Fox - Sid

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Bulkie
Mountainbiker

Post by Bulkie »

Stieviebie wrote:Heb beide: F100RL '08 en Sid Race '09.

Allebei prima vorkjes.
Maar prijsverschil van fox tov Sid is in mijn ogen niet te rechtvaardigen, ook niet door de zogezegde kwalitatievere (lees duurdere) materiaalkeuze van Fox.
Hmmm.. als je ooit het binnenwerk van een Fox ziet, zul je deze woorden ongetwijfeld intrekken... NIETS plastic, overdrukbeveiliging, ALLES van onderdelen verkrijgbaar (ook nog voor de modellen '03 ev.), low speed en high speed compressies via verschillende kanalen, geintegreerde kabel remote, smering van de vork, stijfheid, afstand band-kroon veel groter (= minder vastlopen bij modder), maar uiterlijk zie je daar idd niet veel van. De aankoop is duurder, maar dat haal je er op termijn uit.

Zoals hier gezegd wordt, ieder zijn keuze...

Ken
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Het afteramarket prijsverschil is erg hoog. Maar de OEM prijzen zijn gelijk, zie de verschillende fietsen. In fietsen van 1400-2000 euro zitten Fox fit met RL vorken.

Ik heb met beide gereden. Maar ik ben simpel er gaat niets boven een fox. Ik hoef hem slecht een of twee keer per jaar een barretje bij te pompen en een keer per jaar in de service en klaar. Afstellen, eigenlijk niet nodig juiste luchtdruk en uitgaande slag instellen en klaar. Iedereen kan dat.

Met een sid is dat toch anders, nou kan ik goed met vering overweg en kost het mij wat minder moeite maar ik denk dat 70% zijn reba of sid niet optimaal heeft staan, bij een fox schat ik dat op 20 a 30%.

Dus ik zeg qua rijden en techniek FOX, met de opmerking dat het aftermarket prijsverschil belachelijk is.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

en ik vond een Fox juist een nachtmerrie om deftig afgesteld te krijgen.
Man, wat pompte die vork #-o (fox RLC).
Geef mij maar Rock Shox vorken.
SB
Mountainbiker

Post by SB »

Stieviebie schreef:
Heb beide: F100RL '08 en Sid Race '09.

Allebei prima vorkjes.
Maar prijsverschil van fox tov Sid is in mijn ogen niet te rechtvaardigen, ook niet door de zogezegde kwalitatievere (lees duurdere) materiaalkeuze van Fox.

Hmmm.. als je ooit het binnenwerk van een Fox ziet, zul je deze woorden ongetwijfeld intrekken... NIETS plastic, overdrukbeveiliging, ALLES van onderdelen verkrijgbaar (ook nog voor de modellen '03 ev.), low speed en high speed compressies via verschillende kanalen, geintegreerde kabel remote, smering van de vork, stijfheid, afstand band-kroon veel groter (= minder vastlopen bij modder), maar uiterlijk zie je daar idd niet veel van. De aankoop is duurder, maar dat haal je er op termijn uit.

Zoals hier gezegd wordt, ieder zijn keuze...

Ken
Ken,

Ik begrijp dat je je produkt verdedigt, das is je job, maar enige nuance is wel nodig.

Ik heb zelf een 5-tal jaar voor Rond/Magura en SRAM/Rockshox gewerkt, ik heb dus "enig idee" hoe een vorkje er aan de binnenkant uitziet én werkt, ook mijn Fox.

Fox maakt inderdaad de keuze om hoogwaardigere materialen te gebruiken -net zoals Magura trouwens- , terwijl Rox shox ervoor kiest om voor bepaalde onderdelen kunsstof te gebruiken. Dit drukt natuurlijk de uiteindelijke kostprijs. Ieder merk zijn marketingstrategie...

In de praktijk kan je stellen dat beide keuzes prima werken.

De rest van je argumenten gelden zowel voor Fox als voor Rock Shox, mooie tech-talk voor in een brochure, maar dit zijn geen onderscheidende faktoren meer, en zijn zeker geen verantwoording voor de forse (AM) prijsverschillen.

Maar dit geldt voor alle produkten uit de fietsindustrie (en andere), waar de prijs in de eerste plaats door een marketingconcept wordt bepaald, dan wel door de kwaliteit van het produkt.
Post Reply