toertochten op zondag, start tot 10.30u

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

lowie wrote:
ikke met de fiets wrote:Goeie organisatoren lezen dit forum ook =D>
da's zeker da !
Ik heb alles gelezen, maar ik vrees dat we door latere starturen een oplossing bieden voor slechts een heel klein percentage bikers.
De laatste 2 jaren hadden we op onze TT telkens meer dan 3000 deelnemers (starturen 8.30 - 10.30), en je zou eens moeten komen tellen hoeveel er nog starten tussen 10 en 10.30 ! Is het voor die enkelen de moeite waard om nog tientallen medewerkers (bevoorradingen - controle - fietsenparking - afspuitstand) nog enkele uren langer in de kou en eventuele regen te laten staan?

Een vergelijking met de Ardennen gaat ook niet helemaal op : die zijn bijna allemaal in de zomer, bijna altijd veel kleinschaliger met slechts enkele medewerkers, en dikwijls met de gemoedelijke franse slag (bvb : als daar wat pijlen weg zijn, gaan we gewoon op zoek - dat moet je hier eens proberen uit te leggen).

Wij zijn al blij dat we buiten onze clubs nog vele sympathiserende medewerkers kúnnen vinden om (een groot deel van) hun zondag op te offeren.

Op het flauwe argument van dat uitslapen (misschien ergens rond de middag gaan biljarten of vogelpikken ??) ga ik niet antwoorden, maar als je rond 10 uur start, zal je op bijna geen enkele TT in de drukte terecht komen.

Conclusie : wíj gaan er niks aan veranderen.
tja dan zal je al zeker drie personen niet aan jullie toertocht zien verschijnen
ik en nog twee kameraden
dat is onze conclusie daarover
en zo zullen er nog mensen zijn denk ik
dan ga ik wel liever richting de ardennen, dat is niet veel verder rijden met de auto dan richting jullie toertocht oa en daar kan men wel iets later starten en in geen drukte of filevorming op het parkoers terecht komen
wat jij flauwe argumenten aanhaalt is voor iemand anders een doorslag gevend argument en een rede om wel of niet een toertocht links te laten liggen
zoals al gezegd waren in het verleden de start uren bij een toertocht later dan 10h30
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik vind da toch geen flauwe argumenten, als ze uit het verleden de ervaring hebben dat het de moeite niet is om langer te laten starten is het toch heel normaal dat ze het niet doen?

Langs de andere kant begrijp ik heel goed dat latere starttijden heel interessant kunnen zijn voor verschillende redenen.
Moest er nu wat meer volk van gebruik maken....

In de Ardennen zie je het wel meer ja, als wij daar aan onze Trappist zitten zijn er nog die zich inschrijven.
Als het een trend kon worden hier bij ons, zeker doen!
Maar ik vrees ervoor, denk dat de meerderheid tijdens TT's aan dees kanten toch nog rond de middag terug thuis wil zijn.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

kawa wrote:Ik vind da toch geen flauwe argumenten, als ze uit het verleden de ervaring hebben dat het de moeite niet is om langer te laten starten is het toch heel normaal dat ze het niet doen?

Langs de andere kant begrijp ik heel goed dat latere starttijden heel interessant kunnen zijn voor verschillende redenen.
Moest er nu wat meer volk van gebruik maken....

In de Ardennen zie je het wel meer ja, als wij daar aan onze Trappist zitten zijn er nog die zich inschrijven.
Als het een trend kon worden hier bij ons, zeker doen!
Maar ik vrees ervoor, denk dat de meerderheid tijdens TT's aan dees kanten toch nog rond de middag terug thuis wil zijn.
hij noemt het een flauw excuus om niet vroeg uit je bed te willen komen voor een toertocht
dat doe ik niet, ik zeg niet dat het flauwe excuses zijn om niet voor 10h op een toertocht te geraken
voor een aantal mensen is het geen optie om voor 10h op een toertocht te geraken (mensen die oa in de horeca werken en de zaterdag nacht bv om 4h thuis zijn die gaan niet om 7h opstaan om voor 10h op een toertocht te geraken)
wat voor de ene een flauw excuus is ,is soms wel een zeer sterk argument voor de andere
niet iedereen werkt van 8 tot 5 in de week en is een heel weekend vrij
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Maar blijf van mening dat het de moeite niet loont om te laten starten tot 12u voor een paar enkelingen..

Moest er nu echt veel volk van gebruik willen maken, dat zou de zaak veranderen natuurlijk. :wink:
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

manitou. wrote:[wat voor de ene een flauw excuus is ,is soms wel een zeer sterk argument voor de andere
Dat van dat flauwe excuus neem ik terug, en ik begrijp je standpunt,
maar ik hoop dat je toch begrip kunt opbrengen voor de andere kant van de medaille (zie nog eens terug wat hoger ivm met de organisatie).
Misschien zijn er ook die van 6 tot 2 gestaan hebben en rond 15 uur willen starten.

Neem het van mij aan : het gaat over zeer weinig bikers.
Waarom starten er anders nu al zo weinig tussen 10 en 10.30 ? Hier heerst een heel andere benadering van TT's dan in de Ardennen. Daar zijn het overigens ook meestal families of sympathisanten van de inrichtinde school, of voetbalclub, of gewoon uit de omgeving, die laat starten. Ik zit in de zomer bijna elke week in de Ardennen, start vroeg, maar brei er met enkele maten nog een serieuze extra lus aan, zodat we pas rond 13 à 14 uur naar huis rijden. Wel (we moeten er meestal mee lachen), we zijn meestal één van de laatste wagens op de parkingwei, terwijl de locals nog lustig nafeesten.
PsYchO66
Mountainbiker

Post by PsYchO66 »

lowie wrote:
manitou. wrote:[wat voor de ene een flauw excuus is ,is soms wel een zeer sterk argument voor de andere
Dat van dat flauwe excuus neem ik terug, en ik begrijp je standpunt,
maar ik hoop dat je toch begrip kunt opbrengen voor de andere kant van de medaille (zie nog eens terug wat hoger ivm met de organisatie).
Misschien zijn er ook die van 6 tot 2 gestaan hebben en rond 15 uur willen starten.

