Voorbereiding LCMT 2005

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
bean
Mountainbiker

Voorbereiding LCMT 2005

Post by bean »

Wie kan mij info verschaffen over een goede voorbereiding op de LCMT van volgend jaar.
Ik ben 32j en mtb nu net een volledig jaar met tt's tussen de 50 en 65km.
(2.000 km op de teller)

De bedoeling is wat meer spierkracht & uithouding te verkrijgen (via fitness en spec. training) (en ev. wat betere/juistere voeding te gebruiken).

Ik werk in een dagsysteem dus niet zoveel tijd tijdens de week (ev wel 1 of 2x/week fitness 's avonds is mogelijk)

Thanks. =D>
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Als ge niet veel tijd hebt moet ge geleidelijk opbouwen , tot eind april zou ik dan veel kilometers maken op de baan (met een lage hartslag !) om een goed basis. Vanaf dan kan je al eens ( intensiever ) in het bos rijden om zo ritme op te doen. En dan de laatste maand al is volop doorgaan. En de week voor de LCMT alleen op de baan losrijden om zo een weekje supercompensatie in te bouwen. Veel succes ermee.
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

ik ben ook 32j, nooit aan sport gedaan en sinds 9mnd een bike. Ik heb dus eigenlijk niet veel recht van zeggens MAAR.....

met alle respect , 2000km op een jaar? is ongeveer 38.5km/week en jij denkt aan de lcmt???

idd, dan zal je je toch beter moeten voorbereiden!!!

zoek eerst een "mindere" (?????????????? #-o ) uitdaging, rij es een marathon in de Ardennen, dan kan je eens proeven, hoeft daarom niet dadelijk 100km te zijn, er zijn er ook waar je bv 50-60km kan rijden.
Ik kan je verzekeren, dat is daar andere koek dan die platte pannekoeken TT's in vlaanderen hoor!!!

Ik persoonlijk geloof niet in fitness toestanden. Een hometrainer en 1 licht op uwe bike voor in de winter! En spieren trainen, zoek ergens bij u in de buurt een ondoenbare helling (mag ook op asvalt) en ga daar regelmatig eens heen en rij die op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af en terug op en terug af ........... :lol: :lol:
bean
Mountainbiker

Post by bean »

Beste Thorgal,

dat is nou net de bedoeling van mijn vraag : hoe kan ik me het best voorbereiden.

Ik weet ook wel dat een 2000km per jaar niet ferm is maar mijn eerste jaar zie ik wel als mijn 'inrijperiode'.

Ik heb enkele vrienden die in 2003 de lcmt uitgereden hebben en die verzekeren dat ik met de juiste voorbereiding de lcmt moet kunnen uitrijden.
Ik doe ook sinds mijn 6e levensjaar wekelijks aan sport (voetbal, squash, fitness,...) so i'm not really a fat-ass. (68kg voor 1m83)

Toch bedankt voor de info.
SPECI
Mountainbiker

Post by SPECI »

ge moet LCMT ook nie overschatten,het is 4 dagen biken in de ardennen maar als ge nie gelijk ne zot gaat koersen is da gemakkelijk te doen.

ge kunt best wel uw trainingsritten een beetje verlengen,100 km i.p.v 50-60 km en dan lukt da wel :wink:
Wollie
Mountainbiker

Post by Wollie »

inderdaad, de LCMT is nu ook niet een wedstrijd, als je dat rustig wil uitrijden en genieten van MTB, natuur en gezelschap lijkt me dat doenbaar.

Ik heb hem zelf al 2 X gereden (volledig dan) en had waarschijnlijk nooit meer dan 3000 (hoogstens 3500) km per jaar. Na de winter begon ik wel uit te kijken naar de lange TT's, zoals regiotour en TT's van 70km. Regelmatig op de baan eens 3 à 4 uur rijden ...
Als je natuurlijk een goeie prestatie wil neerzetten en eventueel de crono's ... dan zou ik ook uitkijken voor een soort van trainingsschema.
'k moet zeggen dat de laatste LCMT voor mij persoonlijk net op het randje was, iets zwaarder en ik zou me veel beter moeten voorbereiden.

Alles hangt een beetje af van hoeveel tijd je wil en kan vrijmaken voor deze prachtige hobby !
philip
Mountainbiker

Post by philip »

een tocht van 80 km en 1500 hm in de ardennen zou je eigenlijk vlotjes moeten kunnen uitrijden vooraleer je eraan begint

de ritten op de lcmt zelf zijn rond de 100 km en 2000 hm ... en het is 4 dagen

het tempo waaraan je dat doet kan je zelf bepalen (de lcmt is geen koers)

in het voorjaar goeie LSD basis leggen; lange ritten tegen 70% van je max hartslag; maart/april LSD trainingen combineren met kracht

waar je de prioriteit legt moet je zelf wat uitmaken ... als je niet zo goed klimt, leg dan de nadruk op voldoende hoogtemeters ... als je enkel korte tochtjes reed zorg dan dat je de afstand in de benen krijgt

veeeeeel op uwe velo zitten helpt sowieso; enkel op zondag een klassiek TTje fietsen lijkt me wel onvoldoende
Guest

Post by Guest »

De LCMT 2005, dat is nog ver weg hè. Als je die wil uitrijden op JE EIGEN tempo en niet de anderen wil volgen zou dat geen enkel probleem mogen zijn.
Het eerste jaar dat ik hem reed absoluut geen last gehad en had alleen nog maar wat TT's gereden.
Het jaar daarop vond ik het veel moeilijker omdat je steeds sneller wil en tegen je eigen limiet zit aan te rijden, iets wat je van je zelf niet wil erkennen (dat je een natuurlijke limiet hebt).
Dat vind ik nu juist ook zo moeilijk aan marathons a la Cristalp. Die rij je ook uit als je je eigen tempo kan bepalen (en hier bedoel ik niet mee in 5 dagen :wink:) maar je moet steeds rekening houden met het tempo opgelegd door de organisatie (tijdspoorten). Djezus, wat haat ik die dingen.
En dat heeft de LCMT dus niet hè. De enige die je tempo bepaald ben jezelf.
Post Reply