Dit kon je echt niet voorzien. In de bergen is het weer onvoorspelbaar, maar dit was heel extreem. Heel de week, overdag temperaturen van een 25 graden. Voorspellingen gaven normale temperaturen voor de marathon.
Na de start begon het daar te stortregenen. Je was direct doornat. De temperatuur begon te dalen tot rond het vriespunt en dan begon het te sneeuwen. Zelfs met een windstopper en regenvestje geraakte je onderkoeld. Heb nog nooit zo'n kou gehad. Niet meer kunnen remmen, volledig verstijfd en bibberen, klappertanden. Mijn gezichtsvermogen was ook aangetast. Op dat moment was het overleven.
Uiteindelijk nog via de baan naar de finisch kunnen fietsen. Ik dacht wel dat ik ieder moment omver kon vallen.
De organisatie, hulpdiensten en toeschouwers hebben geweldig werk geleverd om iedereen op te vangen.
Dolomiti Superbike questions !!!
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
-
Guest
Post by Guest »
Al dat werk aan mijne fiets om 30 km te biken
Maar idd de organisatie heeft de enige goede keuze gemaakt om oude kwieten zoals Roger en mijzelf voor verder onheil te behoeden.
Ik moet ook tot mijn schaamte bekennen dat toen ik al die nummers lager dan 300 'en massa' rechtsomkeer zag maken even dacht: 'my moment has come'. Ik had bijna mijnen teammaat de dood ingesleurd en dat is het toch niet waard. Denk dat soms de adrenaline de bovenhand neemt op het nuchtere verstand en dat alleen een sterke organisatie dan de moed kan opbrengen om zo'n beslissing te nemen.
Maar idd de organisatie heeft de enige goede keuze gemaakt om oude kwieten zoals Roger en mijzelf voor verder onheil te behoeden.
Ik moet ook tot mijn schaamte bekennen dat toen ik al die nummers lager dan 300 'en massa' rechtsomkeer zag maken even dacht: 'my moment has come'. Ik had bijna mijnen teammaat de dood ingesleurd en dat is het toch niet waard. Denk dat soms de adrenaline de bovenhand neemt op het nuchtere verstand en dat alleen een sterke organisatie dan de moed kan opbrengen om zo'n beslissing te nemen.
- TEAM SAFETY JOGGER
- Mountainbiker
Post by TEAM SAFETY JOGGER »
Met slechte organisatie bedoelde ik dat ze voor het vertrek al wisten hoe het boven op de berg was. Natuurlijk tegen 3000 man zeggen "Het zal voor volgend jaar zijn ......" Da's ook niet gemakkelijk. Overigens de dag ervoor lag op 1800m ook al sneeuw. En ze gaven géén verbetering op het weerbericht. En het begin is daar veel te hectisch, te weinig startblokken, in vergelijking met Black Forest, daar starten ze om de 5 min met groepjes van zo'n 50 man en daar starten die mannen van de korte afstand niet gelijk. Hoeveel ik er op die asfalt op hun bakkes heb zien gaan, gewoonweg door het kwakken van anderen. Na de splitsing was dit veel beter. Die eerste afdaling werd ook direct gedegradeerd tot wandelroute. Het doet mij een beetje denken aan "La Reid", na 15 km stonden we daar ook nog in de file. Bij het bekijken van de foto's kreeg ik al terug koude rillingen op mijn lijf. Ik ben nog altijd stijf van dat lopen bergaf.
Maar volgend jaar gaan we zeker terug. Dat zal daar maar ene keer in de 10 jaar slecht weer zijn, dus.
De dag nadien heeft bij ons veel goed gemaakt, toen was het warm en hebben we de kans gehad om met onze Belgische kampioen (Roelleke) mee te fietsen op zijn trainingsparcours. Foto's binnenkort op onze site, daar zaten bangelijke afdalingen bij. Ik dacht dat ik goed bergaf kon rijden, maar dat bleek toch even anders te zijn. Hier en daar toch moeten afstappen met de billen toe. Hij heeft overigens zijn prijzengeld nog ontvangen samen met Mauro Bettin, zij waren de koplopers tot de rit werd geannuleerd. Ik kan u vertellen onze kampioen een zéér symphatieke persoon is, ik was daar serieus van onder den indruk. Die wereldtopper is net zoals u en ik ne gewone Vlaming.
