

Post by nidecker »

Griffon

Laat iets weten, want ik sta ook op punt een te kopen en niet enkel voor MTB maar voor te wandelen, windsurfen en snowboarden buiten de piste (onder begeleiding natuurlijk)
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

Gisteren in mijn oregon 450 aangekomen, heb hem uiteindelijk op internet besteld op www.trekkinn.com wegens €80 goedkoper (verzenden incl.) maandag besteld en op donderdag thuis, goeie service.

de topo map van belux staat er ondertussen op en zal morgen het beestje testen. eerste indruk voor het bebruiksgemak is al positief.
mtbar
Mountainbiker
Location: Custom:Fuji full suspension/shimano/rockshox/ magura/ritchey/swalbe

Post by mtbar »

Ah Griffon, bedankt voor je reactie. Ik zoek momenteel voor een gebruiksvriendelijke fietsgps voor mijn vader (recreatief, geen mtb) en was ook tot de Oregon 450t gekomen.
Ik kende deze webwinkel niet die jij vermeld, maar het verschil in prijs is enorm. Hoe was je ervaring met die winkel ? En heb je speciaal moeten vermelden dat de Europese topografische maps erop staan (ipv de US maps) ?
Ik neem aan dat het ook mogelijk blijft om de taal in Nederlands te zetten ?

alvast bedankt voor je antwoord.
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

Afgelopen weekend de oregon uitgetest in Westende, ik had een track van wikiloc gedownload en een poging gedaan om deze te volgen.

in het begin moest ik even zoeken naar de juiste zoom en kleurweergave van de track maar eens we hier uit waren, liep het redelijk vlot. onderweg enkele keren op een doodlopend punt uitgekomen maar dat heeft niets met de gps zelf te maken.

we hebben onderweg regen, hagel maar ook zon gezien, ideaal om te testen dus, ik vond de zichtbaarheid van het scherm en de track voldoende, ook in het zonlicht maar het scherm van mijn vorige Etrex Vista Hcx vond ik iets duidelijker. heb de instellingen redelijk standaard laten staan, als ik wat meer tijd heb, ga ik eens uitgebreid de instelling doornemen, mogelijk dat de weergave nog iets duidelijker wordt.

heb 2100mAh batterijen van memorex gebruikt, gps heeft in totaal een 4u op de fiets opgestaan en nog een 3 tal uren gewoon om instellingen te bekijken ed. , verlichting heeft het grootste deel van die tijd aan gestaan en op 100%, compas altijd aan.
heb nu nog 1 streepje batterij staan.
ik verwacht dat je met 2700mAh batterijen een 10 tal uren verder kan, ruim voldoende dus.

mijn eerste indruk over het gebruik is positief, de weergave van de track kan iets beter maar mogelijk kan ik hier nog iets aan doen door met de instellingen te spelen.

Hoe was je ervaring met die winkel ? En heb je speciaal moeten vermelden dat de Europese topografische maps erop staan (ipv de US maps) ?
Ik neem aan dat het ook mogelijk blijft om de taal in Nederlands te zetten ?
mijn ervaring met trekkinn.com was zeer goed, had een mailtje gestuurd om iets te vragen en had hier binnen een dag een antwoord op, ook de levering was vlot gegaan, zondag besteld, op dinsdag kreeg ik een mailtje van DHL met de gegevens van de zending en de tracking code. donderdag middag was hij geleverd.

in het nederlands zetten is geen probleem, voor de kaart kan je best een mailtje sturen, ik vermoed dat er standaard de europese kaart op staat maar je kan beter zeker zijn.
ik had de 450 besteld, zonder recreatieve kaart dus. bij mij staat een world basemap op.
nidecker
Mountainbiker

Post by nidecker »

Dat ziet er al heel goed uit.
Griffon
Mountainbiker

Post by Griffon »

Vandaag in Aywaille te TT van enkele weken geleden opnieuw gaan rijden aan de hand van mijn gps track.

in het begin was het weer even zoeken in welke kleur de track het best zichtbaar was, maar een keer dat ik hier uit was, heb ik geen problemen gehad om de track te volgen.

Ik moet wel zeggen dat als de zon echt op het scherm schijnt, je er zo goed als niets meer op ziet. dit was bij mijn Vista toch veel beter.

de weergegeve track is ook maar een dunne lijn, ik ondervind hier geen last van maar denk dat dit bij de dakota minder een probleem is omdat het scherm minder pixels telt, maar het scherm is dan weer kleiner en als je 4 info velden zichtbaar hebt, schiet er niet veel plaats meer over voor de kaart.

Ik ben over het algemeen dus wel tevrede over mijn oregon, zeker de bediening is gebruiksvriendelijker ten opzicht van mijn vorige Vista. maar als ik vandaag een nieuw zou klopen, zou ik toch sterk twijfelen tussen de GPSMap 60Csx en de Oregon 450, dit enkel omwille van de slechte zichtbaarheid in volle zon.

nog een tweede kleine minpuntje is de bevestiging van de fietshouder op het stuur, waarom moet dit altijd met colson bandjes gebeuren. de fietshouder voor de etrex was veel beter vast te zetten op het stuur, deze had dan weer het nadeel dat de GPS niet echt vast stond.

Om te wandelen ga je geen last hebben van het scherm, je kan dan de invalshoek van het licht aanpassen en hebt dus altijd een goede zichtbaarheid, ik ben wel benieuwd hoe je het gebruik van de gps in combinatie met snowboarden en windsurfen ziet.
ik neem hem ook altijd mee om te gaan boarden maar met enige nut te weten welke afstand ik heb afgelegd.
nidecker
Mountainbiker

Post by nidecker »

Bij mij is de bedoeling om buiten de piste met begeleider touring te gaan doen. Maar ik ben al tevre dat hat toestel al voor 90 % bevalt, voor windsurfen is puur voor snelheid en afstand

alvast bedankt voor de reaktie
Post Reply