Specialized
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Haha, nog iemand die valt voor het mooie blauw, en vooral de mooie afmontage :D
Ik rijd nu al een paar maanden rond met de Stumpjumper comp en ik vind het ne zalige fiets. De vork is absoluut het beste waar ik ooit heb mee gereden (en heb al met redelijk wa gereden). De fiets zelf is een koerspaard dat staat te springen om bereden te worden en rijd enorm goed. Wat de kleur betreft, wat je op de site ziet van Specialized is bleker als wanneer je het in het echt ziet.
Bij mij is de afmontage wel al aangepast, maar da is gewoon omdat ik mij nooit kan inhouden bij de fietsenmaker :D Met de originele afmontage kan je ook al meer als genoeg uitspoken hoor.
Ik rijd nu al een paar maanden rond met de Stumpjumper comp en ik vind het ne zalige fiets. De vork is absoluut het beste waar ik ooit heb mee gereden (en heb al met redelijk wa gereden). De fiets zelf is een koerspaard dat staat te springen om bereden te worden en rijd enorm goed. Wat de kleur betreft, wat je op de site ziet van Specialized is bleker als wanneer je het in het echt ziet.
Bij mij is de afmontage wel al aangepast, maar da is gewoon omdat ik mij nooit kan inhouden bij de fietsenmaker :D Met de originele afmontage kan je ook al meer als genoeg uitspoken hoor.
- Johnny de Wit
- Mountainbiker
Epic marathon vs Comp??
Post by Johnny de Wit »
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een Marathon versie en een 'gewone' Comp versie??? Zit het verschil enkel en de gebruikte onderdelen of is er meer???
Alle antwoorden op je vragen zijn op de site van Specialized te vinden, hier dus http://www.specialized.com/SBCBkModel.jsp?spid=6750
Het is dus enkel de afmontage die verschilt.
Het is dus enkel de afmontage die verschilt.
- Schijfrem
- Mountainbiker
Wat ik te weten gekomen ben:
* Bij de marathon is de achterdemper een IQ model die instelbaar is in 3 stappen terwijl op de comp er geen instelling mogelijk is. Maar de fabrieksinstelling van de IQ demper zou zo al heel goed zijn en daarom weinig voordeel/meerwaarde geven als de demper zonder IQ.
* Frame zou identiek zijn.
* bij de comp meer "van het huismerk zelf" componenten.
* Bij de marathon is de achterdemper een IQ model die instelbaar is in 3 stappen terwijl op de comp er geen instelling mogelijk is. Maar de fabrieksinstelling van de IQ demper zou zo al heel goed zijn en daarom weinig voordeel/meerwaarde geven als de demper zonder IQ.
* Frame zou identiek zijn.
* bij de comp meer "van het huismerk zelf" componenten.
- Johnny de Wit
- Mountainbiker
Frame specialized S-works Epic
Hallo,
Momenteel rijd ik met een hardtail waar ik zeer tevreden over ben,enkel bij lange ritten in de Ardennen krijg ik nog al eens last met mijn linkerschouder en onderrug.Om het effect van de schokken beter op te vangen,zonder pompeffect, had ik gedacht me een full suspension frame van spezialized aan te schaffen van het type S-Works Epic Alu M5.Heeft er iemand van julie ervaring met z'on frame?Wat vind je ervan?.Hoe is het gesteld met het onderhoud van het veersysteem?Ook vind ik de top tupe length nog al lang uitgestrekt (587mm voor een medium en 612 mm voor een large),ik weet niet goed welke maat ik zou moeten nemen (ik ben 1.82m groot en de lengte van de bovenbuis van mijn huidige fiets is 580mm).
Momenteel rijd ik met een hardtail waar ik zeer tevreden over ben,enkel bij lange ritten in de Ardennen krijg ik nog al eens last met mijn linkerschouder en onderrug.Om het effect van de schokken beter op te vangen,zonder pompeffect, had ik gedacht me een full suspension frame van spezialized aan te schaffen van het type S-Works Epic Alu M5.Heeft er iemand van julie ervaring met z'on frame?Wat vind je ervan?.Hoe is het gesteld met het onderhoud van het veersysteem?Ook vind ik de top tupe length nog al lang uitgestrekt (587mm voor een medium en 612 mm voor een large),ik weet niet goed welke maat ik zou moeten nemen (ik ben 1.82m groot en de lengte van de bovenbuis van mijn huidige fiets is 580mm).
In feite ben ik ook een echte hardtailrijder (reeds 14j) De enige fully die me kon
overtuigen dat er GEEN pompeffect mogelijk is was de Epic.
Vroeger had ik ook soms last in de onderrug of tussen mijn schouderbladen na een hobbelige Ardennenrit.
Sinds ik de epic heb is dit volledig verdwenen
Of de lengte van de bovenbuis echt een probleem moet zijn weet ik niet.