Maar volgend jaar gaan we zeker terug. Dat zal daar maar ene keer in de 10 jaar slecht weer zijn, dus.
De dag nadien heeft bij ons veel goed gemaakt, toen was het warm en hebben we de kans gehad om met onze Belgische kampioen (Roelleke) mee te fietsen op zijn trainingsparcours. Foto's binnenkort op onze site, daar zaten bangelijke afdalingen bij. Ik dacht dat ik goed bergaf kon rijden, maar dat bleek toch even anders te zijn. Hier en daar toch moeten afstappen met de billen toe. Hij heeft overigens zijn prijzengeld nog ontvangen samen met Mauro Bettin, zij waren de koplopers tot de rit werd geannuleerd. Ik kan u vertellen onze kampioen een zéér symphatieke persoon is, ik was daar serieus van onder den indruk. Die wereldtopper is net zoals u en ik ne gewone Vlaming.
-
Guest
Post by Guest »
- Nen 'gewone' Vlaming die wel prijzengeld krijgt van o.a. mijn inschrijvingsgeld. Ik weet het het zal mij nog minder sympatiek maken maar swat, het moest er uit.
- Ik denk maar aan de Roc d'Azur die ook eens werd afgelast door weersomstandigheden. Niet aan te doen. Maar daar hadden ze wel het lef de 'gewone man' het jaar daarop zonder inschrijvingsgeld te laten meedoen. En wat was die Italianen (tot nu toe) hun gouden idee: een GRATIS brevet. Gratis, je moet het verdikke zelf afprinten.
- En van dat weer, daar heb je gelijk in, ik had dan ook mijn voorzorgen genomen. Maar nog niet genoeg want ik ging er van uit dat als ze je lieten starten ze ook wel het weer 2 uur op voorhand konden inschatten, zelfs Sabine kan dat. We hebben het er nadien nog over gehad. Het meest logische was geweest de start men enkele uren uit te stellen en nadien enkel de 59 km te laten rijden. Dan was iedereen content geweest.
- En van die startopstelling heb je nog meer gelijk. Man, man wat een amateuristisch gedoe. Ik begrijp nog steeds niet waarom bij zo'n evenement perse iedereen tegelijk oet starten, zelfs met een chip.
- Eerst de Elite, dat maakt niet uit, die zullen mij toch niet voor de voeten lopen :D , dan diegenen met een zogezegde licentie en dan de hobbybikers. Nu, ik stond op 10 m van het starthek van de hobbybikers (daar moest ik als 'gewone Vlaming' wel al voor om 7 uur aan dat hek gaan staan). Na 50 m was het al fille rijden die hele klim lang tot aan de splitsing van de 28/59. Nu laat dan die 'semi' elite een half uur eerder starten zodat wij ook op een normale manier onze 'hobby' kunnen beoefenen.
- En het viel niet op, wie draaide er het eerst terug, de nummers onder 300.
- En toch chapeau voor Roel dat hij niet terugdraaide, toch gene gewone
- Ik denk maar aan de Roc d'Azur die ook eens werd afgelast door weersomstandigheden. Niet aan te doen. Maar daar hadden ze wel het lef de 'gewone man' het jaar daarop zonder inschrijvingsgeld te laten meedoen. En wat was die Italianen (tot nu toe) hun gouden idee: een GRATIS brevet. Gratis, je moet het verdikke zelf afprinten.
- En van dat weer, daar heb je gelijk in, ik had dan ook mijn voorzorgen genomen. Maar nog niet genoeg want ik ging er van uit dat als ze je lieten starten ze ook wel het weer 2 uur op voorhand konden inschatten, zelfs Sabine kan dat. We hebben het er nadien nog over gehad. Het meest logische was geweest de start men enkele uren uit te stellen en nadien enkel de 59 km te laten rijden. Dan was iedereen content geweest.
- En van die startopstelling heb je nog meer gelijk. Man, man wat een amateuristisch gedoe. Ik begrijp nog steeds niet waarom bij zo'n evenement perse iedereen tegelijk oet starten, zelfs met een chip.
