Zo 14/02/2010 Heverlee

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

havy weight wrote:Met wat rijden ze in het veld (cyclocross) als het gesneeuwd heeft en er alles bevroren bij ligt? inderdaad slicks met profiel aan de zijkant en diamantjes in het midden, dit is nu net wat er met een Furious Fred overeenstemt. Een NN of RR hebben te weinig kontakt met het ijs waardoor je sneller gaat schuiven. Wanneer je met een auto in de sneeuw of meer op ijs grip wil hebben dan verkopen ze van die matten ke rond je wielen kan plaatsen waardoor je dus meer grip krijgt dan met een winterband. Sneeuwketting nog beter maar dat is niet op een fiets te plaatsen.
Blijf dus bij mijn gedacht dat in deze omstandigheden ne FF de beste resultaten gaat geven. En dan ook weer ni met te weinig druk. In de zomer ligt het ook hard en rijd men ook met hogere bandenspanning.

Tot morgen
+1
turbotiger
Mountainbiker

Post by turbotiger »

rollemol wrote:
havy weight wrote:Met wat rijden ze in het veld (cyclocross) als het gesneeuwd heeft en er alles bevroren bij ligt? inderdaad slicks met profiel aan de zijkant en diamantjes in het midden, dit is nu net wat er met een Furious Fred overeenstemt. Een NN of RR hebben te weinig kontakt met het ijs waardoor je sneller gaat schuiven. Wanneer je met een auto in de sneeuw of meer op ijs grip wil hebben dan verkopen ze van die matten ke rond je wielen kan plaatsen waardoor je dus meer grip krijgt dan met een winterband. Sneeuwketting nog beter maar dat is niet op een fiets te plaatsen.
Blijf dus bij mijn gedacht dat in deze omstandigheden ne FF de beste resultaten gaat geven. En dan ook weer ni met te weinig druk. In de zomer ligt het ook hard en rijd men ook met hogere bandenspanning.

Tot morgen
+1
sterkte !!!
Ninja
Mountainbiker

Post by Ninja »

Tot morgen
ik geef u volledig gelijk met FF rijden! wie met zwaar profiel rijdt zal ver achter ons zijn.zelf rij ik met continental worldcup 2.2 daarmee vlieg ik over de sneeuw.Ik rij wel met zeer lage druk.dan heb ik de fiets altijd onder controle ( persoonlijk he)
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Vandaag een 50 tal kilometers van de tocht gedaan want morgen ga ik hoogstwaarschijnlijk in Nederland een toertocht doen ,maar dan wel op schaatsen.Schitterend parcour ,maar wel de indruk dat ze er bepaalde stukken uitgelaten hebben met de vorige jaren.Overal zeer goed berijdbaar en nergens gevaarlijke stukken tegengekomen,maar morgenvroeg kan dit wel anders zijn.Het enige waar ge moet mee rekening houden zijn de sporen van traktors die je soms wat uit evenwicht brengen.Na een uurtje ben je al wat gewoon aan de sneeuw en dan gaat het ook al vlotter en voel je je meer zelfzeker.Enkele afdalingskes waren op het eerste zicht nogal twijfelachtig maar laat je gewoon maar gaan en niet teveel willen ontwijken en dan gaat het vanzelf.Ik heb mij fantastisch goed geamuseerd in dit schitterend landschap zo met die sneeuw.Voor de mannen die zagen over hun banden,ik heb met de Geax barro marathon gereden op 1,8 bar, geen schijfremmen en alles is zeer vlot gegaan.
Zal morgenvroeg voor ik vertrek naar Nederland(als ik een mooie tocht vind)men bijdrage komen betalen want die mannen hebben er toch weer de moeite gedaan om ons allen een mooie tocht te bezorgen.

