OK, ik had het programma HACtronic opgestart. En da marcheerde dus nie. Maar ciclotour wel.
Merci iedereen.
Fietscomputer: Ciclomaster
Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Iemand enig idee of ik de 'home-altitude' achteraf in cyclotour nog kan aanpassen zodat ik toch nog vanop de juiste hoogte start in mijn grafieken?
Zou ik ook wel eens willen weten. Af en toe zit de linkerknop vast, vooral bij regenweer.TJ! wrote:Mijn CM436 ALTI M heeft precies wat last van vuil... De knopjes komen een beetje vast te zitten, waardoor het moeilijk (soms onmogelijk) wordt om hem op een gemakkelijke manier te gebruiken.
Iemand een idee hoe je dat ding kunt kuisen?
-
Guest
Post by Guest »
Zoals ik in het topic LCMT al beschreef idd ondervonden dat je in de regen beter van die knoppen afblijft.
(bij Cateye staat zelfs duidelijk in de gebruiksaanwijzing bij regen de knoppen niet te gebruiken).
Ciclotour is een mooi grafisch programma maar nogal instabiel om in te werken. Doe zoals ik en download je info eerst naar Hactronic. Bewerk het hier volledig (titels, info toevoegen, wijzigingen,...) Dit is zeer simpel in dit programma. De starthoogte kan jke aanpassen in het menu 'chart'. Hier krijg je alle opgeslagen gegevens per 20 sec. Rechts klikken in de hoogtetabel (lijn nr 1). Starthoogte aanpassen aan de werkelijkheid, vervolgens 'alle volgende velden aanpassen' aanvinken (anders past ie aleen lijn 1 of de lijn waarin je werkt aan) en opslaan. Alle opgeslagen data wordt nu automatisch aangepast aan je nieuwe starthoogte.
In Ciclotour download je nu gewoon alle reeds aangepaste opgeslagen data van Hactronic en Ciclotour neemt alle gegevens (en de aangepaste starthooge) over.
(bij Cateye staat zelfs duidelijk in de gebruiksaanwijzing bij regen de knoppen niet te gebruiken).
Ciclotour is een mooi grafisch programma maar nogal instabiel om in te werken. Doe zoals ik en download je info eerst naar Hactronic. Bewerk het hier volledig (titels, info toevoegen, wijzigingen,...) Dit is zeer simpel in dit programma. De starthoogte kan jke aanpassen in het menu 'chart'. Hier krijg je alle opgeslagen gegevens per 20 sec. Rechts klikken in de hoogtetabel (lijn nr 1). Starthoogte aanpassen aan de werkelijkheid, vervolgens 'alle volgende velden aanpassen' aanvinken (anders past ie aleen lijn 1 of de lijn waarin je werkt aan) en opslaan. Alle opgeslagen data wordt nu automatisch aangepast aan je nieuwe starthoogte.
In Ciclotour download je nu gewoon alle reeds aangepaste opgeslagen data van Hactronic en Ciclotour neemt alle gegevens (en de aangepaste starthooge) over.
-
Geo Bhiker
Post by Geo Bhiker »
Niks laserlicht, het is een tijdsverschilmeting via radiosignalenBeny wrote:de meeste (eenvoudige) gps toestellen zijn veel minder nauwkeurig dan een toestelletje met barometrische meting
de berekening gebeurt met minstens 3 satelieten via lasermeting
Het verschil tussen burgers en militairen is sinds de eerste golfoorlog afgeschaft. Elke burgerlijke GPS ontvangt nu maximaal 12 satellieten, dat is voldoende, de andere 12 zijn onder de horizon, dat is ook nuttig want satellietsignalen kunne wegvallen wegens gebladerte, huizen, of biker lichamen.Beny wrote:voor coordinaten haast perfect, (wel perfect voor het amerikaanse leger, ontwerpers gps systeem met de 24 satelieten,
21 in gebruik, 3 spares, deze optie wordt voorlopig niet vrijgegeven)(voor hetzelfde geld blokkeren ze evengoed
voor alle andere legers en burgers hun sattelieten voor gps gebruik, hopelijk niet)
De uitleg klopt niet, maar onthoud dat een GPS een horizontale (positie) preciese heeft van +-10m en een verticale (hoogte) precisie van +-20m. Een barometerische hoogtemeter kan (bij stabiel weer) een (verticale) precisie hebben van 1 meter. GPS precisie kan verhoogd worden met Differential GPS (bv. WAAS). Meer GPS theorie op bv. http://www.trimble.com/gps/how.htmlBeny wrote:het probleem van hoogtemeting zou juister zijn moesten de drie satelieten op dat moment juist boven de horizon hangen,
maar als je een loodrechte projectie hebt kan de fout serieus oplopen
(is natuurlijk wel het gemiddelde van de drie)
Je bedoelt dat een GPS niet gevoelig is voor weerschommelingenBeny wrote:de reële hoogte tov zeeniveau zal wel minder fouten kunnen vertonen,
wegens zoals je zegt geen invloed van barometrische drukverschillen in de lucht
Voorbeelden die beiden combineren zijn eTrex Summit en eTrex Vista. Voor een fietser is het nadeel van een GPS zijn stroomverbruik: reken op maximaal 10 uur tussen laadbeurten. Een fietscomputer met altimeter loopt gemakkelijk 1 jaar op 1 batterij. Het voordeel van deze toestellen is dat ze de korte-termjn preciesie van een barometrische altimeter combineren met de calibratie door een GPS.Beny wrote:een gps toestel kan ook niet altijd ontvangen er moet zogenaamd vrij zicht zijn tussen de sateliet en de gps
een gps in combinatie met barometrische sensor (zo bestaan ook een aantal toestellen),
heeft het goede van beiden, en mag als best beschouwd worden
Zou mij misschien ook zo'n Ciclo HAC4 aanschaffen. Vraagje, het aanbod van http://www.bike-discount.de ( Shop -> Zubehör -> Pulsmesser ). De Ciclo HAC 4 blau + Interface seriell die daar aangeboden word, ljkt dat een compleet pakket ? Dat er een computertje, hartslagmeter, magneetje, zender, houder bijzit is me duidelijk maar er wordt niet gesproken over software of dien je dat apart aan te kopen ?
Indien er iemand een andere interessante shop weet, laat gerust iets weten.
Indien er iemand een andere interessante shop weet, laat gerust iets weten.