- Eerst de Elite, dat maakt niet uit, die zullen mij toch niet voor de voeten lopen :D , dan diegenen met een zogezegde licentie en dan de hobbybikers. Nu, ik stond op 10 m van het starthek van de hobbybikers (daar moest ik als 'gewone Vlaming' wel al voor om 7 uur aan dat hek gaan staan). Na 50 m was het al fille rijden die hele klim lang tot aan de splitsing van de 28/59. Nu laat dan die 'semi' elite een half uur eerder starten zodat wij ook op een normale manier onze 'hobby' kunnen beoefenen.
- En het viel niet op, wie draaide er het eerst terug, de nummers onder 300.
- En toch chapeau voor Roel dat hij niet terugdraaide, toch gene gewone
Sneeuw op 1800m, dan ligt de isotherm van 0° nog lager.Filiep wrote:Met slechte organisatie bedoelde ik dat ze voor het vertrek al wisten hoe het boven op de berg was. Natuurlijk tegen 3000 man zeggen "Het zal voor volgend jaar zijn ......" Da's ook niet gemakkelijk. Overigens de dag ervoor lag op 1800m ook al sneeuw. En ze gaven géén verbetering op het weerbericht. .
Jullie weten dat en starten zonder geschikte kleren. Zot zijn doet geen zeer, maar is wel gevaarlijk.
De organisatie had voor de start moeten afblazen(gebrek aan moed) of iederereen waarschuwen en ook controleren dat je de gepaste kleren moet meenemen. de barometer moet de nacht/ochtend voor de start enorm snel gezakt zijn, dat merkt zelfs een blinde en zeker uw polar/hoogtemeter.
En komt niet af dat het weer in de bergen onvoorspelbaar is, tegenwoordig zitten ze er niet vaak naast. En rond die periode hing er een kanjer van een depressie boven de alpen.
Informeren jullie ooit wel naar de weervoorspelling voor vertrek?
-
Guest
Post by Guest »
Nu, ik was ter plaatse en had idd geen goed oog op het weer. Het had de ganse nacht gegoten van 04:50 uur.
Nu was het al enkele dagen rotweer, regen, opklaringen, 10°, dan weer 20°, zeer moelijk om te kleden natuurlijk.
Maar ik had mijn voorzorgen genomen in de camelback.
En idd ik begrijp echt die mannen niet die startten in een kort broekje en een shirt met korte mouwtjes.
Maar het echte probleem was de combinatie van regen gevolgd door kou.
Bij regen draag je het best een KORTE broek en smeer je je benen in met een waterafstotend produkt. Bij kou draag je een lange broek of een kniebroek.
Nu de start was droog met 11°. Rekening houdend met de komende hoogte en een daling van de temp van 1°c per 100 m had ik een kniebroek aangedaan, armwarmers bij, een extra Craft onderlijfje aan, handschoenen met alleen de vingertoppen vrij om te remmen, regenjasje, (zomer)overschoenen, enz...
Maar voor de kou kwam de regen. Mijn broek en overschoenen waren al vlug helemaal doorweekt. Het regende ook zo hevig dat langs mijn helm
het water in mijn shirt liep en het opspattende water (de wegen waren beken geworden) drong toch mijn schoenen binnen. Tegen echt langdurig hevig regen is niet echt veel te beginnen.
En dan begon het te sneeuwen en zakte de temp in 10' van 8° naar 1°c.
En dat op de top van de eerste beklimming.
En dan je afdalen, doornat en in een omgevingstemp van 1°C, over de chillfactor zullen we dan maar zwijgen zeker.
En ja ondanks deze factoren stelde ik mij toch onmiddellijk 2 vragen:
- Wie start er nu zo licht gekleed in zulke omstandigheden?
- Hoe kan, met alle moderne technologie, je niet op de hoogte zijn van een front dat op 2 uur hangt? nb. de weerman op de plaatselijke zender wist het de dag ervoor toch hoor.
Eén ding weet ik zeker. Als het bij de Cristalp zo'n weer is start ik niet, want daar vallen dan zeker doden. Ten eerste is het er al hoger, ten tweede is het terrein veel ontoegankelijker en zijn er veel minder schuilmogelijkheden en op het laatste gedeelte van het parcour is alles gebaseerd op repatriëring per heli, een ding dat niet om hoog gaat in zulk noodweer.
