Voorbereiding marathonseizoen
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Herminator
- Mountainbiker
Voorbereiding marathonseizoen
Post by Herminator »
Waar kan ik goed trainingsschema vinden om marathonseizoen voor te bereiden (begint eind maart).
Ben geen al te goede klimmer en zou me vooral hierop wat extra willen focussen - rijdt momenteel enkel zaterdag een 50tal km op de baan (met mtb) + zondag TT (soms met wat hm en meestal de langste die ertussen zitten). In de week tracht ik 1x op de rollen te rijden (1hr waarvan 30min interval).
Thx voor tips
Ben geen al te goede klimmer en zou me vooral hierop wat extra willen focussen - rijdt momenteel enkel zaterdag een 50tal km op de baan (met mtb) + zondag TT (soms met wat hm en meestal de langste die ertussen zitten). In de week tracht ik 1x op de rollen te rijden (1hr waarvan 30min interval).
Thx voor tips
-
Sunn Xtreme
- Expert
Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Alsof iedereen die marathons rijdt zich ook bezig houdt met trainings schema's etc. Als je een goede uithouding hebt en je rijdt je eigen tempo kom je een heel eind; in mijn geval ook aan de finish.Aloita wrote:Beginnen met basis op te bouwen, en die krijg je zeker niet met interval training en TT'en.
Best een lactaattest doen en van daaruit starten.
Klimtraining is zinloos zonder basis.
Succes
idd, maar dan doe je wel geen GRG 160 km zenneWimpieke wrote:Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Alsof iedereen die marathons rijdt zich ook bezig houdt met trainings schema's etc. Als je een goede uithouding hebt en je rijdt je eigen tempo kom je een heel eind; in mijn geval ook aan de finish.Aloita wrote:Beginnen met basis op te bouwen, en die krijg je zeker niet met interval training en TT'en.
Succes
Nee?Swannie wrote:idd, maar dan doe je wel geen GRG 160 km zenneWimpieke wrote:Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Alsof iedereen die marathons rijdt zich ook bezig houdt met trainings schema's etc. Als je een goede uithouding hebt en je rijdt je eigen tempo kom je een heel eind; in mijn geval ook aan de finish.Aloita wrote:Beginnen met basis op te bouwen, en die krijg je zeker niet met interval training en TT'en.
Succes
-
Hollandbiker
- Mountainbiker
Post by Hollandbiker »
Swannie wrote:idd, maar dan doe je wel geen GRG 160 km zenneWimpieke wrote:Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Alsof iedereen die marathons rijdt zich ook bezig houdt met trainings schema's etc. Als je een goede uithouding hebt en je rijdt je eigen tempo kom je een heel eind; in mijn geval ook aan de finish.Aloita wrote:Beginnen met basis op te bouwen, en die krijg je zeker niet met interval training en TT'en.
Succes
En waarom dan wel niet?
Aan de 160 van de GRG ga ik me zeker niet wagen , want met mijn "slaktempo" vrees ik dat de organisatoren al weg zijn eer ik over de finish geraak
Maar ik heb wel een vraagje , uit mijn lactaattest weet ik dat mijn zone voor extensieve duurtraining tussen 136 en 150 pulsjes is . Overslagpols 165 .
Wetend dat voor mij 65km ongeveer 4 à 5 uur op de fiets betekent , in welke hartslagzone blijf ik dan het best?
Maar ik heb wel een vraagje , uit mijn lactaattest weet ik dat mijn zone voor extensieve duurtraining tussen 136 en 150 pulsjes is . Overslagpols 165 .
Wetend dat voor mij 65km ongeveer 4 à 5 uur op de fiets betekent , in welke hartslagzone blijf ik dan het best?
- Aloita
- Mountainbiker
- Location: Scalpel Team 2009, Thompson Apollo, Canyon Ultimate AL 9.0,
Wetend dat voor mij 65km ongeveer 4 à 5 uur op de fiets betekent , in welke hartslagzone blijf ik dan het best?[/quote]
Dat zouden ze je toch gezegd moeten hebben waar je de test hebt afgelegd.
Ik zou stellen, de vlakke stukken onder de 135 en klimmen rond de 150 a 165BPM, best niet boven de overslagpols.
Kloppen die waardes wel? Als je aerobe drempel op 151 ligt en je anaerobe op 165, heb je amper 15 hartslagen voor de zones Tempoduur, bloktraining en extensief interval.
Wetend dat voor mij 65km ongeveer 4 à 5 uur op de fiets betekent , in welke hartslagzone blijf ik dan het best?[/quote]
Dat zouden ze je toch gezegd moeten hebben waar je de test hebt afgelegd.
Ik zou stellen, de vlakke stukken onder de 135 en klimmen rond de 150 a 165BPM, best niet boven de overslagpols.
Kloppen die waardes wel? Als je aerobe drempel op 151 ligt en je anaerobe op 165, heb je amper 15 hartslagen voor de zones Tempoduur, bloktraining en extensief interval.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
overslag = 165 duurtraining a 140.. onder de 130, vergeet het optimale effect maar... dan zit je aan een tempo van losrijden, wat dus aan de laagste intensiteit gebeurd.
btw : extensief interval word wel gebruikt als 'term', maar in realiteit bestaat dat niet eens.
interval is ALTIJD intensieve zone boven de 85% van maximaal vermogen.
al wat eronder valt is een andere vorm van training, maar kan nooit interval zijn.
btw : extensief interval word wel gebruikt als 'term', maar in realiteit bestaat dat niet eens.
interval is ALTIJD intensieve zone boven de 85% van maximaal vermogen.
al wat eronder valt is een andere vorm van training, maar kan nooit interval zijn.