is drie weken "out" zijn schadelijk voor de condit

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Black 'blue eye' Phantom. :) :) :)

Maar om nog eventjes on topic te blijven. Kracht is nu net hetgene dat je bijna niet verliest na 3-4 weken detraining. Afhankelijk van de sport verlies je een beetje of win je zelfs een beetje. Zo is er een onderzoek geweest bij marathonlopers die 4 weken detrainden en zelfs dikkere spieren hadden met meer kracht.

Functionele (sportspecifieke) kracht die bepaald wordt door inter en intramusculaire coördinatie daarentegen 'zou' wel veel sneller afnemen. Maar daar bestaat enkel een onderzoek van bij zwemmers.

En wie gaat dat onderzoeken bij bikers en wielrenners?

Krachttraining met elektrostimulatie is trouwens van twijfelachtig nut bij cyclische duursporten. Je spieren worden immers 'statisch' getraind, terwijl fietsen een dynamische werking vereist van je spieren.

Bij een operatie, waarbij door de littekens dynamische bewegingen quasi onmogelijk zijn en atrofie (afbraak) van de spieren heel snel optreed is die elektrostimulatie wel heel nuttig.
Guest

Post by Guest »

Ja, je hebt natuurlijk gelijk.
Ik beweer (en Cefar zelf ook niet) ook niet dat je specifieke kracht kan winnen voor wielrennen.
Maar wel nuttig in volgende gevallen:
- spoediger herstel van de spieren na zware of meerdaagse wedstrijd door geen tijdgebrek (vb. werk) of plaatsgebrek (vb. op hotel) om nadien met de fiets te gaan losrijden.
- onderhoud van de spieren als je eigenlijk niet kan fietsen door andere oorzaken (bv vermoeid hart, armbreuk, knieproblemen).

Verbeter me maar indien ik mis ben.

Maar dat loswerken van de s^pieren heb ik toch proefondervindelijk getest.
Een week voor de Ardechoise gaan proefdraaien in de bergen. Na training apparaat laten werken op bovenbenen (quadriceps). Volgende dag hier niet stijf andere delen wel een beetje. Volgende dag laten werken op hamstrings (dan was spierstijfheid hier ook weg). Dag erop op kuiten (zelfde gevolg).
Nadien wedstrtijd van 216 km en 4200 Hm. Daarna direct naar hotel gereden (F1 langs autostrade dus geen losrijmogelijkheid). Volledige benen aangepakt en dag nadien nog 800 jkm met auto gereden. Totaal geen spierstijfheid de dag nadien. Meer moet dat niet zijn voor mij.
Ook gekocht met oog op Cape Epic. Denk dat ik nadien geen zin heb om nog 'los' te fietsen (als het al niet donker is als ik aankom bwvs :D )
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

@JFK: in mijn geval is er geen sprake van detraining, maar van 5 weken niet fietsen + verzwakking door ziekte en medikatie. Ik verzeker je, mijn benen voelen zeer slap aan !
Ik heb geen andere keus (denk ik) dan rustig terug opbouwen, eerst op de rollen en als ik helemaal hersteld ben terug buiten.
Als ik te vroeg buiten ga is er de kans om te hervallen met alle gevolgen vandien (hospitalisatie en nog zwaardere antibiotica) . Dus geen Hagelandse voor mij vrees ik , dat zou gelijk staan aan zelfmoord

Zou je zo'n elektrostimulateur nergens kunnen lenen (ziekenkas?) , lijkt mij beterkoop ?

Een vriend van mij heeft een afgescheurde achillespees en moet 10 weken in de bot. Ik denk dat die z'n been serieus zal atrofieren !
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

tbfkai wrote:Ja, je hebt natuurlijk gelijk.
Ik beweer (en Cefar zelf ook niet) ook niet dat je specifieke kracht kan winnen voor wielrennen.
Maar wel nuttig in volgende gevallen:
- spoediger herstel van de spieren na zware of meerdaagse wedstrijd door geen tijdgebrek (vb. werk) of plaatsgebrek (vb. op hotel) om nadien met de fiets te gaan losrijden.
- onderhoud van de spieren als je eigenlijk niet kan fietsen door andere oorzaken (bv vermoeid hart, armbreuk, knieproblemen).

Verbeter me maar indien ik mis ben.
't zou erg zijn moest die dure dingetjes voor niks helpen. Maar daarvoor zijn alleszins zeker nuttig. :)
Guest

Post by Guest »

Nou duur, is toch relatief hoor.
180-300 euro is nu ook weer niet zoveel in het totale fietsbudget.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Idd, en van mij zit die prijs dan nog verwerkt in een kine-budget. ;)
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

ik ben nu door ziekte 2-3 weken out geweest, met tussendoor rustig aandoen maar de eerste week volledig out, en kwaad kan het toch niet, mijn conditie is op dit moment beter dan voor ik ziek was, dat heb ik gisteren en vandaag op klimmekes van 15% ondervonden.

zag er vandaag enkel naaruit dat we tot duitsland moeten om het onweer te otwijken, maar we zijn er nog rond kunnen geraken zonder in duitsland te moeten komen (had mijne pas trouwens nie bij #-o )
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Van Cot, het hangt er allemaal vanaf welke ziekte je had en vooral welke medicamenten je diende te slikken. Ik heb me soms ook al beter gevoeld na een verkoudheid, je lichaam krijgt dan ook de kans volledig te recupereren. Echter, na 2 tot 3 weken inaktiviteit begint het verval van je conditie, daar kan je niet omheen.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

mja het hangt er ook vanf of je tussendoor kan bewegen. De TT van testelt meerijden zat er spijtig genoeg niet in maar kalmaan doen in de buurt wel (mocht van de dokter niet, maar als ik naar school kan kan ik even goed gaan biken is mijn mening.
een_echte_hollander
Mountainbiker

Post by een_echte_hollander »

JFK, misschien kun je me hiermee helpen.

ik heb langdurig antibiotica (minocin) en roaccutane (7 maanden) geslikt. Heeft dat invloed op de conditie? Ik zelf denk wel, want ik herstel echt super snel, maar ik wil graag een expert horen.

bedankt!
Post Reply