bontrager wielen - dt Body ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Prutpot
Mountainbiker

Post by Prutpot »

Marc

Verdomme, je hebt gelijk denk ik. :oops:
Ik dacht dat het om een bontrager body ging.
Maar het gaat wss om den deze?
Hoe je er die moet af krijgen weet ik niet.
Wss bestaat er een trukje voor, maar om daar nu met bruut geweld op te gaan is volgens mij altijd verkeerd. :evil:
Neem contact op met uwe fietsboer.
En ja een goede velo maker heb je als je je fiets bij een echte velomaker koopt. (voor mij bij VDW in kastel) 8)
Ook al staat uw fiets bij een grotere invoerder een 200 euro goedkoper.
Ik ben klant bij mijne velo maker, en wat zeggen ze klant is koning!!
Image
Image

Jan
Prutpot
Mountainbiker

Post by Prutpot »

En eraf gekregen??

jan
Rob Xtreme
Mountainbiker

Post by Rob Xtreme »

Ik heb dezelfde wielen.
Asmoer lossen aan de kant van de body en de body moet je er zo stukje met de hand af trekken, als hij een stukje los is palletjes naar binnen duwen en ja haalt hem er volledig af. Als de asmoer langs de verkeerde zijde los komt, span je de as tussen 2 alu plaatsjes in de bankschroef, kan je de andere moer van de andere zijde losmaken. Bij de racewielen is dit veel gemakkelijker omdat in de holle as een inbussleutel past.
Eens gedemonteerd kan je de volledige body zuiver maken (opletten met de palletjes die achter kleine veertjes gevangen zitten) en lichtjes vetten met zeer dun waterafstotend vet. Lagers op de as en de body zijn industrielagers die je kan vervangen indien versleten. Het zijn wel geen standaard maten.
Als je body niet goed loskomt is er waarschijnlijk een braam of wat oxidatie op de as waardoor de lager die in de body zit er niet graag over schuift.
Als je het niet vertrouwt, naar de FM ermee. Hoop en al 10 min werk.
Succes.
DodgeW200
Mountainbiker

Post by DodgeW200 »

Mijn dt wielen met 370 naaf is ook zo als hierboven beschreven.
marc0812
Mountainbiker

Post by marc0812 »

dankjewel voor de info allemaal.
Ik heb de body er echter nog niet af gekregen......
Heel voorzichtig men een polietrekker geprobeerd , maar ipv de body er af te komen begon de as te verschuiven.
Dus ben ik maar gestopt en de as met een plastic hamer terug op zijn plaats gezet .
Vervolgens de body enkele malen met fijne olie doorgespoeld.
dwz langs de rechterkant de asmoeren nog steeds verwijderd , het wiel platgelegd met de body naar boven en dan er fijne machineolie ingespoten. goed met de body draaien , en dan komt deze er langzaam terug uit langs de naaf-zijde.
Eerst was de olie roestkleurig , maar na enkele spoelbeurten was dit al veel beter.
Dit leek te werken , en nu bolt alles weer als een snoertje en ratelt of kraakt niet meer.
Lagers lopen ook nog goed en hebben geen speling.

Ik weet het : dit is niet de goede manier van onderhoud , maar voorlopig is het opgelost en ga ik eerst zo testen.
Post Reply