Ik zou zeggen "ALLEN DAAR HEEN"en geniet van je tocht want dat is toch het belangrijkste.
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

roger wrote:Vandaag een 50 tal kilometers van de tocht gedaan want morgen ga ik hoogstwaarschijnlijk in Nederland een toertocht doen ,maar dan wel op schaatsen.Schitterend parcour ,maar wel de indruk dat ze er bepaalde stukken uitgelaten hebben met de vorige jaren.Overal zeer goed berijdbaar en nergens gevaarlijke stukken tegengekomen,maar morgenvroeg kan dit wel anders zijn.Het enige waar ge moet mee rekening houden zijn de sporen van traktors die je soms wat uit evenwicht brengen.Na een uurtje ben je al wat gewoon aan de sneeuw en dan gaat het ook al vlotter en voel je je meer zelfzeker.Enkele afdalingskes waren op het eerste zicht nogal twijfelachtig maar laat je gewoon maar gaan en niet teveel willen ontwijken en dan gaat het vanzelf.Ik heb mij fantastisch goed geamuseerd in dit schitterend landschap zo met die sneeuw.Voor de mannen die zagen over hun banden,ik heb met de Geax barro marathon gereden op 1,8 bar, geen schijfremmen en alles is zeer vlot gegaan.
Zal morgenvroeg voor ik vertrek naar Nederland(als ik een mooie tocht vind)men bijdrage komen betalen want die mannen hebben er toch weer de moeite gedaan om ons allen een mooie tocht te bezorgen.

Ik zou zeggen "ALLEN DAAR HEEN"en geniet van je tocht want dat is toch het belangrijkste.
Hallo Roger, ik ga dat morgen zeker doen, en have fun daar in holland.

Serge
phille
Mountainbiker

Post by phille »

hier volgt een beetje "betrouwbare" info, voor zover je mij kan vertrouwen ;-)

de 45 afgepijld, afpijlen wil zeggen, stoppen, afstappen, uw ding doen, opstappen en vertrekken, wel : ik ben geen enkele keer gevallen en steeds met gemak kunnen vertrekken.

Maar dat is mss niet overtuigend genoeg. WEL overtuigend kan mss zijn dat ik kan bevestigen wat ik eerder had gezegd, off-road PICCO BELLO biken (en we zitten veel off-road). Werkelijk goed, nergens schuiven altijd grip, af en toe een sneeuwballeke gooien ;-)

Eens je komt op plaatsen waar ook (koning) auto zich begeeft, pas dan effe op. Een bebouwde kom plakaat zien is hetzelfde als kijken waar je rijdt !!! Kasseikes zien, is best gewoon op de zijkant rijden, en een afdaling op een besneeuwde witte weg waar huizen zijn neem je met de nodige voorzichtigheid.
Voor mezelf was dat op 6 plaatsen effe attentie pakken

Ik weet niet hoe jullie allemaal kunnen voyageren op dergelijke parcours, ikzelf ben zeker GEEN ijsduivel, maar zoals Roger zegt, laat je gewoon bollen, niet panikeren, niet in de remmen slaan, go with the flow en dat komt ok.

Het heeft NIET gedooid (zeker vandaag niet want mijn tenen zijn tijdens het tijpen hier aant ontdooien), dus de ondergrond in den bos heeft geen ijslaag, dat vond ikzelf ZEER belangrijk en sterkt me dat de doorsnee TT rijder morgen gaat plezier hebben.
De korrelsneeuw die is gevallen is verwaarloosbaar, een druppel op een hete plaat als het ware
Ga je morgen vlammen om uw gemiddelde op nivo te houden [-X

De mannen van 55 en 65 gaan zich even in Siberie wanen, zeker eenmaal je aan Bossut gaat komen, magistraal blijkbaar hoe de sneeuw soms bijeen is gewaaid, je gaat niet baggeren door de sneeuw, maar gewoon enkele keren wat bijduwen omdat je 4cm in de wneeuw zit, maar das dan voor een meterke of 3 ofzo ... en we zijn erdoor.
Voor alle duidelijkheid, 55 en 65 scheiden zich van de rest NA de eerste break.