Op mijn vroegere Giant CADEX zat ik inderdaad iets rechter, maar na
een korte aanpassingsperiode weet ik niet meer beter.
Voor mij persoonlijk is de epic het ideale alternatief voor de hardtail
en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met het frame of de lagering.
Er zullen zeker nog meerdere fuly's voor jou geschikt zijn, de keuze
blijft natuurlijk persoonlijk...
overtuigen dat er GEEN pompeffect mogelijk is was de Epic.
Vroeger had ik ook soms last in de onderrug of tussen mijn schouderbladen na een hobbelige Ardennenrit.
Sinds ik de epic heb is dit volledig verdwenen
Of de lengte van de bovenbuis echt een probleem moet zijn weet ik niet.
Op mijn vroegere Giant CADEX zat ik inderdaad iets rechter, maar na
een korte aanpassingsperiode weet ik niet meer beter.
Voor mij persoonlijk is de epic het ideale alternatief voor de hardtail
en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met het frame of de lagering.
Er zullen zeker nog meerdere fuly's voor jou geschikt zijn, de keuze
blijft natuurlijk persoonlijk...
- Schijfrem
- Mountainbiker
Ik ben ook nie meer van de jongste en ook geweest kijken naar ne goeie fully. Bij Janssen in Genk heb ik het frame van de S-Works Epic j2005 al zien hangen in zijn "vitrien". Ge moet er voor staan om het te beseffen: het is een pracht van een frame.
Heb de mijne daar dan ook direct besteld ( in het volledig rood, da matzwart lag mij minder, ben soms nogal aan de luie kant wat het onderhoud betreft en op zwart ziet ge nu eenmaal meer smeerlapperij ).
En tussen (): die hebben daar ook mijn maten opgemeten wat voor mij nog altijd doorslaggevend is bij een aankoop. Dit om pijn achteraf te vermijden. Als uw maten goed zijn opgemeten en daarop dan uw stuurlengte , ... enz zijn afgesteld, dan zul je later minder rap last van pijn in de rug, schouders en knieën. Ik wist bvb niet dat er verschillende lengtes van crankstellen bestonden ? Nu wel !
En tussen (): die hebben daar ook mijn maten opgemeten wat voor mij nog altijd doorslaggevend is bij een aankoop. Dit om pijn achteraf te vermijden. Als uw maten goed zijn opgemeten en daarop dan uw stuurlengte , ... enz zijn afgesteld, dan zul je later minder rap last van pijn in de rug, schouders en knieën. Ik wist bvb niet dat er verschillende lengtes van crankstellen bestonden ? Nu wel !
Ik rij met een gewone Epic en ben daar ook heel tevreden over, ook voor de wegtrainingen. Hij werkt dus inderdaad niet al het niet nodig is, juist iets wat veel klassieke fullieeigenaars niet leuk vinden.
Maar het is waarschijnlijk een van de weinige MTB's die comfort en rendement weten te combineren.
Het meergewicht van de Epic moet je natuurlijk meeslepen, er zijn nu eenmaal lichtere fullies en vergeleken met een HT valt hij volledig door de mand. Ook een M5 zal het niet redden.
Ik ben 1m82, heb een L met die lange bovenbuis, maar door een korte stuurpen en een riserstuur met bovendien één ring onder de stuurpen zit je op die bike lekker relaxed. Niet recht, maar wel in een houding waarin je zelfs uren ontspannen kan fietsen.
Maar het is waarschijnlijk een van de weinige MTB's die comfort en rendement weten te combineren.
Het meergewicht van de Epic moet je natuurlijk meeslepen, er zijn nu eenmaal lichtere fullies en vergeleken met een HT valt hij volledig door de mand. Ook een M5 zal het niet redden.
Ik ben 1m82, heb een L met die lange bovenbuis, maar door een korte stuurpen en een riserstuur met bovendien één ring onder de stuurpen zit je op die bike lekker relaxed. Niet recht, maar wel in een houding waarin je zelfs uren ontspannen kan fietsen.
- Joe Banana
- Mountainbiker
- Location: Cube reaction 2008, On One Scandal 29'r (in opbouw)
Specialized Epic Comp 2004.
Post by Joe Banana »
Na lang brainstormen en ook dankzij de hulp van Viper zijn site (@Viper: zeer informatieve site trouwens
) denk ik dat de Epic Comp 2004 voor mij de goeie fiets is.
Maar is er hier iemand die al zo'n fiets heeft en mij kan vertellen wat de pro's en con's zijn.
Heb persoonlijk wat schrik van de remmen alhoewel ik er zelf geen ervaring mee heb.
Alle info is welkom.
Maar is er hier iemand die al zo'n fiets heeft en mij kan vertellen wat de pro's en con's zijn.
Heb persoonlijk wat schrik van de remmen alhoewel ik er zelf geen ervaring mee heb.
Alle info is welkom.