Een gewaarschuwd .....
En ja, weer iets om toe te voegen aan mijn camelback, een thermische reddingsdeken.
Nu was het al enkele dagen rotweer, regen, opklaringen, 10°, dan weer 20°, zeer moelijk om te kleden natuurlijk.
Maar ik had mijn voorzorgen genomen in de camelback.
En idd ik begrijp echt die mannen niet die startten in een kort broekje en een shirt met korte mouwtjes.
Maar het echte probleem was de combinatie van regen gevolgd door kou.
Bij regen draag je het best een KORTE broek en smeer je je benen in met een waterafstotend produkt. Bij kou draag je een lange broek of een kniebroek.
Nu de start was droog met 11°. Rekening houdend met de komende hoogte en een daling van de temp van 1°c per 100 m had ik een kniebroek aangedaan, armwarmers bij, een extra Craft onderlijfje aan, handschoenen met alleen de vingertoppen vrij om te remmen, regenjasje, (zomer)overschoenen, enz...
Maar voor de kou kwam de regen. Mijn broek en overschoenen waren al vlug helemaal doorweekt. Het regende ook zo hevig dat langs mijn helm
het water in mijn shirt liep en het opspattende water (de wegen waren beken geworden) drong toch mijn schoenen binnen. Tegen echt langdurig hevig regen is niet echt veel te beginnen.
En dan begon het te sneeuwen en zakte de temp in 10' van 8° naar 1°c.
En dat op de top van de eerste beklimming.
En dan je afdalen, doornat en in een omgevingstemp van 1°C, over de chillfactor zullen we dan maar zwijgen zeker.
En ja ondanks deze factoren stelde ik mij toch onmiddellijk 2 vragen:
- Wie start er nu zo licht gekleed in zulke omstandigheden?
- Hoe kan, met alle moderne technologie, je niet op de hoogte zijn van een front dat op 2 uur hangt? nb. de weerman op de plaatselijke zender wist het de dag ervoor toch hoor.
Eén ding weet ik zeker. Als het bij de Cristalp zo'n weer is start ik niet, want daar vallen dan zeker doden. Ten eerste is het er al hoger, ten tweede is het terrein veel ontoegankelijker en zijn er veel minder schuilmogelijkheden en op het laatste gedeelte van het parcour is alles gebaseerd op repatriëring per heli, een ding dat niet om hoog gaat in zulk noodweer.
Een gewaarschuwd .....
En ja, weer iets om toe te voegen aan mijn camelback, een thermische reddingsdeken.
Ben net terug van Italie (Dolomieten) van rotweer gesproken. Een hele week zon - regen - zon enz. De Superbike was wel super slecht weer, ik heb mij goed warm kunnen houden tot de helft van de ijselijke afdaling. Hier werd het mij toch wat te koud, ergens in mijn hoofd was er een stemmeke dat zij: zou je niet stoppen. Maar idd van de vele opgevers krijg je meer doorzettingsvermogen. Aan een pensionnekke in Jauffen werd ik omver gefiets door een Italiaan die rechtsomkeer maakte voor te gaan schuilen in het pension. Daar ik op dat moment km 0 reed kreeg dat vervelende stemmetje de overhand. In het pension kreeg ik direct een beker hééte thee toegeschoven (gratis van de waardin). Hier stonden veel bikers binnen, proberen op te warmen. In een hoekje hoorde ik een paar mannen Antwerps praten, natuurlijk BMSers.
Op de site is er al veel geluld over hoe er zou moeten gereageerd worden door de organisatie, maar ik kan maar één ding zeggen EEN PLUIM VOOR DIE ORGANISATIE mij zien ze daar volgend jaar terug al is het met een neopreen pak.
@ Croy. Hoe was het weer aan het Garda meer ?
@ Chris en tbfkai nog goed beneden geraakt ?
Op de site is er al veel geluld over hoe er zou moeten gereageerd worden door de organisatie, maar ik kan maar één ding zeggen EEN PLUIM VOOR DIE ORGANISATIE mij zien ze daar volgend jaar terug al is het met een neopreen pak.
@ Croy. Hoe was het weer aan het Garda meer ?
@ Chris en tbfkai nog goed beneden geraakt ?