Hallo bikers, ik ben van plan een ander wielsetje te kopen maar ik zie het bos door de bomen niet meer. ik rijd geen wedstrijden, enkel VTT's, bloso routes,... gewicht vind ik belangrijk maar ben geen weenie daarin. UST hoeft ook niet, rijd nog altijd met binnenbanden.
Mijn voorkeur gaat uit naar DT240 naven met DT 4.2 velgen, fulcrum RM 3 of 1, XTR wielsetje of handgespaakt met Chris King ISO naven maar dan word het wel iets duurder.
Wat bepaald eigenlijk de rolweerstand van een wiel (losstaand van de banden en bandendruk), is het gewicht doorslaggevend of de kwaliteit van de naven(lagering), hebben jullie hier ervaring of tips voor?
thanks
Wielset - hulp gevraagd bij keuze
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
DT240S naven zijn sowieso al een prima keuze.
Bollen super, hebben bijna geen onderhoud nodig en zijn lichter dan Hope en Chris King.
Chris King is natuurlijk wel iets speciaals, als je de centen hebt...
Maar het prijsverschil is wel groot tegenover de 240S-naven, en die zijn al super.
De kwaliteit van de lagers bepaalt hoe licht de naven lopen.
De industriële lagers in de 240S-naven lopen super, wil je nog beter kan je keramische lagers nemen maar die kosten gigantisch veel meer en als je geen wedstrijdrijder bent is de meerprijs niet gerechtvaardigd volgens mij.
Zeer belangrijk voor de rolweerstand is de buitenkant van je wiel: hoe lichter de velg en band, hoe beter de fiets zal versnellen.
Ik heb zelf de 240S-naven in combinatie met de 4.2 velgen. Super velg en bombproof.
Wil je nog een lichtere velg, kan je de Notubes ZTR Olympic of Race (met gewichtsbeperking!) wel overwegen.
Een handgespaakt wiel is volgens mij stukken beter dan een fabriekswiel, al verschillen de meningen hierover wel...
Ik zou dus de 240S-naven laten spaken met velgen naar keuze.
Bollen super, hebben bijna geen onderhoud nodig en zijn lichter dan Hope en Chris King.
Chris King is natuurlijk wel iets speciaals, als je de centen hebt...
Maar het prijsverschil is wel groot tegenover de 240S-naven, en die zijn al super.
De kwaliteit van de lagers bepaalt hoe licht de naven lopen.
De industriële lagers in de 240S-naven lopen super, wil je nog beter kan je keramische lagers nemen maar die kosten gigantisch veel meer en als je geen wedstrijdrijder bent is de meerprijs niet gerechtvaardigd volgens mij.
Zeer belangrijk voor de rolweerstand is de buitenkant van je wiel: hoe lichter de velg en band, hoe beter de fiets zal versnellen.
Ik heb zelf de 240S-naven in combinatie met de 4.2 velgen. Super velg en bombproof.
Wil je nog een lichtere velg, kan je de Notubes ZTR Olympic of Race (met gewichtsbeperking!) wel overwegen.
Een handgespaakt wiel is volgens mij stukken beter dan een fabriekswiel, al verschillen de meningen hierover wel...
Ik zou dus de 240S-naven laten spaken met velgen naar keuze.
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
Kijk eens op bikeboosting.nl
daar staan redelijk de verschillen tussen de naven en velgen en combo's.
Je kunt meteen het gewicht zien met de configurator
Als je gewone banden met vloeistof wilt gaan rijden zou notubes velgen nemen, dat werkt het best en scheelt een hoop geklooi.
daar staan redelijk de verschillen tussen de naven en velgen en combo's.
Je kunt meteen het gewicht zien met de configurator
Als je gewone banden met vloeistof wilt gaan rijden zou notubes velgen nemen, dat werkt het best en scheelt een hoop geklooi.
dt swiss
dit zijn inderdaad superwielen,ik heb 400euro betaald voor een volledige set-
4.2 velgen en de 240s naven,wel witte velgen genomen want normaal was het maar 360euro.kijkl op http://www.actionsports.de/.
4.2 velgen en de 240s naven,wel witte velgen genomen want normaal was het maar 360euro.kijkl op http://www.actionsports.de/.
- La chouffe 77
- Mountainbiker
dt swiss
Post by La chouffe 77 »
Ik heb pas een setje van deze site laten afkomen,en voor diê prijs kan je ze hier niet vinden. 
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... bae1d198a1
-
DERAILLEURKE
- Mountainbiker
Re: dt swiss
Post by DERAILLEURKE »
Die 699€ is wat overdreven denk ik maar is wel een mooie prijs nu.La chouffe 77 wrote:Ik heb pas een setje van deze site laten afkomen,en voor diê prijs kan je ze hier niet vinden.
Bij hopmans staan de Mavic Crosstrails voor +- zelfde prijs. Dan veronderstel ik dan de DT's beter zijn?
rolweerstand in u naven is verwaarloosbaar, betere naven (of keramische) draaien onbelast veel beter en lijken daardoor veel minder weerstand te geven. Belast wordt dat verschil echter te klein om relevant te zijn.
Beter naven=slijtvaster, er komt minder speling en slijtage op, ze zijn beter verzegeld en bestand tegen de inwerking van alles waar we onze bike door rijden.
Waarin zit dan het verschil met betere wielen?
-gewicht (vooral in de velg van belang) = betere acceleratie
-body=slijtvaster
-naven=beter afgeschermd, slijtvaster
-velgen zijn stijver
-spaken: beter gevlochten om stijver te zijn en schokken op te vangen
Beter naven=slijtvaster, er komt minder speling en slijtage op, ze zijn beter verzegeld en bestand tegen de inwerking van alles waar we onze bike door rijden.
Waarin zit dan het verschil met betere wielen?
-gewicht (vooral in de velg van belang) = betere acceleratie
-body=slijtvaster
-naven=beter afgeschermd, slijtvaster
-velgen zijn stijver
-spaken: beter gevlochten om stijver te zijn en schokken op te vangen