55 en 65 hebben dus 2 bevoorradingen (eentje met mannen en eentje met vrouwen) bij de mannen staat warme soep (break 1 waar iedereen passeert) bij de vrouwen niet (voor de rest no comment)

Als ikzelf hier zou komen biken ging ik RESOLUUT voor de 55, de 65 is straf poeier en ideaal voor de beter geoefende, de 45 zou ikzelf net te weing vinden om bicycle-smile te hebben nadien.

Voila wie nog twijfelde, niet meer doen, ga voor de 45 en neem je tijd, het is best goed biken, relax en als dat zonneke er zou doorkomen fantastisch, ben je een klein angsthaasje, wel geen probleem, die gaan wat trager, maar bedenk hoe trager je gaat hoe groter de kans dat je valt en NIET hoe sneller hoe minder he !

1 ding onthouden : een huis, een auto of een weg, effe oppassen !
koppigaard
Mountainbiker

Post by koppigaard »

Roger, da was ne goeie! Er wordt op dit forum nog veel gepalaverd over sneeuw en ijs, de juiste bandenkeuze, de sneeuw die nog zou misschien zal moeten komen en meer van dat moois. Over de TT zelf lees ik nog weinig. Ik denk maar:'t is er ene van de zoenk, 't is nie makkelijk, 't zal afzien zijn, voorzichtig fietsen, fietskonijnen kiezen voor de baan hoop ik, dus geen last van morgen, maar als je op den après komt zal het genieten zijn, genieten van de ervaringen van vorige uren. Bovendien, hoe trager je fietst des te goedkoper wordt zo'n TT. Daar al aan gedacht?En, Thierry die haalt niet voor niks zijne mtb voor één keer van onder het stof, geloof me. Genoeg onzin: morgen gewoon zoenken! Hier en daar een stukje peteren mag.
Jokke
Mountainbiker
Location: Klein Attitude Race SS + Spark LTD 2011 & Spark SL 2016

Post by Jokke »

Hier nog wat onbetrouwbare info over het parcours : alles wat de Phille/Roger/Adri gezegd hebben, klopt.

Ik ben net terug van de lus 55/65. Het ligt er m.i. heeeel goed bij, beter dan Huldenberg waar de dooi het op sommige plaatsen toch vettig maakte. Mijn fietske is zelf niet vuil.

Alleen in Bossut zit er een stuk van 2 x 100 m in waar de sneeuw serieus diep is (20-30 cm). Gelukkig is er daar al een traktor of iets dergelijks doorgereden zodat de sneeuw daar is platgereden.
't Is dus een kwestie van spoor kiezen.

Voor de rest zijn er maar twee bergskes die moeilijk naar boven te fietsen zijn, maar met een rugzak van 10 kg op uw rug is dat geen evidentie. De straffe mannen zullen overal naar boven kunnen vlammen. (Ik zeg wel : de straffe mannen :wink: )

Voor de rest : gebruik uw gezond verstand. Alles is te rijden maar doe het toch maar liever iets trager dan je gewoon bent.

Nog een kleine opmerking : we hebben enkele kleine wijzigingen in het parcours aangebracht, zodat de afstanden iets afwijken. Maar maak u geen zorgen, je gaat geen 10 km meer moeten doen
:lol:
Last edited by Jokke on Sat 13 Feb 2010 19:22, edited 1 time in total.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

koppigaard wrote:En, Thierry die haalt niet voor niks zijne mtb voor één keer van onder het stof, geloof me. Genoeg onzin: morgen gewoon zoenken! Hier en daar een stukje peteren mag.
Fietske staat klaar, ketting is gesmeerd en reserve setje remblokjes zitten in het zadeltasje (gloednieuwe ceramische velgen zijn nogal sletig voor remblokskes :P ). Ik zie er alvast naar uit. Tot morgen !
vannoli
Mountainbiker
Location: Specialized S-Works 29er &Niner Sir 9 & Ridley Noah

Post by vannoli »

Zeker morgen aanwezig vanuit Gent

Tegen 9.30 aan de start voor de 65km
Post Reply