29 inch bike

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
demollie
Mountainbiker

scott scale 29 er

Post by demollie »

Heb gisteren mijn scott scale 29er frame gaan ophalen bij de fietshandelaar nu nog opbouwen foto's volgen binnekort

Image
witten
Mountainbiker

Post by witten »

hier in de US is bijna elke fiets een 29" geworden. ben een uitzondering aan 't worden met mijne 26" :(
wal
Mountainbiker

Post by wal »

Ik begin nu mijn tweede seizoen op een Niner air9 en ben een meer dan tevreden gebruiker. Enige gewenning was nodig, maar ik zou nu zeker niet terug willen naar mijn 26 inch. (cannondale, optimo, verschillende fully's) De grote wielen geven wel degelijk meer grip, snelheid, comfort etc.
Nadelen: iets minder wendbaar (?). Ik heb vorig jaar een week in Frankrijk (omgeving Gap Sisteron, delen van Chemin du soleil) gemtbt, en heb op de machtige singletracks daar geen noemenswaardig verschil gevoelt. Ik reed ook al enkele marathons zonder problemen.
-acceleren vraagt iets meer kracht, maar eens op snelheid wordt ze ook makkelijker behouden. Bochten worden merkelijk sneller genomen.
Ik woon in Beersel een streek,niettegenstaande dicht bij Brussel, met veel mtb mogelijkheden (bos, veld, singletracks, snelle boslanen, korte nijdige hellingen. In ons clubje zijn onderhand al 6"believers". We zijn zeker geen koerskonijnen, maar rijden graag een pittig tempo.

Indien interesse mag je mijn fiets lenen. Zelf rijden geeft nog altijd een beter idee dan oeverloze forumdiscussies.
Ik ben 1.76m en rijd op een medium met een vaste ninervork (ben er nog niet uit of ik er ook de langere zomerritten mee doorga), xo, xtr, formula, notubes met hopenaven (tof geluid)etc.
Lees ook het artikel in Mountainbikeplus van februari.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ik begin ook steeds meer overtuigd te raken.
Zou er ook wel graag eerst eens mee rijden.
De looks vind ik nog steeds minder dan 26", maar als het echt bijna enkel voordelen biedt...
Geeft het echt zoveel meer comfort dat een fully minder noodzakelijk is, of neem je toch best een 29'er fully?
cavani
Mountainbiker

Post by cavani »

Ik ben rugpatiënt,en heb tot op heden geen problemen met mijn softtail 29'er.Mijn vorige 29'er was een HT,nl. Voodoo Dambala (staal frame met staal vork).Was zéér comfortabel.Koop brede banden,bijv. Conti MK 2.4 en je hebt nog meer comfort.Net als een fully,niet,maar wel comfortabel genoeg.29'ers zijn voor mij beter als 26";(ik meet 1.88m)
wal
Mountainbiker

Re: 29 inch bike

Post by wal »

Pied wrote:wie rijdt er al met een 29 inch bike en welk merk biedt er dit model aan ?
iemand enig idee van de kostprijs van deze fiets en waar te vinden ?
weinig specifieks te vinden op 't net of op het forum
Ik kocht mijn fiets bij Bike point in Schepdaal. Heeft een groot assortiment 29"spullen en Niner frames op stock. Ik heb wel een Niner air frame, maar denk niet dat het alu "eat my dust" frame hierervoor moet onderdoen. Zelfde geometrie maar iets zwaarder dan een scandium frame.
Wat de looks betreft, alles went en met dikke banden heeft het wel iets.
Wat comfort betreft: in elk geval beter dan een 26" hardtail. De grotere wielen rollen beter over obstakels, de bredere banden geven een zeker comfort zonder afbreuk te doen aan rendement,integendeel. Over de noodzaak van een fully durf ik me niet uit te spreken. Waar, welke afstand, welke rijstijl, zijn parameters die moeilijk in te schatten zijn. Zelf ben ik 49, (gewrichten en wervels beginnen regelmatig op te spelen), maar overweeg toch niet om terug naar een fully over te schakelen.
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Ik vraag me af of je met een 29er even goed uit de voeten kan in van die onvoorspelbare haarspeldbochten of krinkeldewinkel single-tracks.
cavani
Mountainbiker

Post by cavani »

Dat noemen ze "flow".Daar gaat het bij 29'ers vooral om, flow.
Duzz,om op je vraag te antwoorden,ja.
galileo
Mountainbiker

Post by galileo »

Wie kent er een 29-er met V-brakes of nog liever met magura HS?
wéwé
Mountainbiker

Post by wéwé »

Post Reply