Neem het van mij aan : het gaat over zeer weinig bikers.
Waarom starten er anders nu al zo weinig tussen 10 en 10.30 ? Hier heerst een heel andere benadering van TT's dan in de Ardennen. Daar zijn het overigens ook meestal families of sympathisanten van de inrichtinde school, of voetbalclub, of gewoon uit de omgeving, die laat starten. Ik zit in de zomer bijna elke week in de Ardennen, start vroeg, maar brei er met enkele maten nog een serieuze extra lus aan, zodat we pas rond 13 à 14 uur naar huis rijden. Wel (we moeten er meestal mee lachen), we zijn meestal één van de laatste wagens op de parkingwei, terwijl de locals nog lustig nafeesten.
Wel ik zou er alleszins ook gebruik van maken moest ik wat later kunnen starten. Door onregelmatig te werken (nachten, weekends...) wilt ge op den duur van een vrije zondag ook wel eens gebruik maken om uit te slapen, maar natuurlijk ook om te biken :-D Moest dat allebei kunnen zou fantastisch zijn.

Uiteindelijk probeer ik op de meeste tochten toch ook om rond 10u te vertrekken. Dat is dan om de reden dat ik geen racekonijn ben en de tochten op het gemak rij. Omdat ik er zoveel mogelijk van probeer te genieten wil ik ook de langere afstanden rijden. Ik heb dan ook al verschillende keren mogen meemaken dat wanneer ik verschijn aan de bevoorradingen/aankomst de opruimwerken al aan de gang zijn. Ik vind dat zelf dan ook wel vervelend, dus start ik niet op het laatste nippertje, ook al zou ik liever wel later starten moest het kunnen.

Als er nu nog mensen in een vergelijkbare situatie zitten als mij (die dus zoveel mogelijk van de tocht willen opnemen, zonder zich af te jagen), dan is het niet echt representatief om af te gaan op het lage aantal starters tussen 10 en 10u30.
Last edited by PsYchO66 on Thu 28 Jan 2010 02:04, edited 2 times in total.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

waarom start er niemand tussen 10 en 10u30? rosica dat ze al pijlen aan het opruimen zijn, risico dat bevoorrading leeg of al weg is, ...

denk dat je tot 12u kan starten dat je vanzelf meer mensen tussen 10 en half 11 gaat hebben

als ik wat later opsta dan ga ik mij niet haasten om er nog net voor 10u30 te zijn, dan draai ik mij om in bed en ga namiddag op mijn eigen wat rijden
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

Headshot wrote:waarom start er niemand tussen 10 en 10u30? rosica dat ze al pijlen aan het opruimen zijn, risico dat bevoorrading leeg of al weg is, ...

denk dat je tot 12u kan starten dat je vanzelf meer mensen tussen 10 en half 11 gaat hebben

als ik wat later opsta dan ga ik mij niet haasten om er nog net voor 10u30 te zijn, dan draai ik mij om in bed en ga namiddag op mijn eigen wat rijden
inderdaad, fietsen is bovendien ontspanning en dat doeje niet graag onder tijdsdruk (vtt's zijn geen wedstrijden) , ik vertrek ook niet graag in het laatste half uur omdat ja dan de kans hebt dat de pijlen beginnen verdwijnen en de bervooradingen op of verlaten zijn.

en ja, ik vind dat je op de dag van een organisatie, dat is voor de meeste clubs slechts 1 of 2 keer per jaar wel eens de moeite kunt doen om de mensen een uurtje langer aan het werk te houden.

Op 3000 deelnemers zullen het alvast meer dan 3 personen zijn die na 10.30u vertrekken :lol:
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

het is gewoon zo dat in de 'Vlaanders' een toertocht vastgeroest is op zondagmorgen, het ruikt voor mij dikwijls teveel naar wielertoerisme, dat is ook zo met vast uurtjes in het ochtendgloren op zondag.

maar idd voor iedereen gaat dit niet op.

het argument van het uitslapen is zeker niet flauw, zondagmorgen is hét moment om een lekker lang ontbijt, lang gesprek en dag eens te plannen met zijn tweetjes bij velen (zeker bij mij). Dan liggen stressen om ergens op tijd te geraken, is bv een reden waarom ik bijna geen tts meer rijd en daarbijhorende filevorming op de trails. Is ook meestal gewoon lekker warm in de namiddag :-)

het zal idd organisatoren niet meteen aanzetten tot verandering, daar de massa(zeker in de vlaanders) gegroeid is uit een 'wielertoerist'(is geen scheldwoord trouwens) gewoonte die we hier hebben en zondagmorgen wil rijden, andere landen hebben die TT mentaliteit absoluut niet, zelfs geen TTs...

maar af en toe ns een organisatie op zaterdagmiddag (is er al wel, maar mag nog meer) of zondagmiddag zou ns leuk zijn.

dat een organisatie dan wat langer 'moet' werken, tja dat moeten ze er maar bijnemen, met zulke hoge deelnemersaantallen (3000?!) dan kan je al ns een extraatje doen, de vetpot achteraf komt wel terecht niet?
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

denk dat de 'vetpotten' door het inrichten van een TT hier ferm overschat worden ...
Post Reply