Fox - Sid

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
pum
Mountainbiker

Fox - Sid

Post by pum »

Wil me een nieuwe bike aanschaffen (Cube Reaction RX). Echter nu blijkt deze niet meer leverbaar binnen aanvaardbare termijn. Nu kan ik de Cube Reaction elixir krijgen voor zelfde prijs, kwa afmontage is hij eigenlijk beter (sram en elixir-remmen), echter de vork verschild, nl SID ipv FOX. Ik heb geen ervaring met SID. Wat is het verschil? Is de ene zoveel beter of is dit vergelijkbaar?

Rock Shox Sid Race 100mm, Motion Control, PopLoc
Fox 32 F100 Remote O/B 100mm, Lockout
BramDR
Mountainbiker
Location: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v

Post by BramDR »

Sid is lichter maar minder comfort
SB
Mountainbiker

Post by SB »

Heb beide: F100RL '08 en Sid Race '09.

Allebei prima vorkjes.
Maar prijsverschil van fox tov Sid is in mijn ogen niet te rechtvaardigen, ook niet door de zogezegde kwalitatievere (lees duurdere) materiaalkeuze van Fox.

Fox is opmerkelijk zachter in de eerste cm's en wordt dan snel progressiever, harder. Ook bij meer druk.

Sid is meer lineair, door positieve en negatieve luchtkamer in te stellen naar persoonlijke voorkeur.

Ik verkies SID, zeker als je rekening houdt met de prijs.
SB
Mountainbiker

Post by SB »

Heb beide: F100RL '08 en Sid Race '09.

Allebei prima vorkjes.
Maar prijsverschil van fox tov Sid is in mijn ogen niet te rechtvaardigen, ook niet door de zogezegde kwalitatievere (lees duurdere) materiaalkeuze van Fox.

Fox is opmerkelijk zachter in de eerste cm's en wordt dan snel progressiever, harder. Ook bij meer druk.

Sid is meer lineair, door positieve en negatieve luchtkamer in te stellen naar persoonlijke voorkeur.

Ik verkies SID, zeker als je rekening houdt met de prijs.
Robert Brand
Mountainbiker

Post by Robert Brand »

Rij met een SID Wordcup 2009. Afgelopen week een Fox RL remote FIT kunnen testen in mijn eigen bike.

Fox lijkt inderdaad soepeler aan te spreken. In tegenstelling tot de oudere types van Fox vond ik de nieuwe FIT 2010 over de gehele veerweg zeer gelijkmatig dempen. Ook de uitgaande demping is heel rustig maar zeker niet te langzaam. Het rijgedrag met de Fox is dan ook comfortabeler dan de SID.

Vorig jaar vond ik de SID nog prettiger, Na ervaring met het laatste model heeft Fox mijn voorkeur.
konaworld
Mountainbiker

Fox vs Sid

Post by konaworld »

Ik had op m'n vorige bike een Sid Team 100mm. Al snel bleek dat die vork behoorlijk aan de slappe kant was met z'n 28mm vorkbenen. Wat er echter ook stoorde was dat de lock aan het stuur na enkele mud ritjes niet meer werkte en de dichtingen waren ook niet van de beste zodat er altijd olie aan de vork hing.

Heb dan een Fox RL100 gekocht waarmee ik nu al 3 jaar met rij en nog steeds geen problemen. De vork is stijver, dempt fijner en ziet er naar mijn mening beter uit..

Laat maar weten wat je uiteindelijk gekocht hebt..

Grtz
dd_o
Mountainbiker
Location: cross: Canyon Inflite, race: Cervelo R3, triatlon: Argon18 e118

Re: Fox vs Sid

Post by dd_o »

konaworld wrote:Ik had op m'n vorige bike een Sid Team 100mm. Al snel bleek dat die vork behoorlijk aan de slappe kant was met z'n 28mm vorkbenen.
Grtz
De 2009 sid team heeft 32mm vorkbenen,
ik vind het een super vorkje, de kleinere bultjes worden zeer goed verteerd.
Heb zelf een 80mm, maar zou nu toch 100mm pakken, die 80mm is wat krap voor het beter Ardennenwerk....
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

indien t geld niet boeit, sowieso fox.
Net dat tikkeltje beter
Cubebiker2
Mountainbiker

Post by Cubebiker2 »

endorfin wrote:indien t geld niet boeit, sowieso fox.
Net dat tikkeltje beter
Niet helemaal mee eens. Heb altijd FOX gereden en rij nu met een SID race. Onwijs goeie vork. Vooral voor zijn geld. Een FOX is ook echt niet meer soepeler dan de nieuwe reeks SID's. Eenmaal goed afgesteld, vind ik de SID zelfs smoother werken dan de FOX.
De SID flext eigenlijk ook niet meer, al is dat wel afhankelijk van je gewicht denkt ik. De FOX blijft bij een hoger lichaamsgewicht dan toch stijver..
OdEssA
Mountainbiker

Post by OdEssA »

Ik denk dat een vork keuze een persoonlijke keuze is, namelijk door je rijgedrag kan de enig vork beter zijn dan de ander per persoon. Indien mogelijk zou je met beide vorken eens moeten kunnen rijden zodat je zelf kan aanvoelen welke vork jou best ligt, helaas is dat niet altijd mogelijk :(
Ikzelf rij met een SID worldcup 2009 en ben daar heel tevreden over, ik heb in 2003 nog een Fox gehad en was daar niet zo tevreden over, maar ondertussen zijn er (gelukkig) al veel dingen verandert aan de FOX :-)
Post Reply